Raser opp i vekt

Murmlemy

Forelsket i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Har totalt sett lagt på meg 15 kg nå, og er bare 21 uker på vei. De siste 5 kiloene har kommet iløpet av 2,5 uke. Burde jeg ta det opp med legen? Kan ikke se at jeg har spesielt hovne føtter eller ankler, men det virker som jeg har mye vann i lårene. Får skikkelig søkk om jeg sitter og lener albuene mine der :p
Jeg gikk opp ganske mye i mitt andre svangerskap uten at det var noe galt, men de kiloene kom ikke så brått.

Jeg ville kanskje tatt en kontroll, for å være sikker :-) Måle litt BT og ta urinprøve. Hvis du tenker på SF, så utvikles det ofte senere i svangerskapet, heldigvis. Nå er det også varmt, det kan føre til ødemer. Men alltid sjekk en gang for mye, det er bedre :-) Plutselige ødemer og vektoppgang skal alltid sjekkes :-)

Har du gjort noe som tilsier at du skal gå så mye opp i vekt? Tenker da brus til hvert måltid, junk food til middag og slikt? Om ikke så hadde jeg tatt en ekstra sjekk til lege eller jordmor :)

Har totalt sett lagt på meg 15 kg nå, og er bare 21 uker på vei. De siste 5 kiloene har kommet iløpet av 2,5 uke. Burde jeg ta det opp med legen? Kan ikke se at jeg har spesielt hovne føtter eller ankler, men det virker som jeg har mye vann i lårene. Får skikkelig søkk om jeg sitter og lener albuene mine der :p
Jeg gikk opp ganske mye i mitt andre svangerskap uten at det var noe galt, men de kiloene kom ikke så brått.

Som de over sier er det jo lurt å rådføre seg med lege/jordmor ;) Men samtidig så trenger det jo absolutt ikke være noe unormalt, noen legger på seg mer enn andre i svangerskapet, uten at det er noe galt i det, slik du selv sier du gjorde i ditt andre :) Når disse kiloene kommer varierer vel fra person til person og fra gang til gang. Ville kanskje vært mer obs hvis du opplever andre endringer i sammenheng med plutselig vektoppgang?

Hei! Sniker fra september :)
Jeg har også gått opp tilsvarende i vekt som deg. Spiser ikke junk og drikker så og si ikke brus. Tok det opp med jordmor, og alt var i sin skjønneste orden. Hun var ikke bekymret. Jeg var ganske tynn før jeg ble gravid. Jordmor sa at kroppen trengte litt mer å gå på hos noen ;) Du kan jo ta det opp med jordmor/lege og høre hva de sier. Noen går jo opp "mye", mens andre mindre :) lykke til!

Synes å ha lest at største vektøkningen kommer mellom 17-24. Jeg spurte legen da jeg hat gått opp en kg i IKA de siste to tre ukene. Og var helt innafor.

Jeg gikk også opp 1 kg i uka mellom ca uke 21 og 25, det har flatat litt ut nå..

Jeg har gått opp 11 kg og er i uke 23, men jeg spiser ikke direkt sunt heller da... :/ men jeg har gått i tanker om at det er for mye for fort jeg også.
Går jo alltid å sjekke med jordmor/lege om man er nervøs :)

I dag var vekta nede igjen med 2,5 kg, så jeg må ha hatt mye vann i kroppen. Vi har blodtrykksmåler hjemme, og jeg har helt fint blodtrykk. Så da slapper jeg av med at det ikke er noe farlig. Kostholdet har ikke vært det sunneste i det siste, men jeg drikker ikke sukkerdrikker eller juice i allefall, har lastet ned en sånn app som du kan føre opp hva du spiser bare for å få litt oversikt. Er jo ikke bra om jeg spiser altfor mye.

Back
Topp