Raserianfall ved barnehagestart

Bkno1621350

Andre møte med forumet
Mitt barn har nettopp startet i barnehage. Barnet er 15 måneder gammel. Dette er andre uken i barnehagen og de tre siste dagene har barnet hatt skikkelig raserianfall etter vi har kommet hjem. Dette er nytt, det har aldri skjedd før, jeg ble helt paff og kjente ikke igjen mitt eget barn. Det varte omlag 5 minutter, med sint gråt, slo i møbler og nektet bli løftet opp.

Jeg sitter med en ekkel følelse at dette ikke er greit. De i barnehagen er snille fine mennesker og jeg betviler ikke et sekund at de tar vare på barnet mitt, men de er selvfølgelig fortsatt "fremmede" for barnet, selv om barnet har funnet en "favoritt" som barnet er fortrolig med nå.

At denne oppførselen er et resultat av barnehagestart er jeg hundre prosent sikker på, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Er det noen som har gode råd,tips, lignede erfaringer å dele? Vil dette gå over etterhvert eller burde jeg ha barnet hjemme lengere og prøve barnehage på nytt på et senere tidspunkt? Dette har ikke skjedd i barnehagen, det er kun her hjemme. Jeg er veldig usikker og har nå veldig dårlig samvittighet for å ha levert barnet i barnehagen igjen i dag.

• Omsorg
Reactions: HCS
Leste i en artikkel at stressnivået til barn som starter i barnehage øker litt hver dag den første måneden og 2 og er tilbake til normalt etter ca 3 måneder.

Husk også at de gjerne kan ha en maske i barnehagen og slipper ut alt av følelser når de er rundt sine trygge omsorgpersoner. Dette gjelder generelt og ikke bare nå i starten. Vis forståelse, støtte og ha rolige ettermiddager. Gjerne ha litt kortere dager i starten dersom det er mulighet for det.

Min begynte i barnehage når hun var 16 mnd og jeg opplevde akkurat det samme. Annet enn at raserianfallene kunne vare alt fra 20 min til en time. Jeg ble skikkelig usikker på om barnehagen var "skadelig" for henne og tenkte de kanskje ikke var snille mot henne og hadde så vondt inni meg. Hun lot seg heller overhode ikke trøste. Eneste jeg gjorde (vet ikke om det var riktig) var å bare sitte ved siden av henne som støtte til hun var ferdig og så tilby en klem eller distraherte med noe annet hvis hun ikke ville ha klem når hun begynte å roe seg. Dette varte til hun hadde gått i barnehagen ca 2 mnd, men ble sjeldnere og korter for hver uke. Nå er jenta mi snart 3 år, og hvis hun har lang ferie fra barnehagen, har vi fortsatt ett par episoder når barnehagen starter opp igjen fordi det er nytt igjen og det gjør henne sliten. Men, nå er hun gammel nok til å prate og kan fortelle meg til en vis grad hva hun føler og hvordan hun har hatt det i barnehagen den dagen :)

Det jeg vet nå er at de er kjempe snille med henne i barnehagen, og hun elsker å være der. Men hun er en veldig observant liten jente, og hun studerer alt og alle i sosiale situasjoner for å "passe inn" og " gjøre" det riktige. Hun blir derfor veldig sliten i sosiale situasjoner, og får da en meltdown når hun kommer hjem å kan slappe av. Det gjør vondt for oss foreldre å være vitne til, men i hvertfall i mitt barns tilfelle betyr det ikke at hun ikke har det bra i barnehagen eller ikke trives der.

Høres banalt ut, men for oss hjalp det å gi henne en banan når vi kommer å henter, som hun spiser på vei hjem. Unngår da lavt blodsukker. Og gjorde at "episodene" ble litt kortere og sjeldnere. Min har alltid hatt korte dager i barnehagen (9-13) så for vår del virket det mer som om det var den sosiale situasjonen, mer enn hvor lenge hun var der:)

Vet ikke om dette var til hverken trøst eller hjelp, men føler med deg for jeg husker hvor utrolig vondt jeg fikk av den lille jenta mi og skyldfølelsen som kom med det :Heartred

Det er ikke uvanlig at barna "straffer" sine foreldre etter at man har gått fra dem. De ofte gråter ved levering og henting for å vise at de er misfornøyde med at vi går.
Man kan også prøve kortere dager eller færre dager i bhg når de er så små, hvis man har mulighet til det.
Jeg tenker at dette kommer til å bli bedre når barnet ditt har vært en stund i barnehage. Det kan hjelpe med ekstra kos når du henter hen. Noen tipset om banan, det kan være en god idé. Eller en liten lek/sang sammen.

Back
Topp