Rare navn

Inlovewiththedream<3

Forelsket i forumet
Vi har en evig navnedebatt i huset, og mannen mener at folk ikke klarer å forstå at hvordan de skal si enkelte navn.
Vi fikk nettopp tvilling jenter og jeg ønsker å bruke Amy og Zoey eller Zoey og Nova. Han syns det er rare navn og jeg syns det er strålende med navn som veldig få har. Noen med erfaring?

Vi har en evig navnedebatt i huset, og mannen mener at folk ikke klarer å forstå at hvordan de skal si enkelte navn.
Vi fikk nettopp tvilling jenter og jeg ønsker å bruke Amy og Zoey eller Zoey og Nova. Han syns det er rare navn og jeg syns det er strålende med navn som veldig få har. Noen med erfaring?
Hvis navnene er naturlige for deg, synes jeg godt at de kan brukes. Jeg føler de høres for fremmede ut for meg selv:) men at mannen ikke er enig, ville jeg tatt med i regnestykket:p dere bør vel finne noen navn som dere kan være enige om:)

Amy og Zoey er jo fine navn, men fremmed for mange iom at de ikke er typisk norske. Nova forbinder jeg med hund, da jeg kjenner en hunde-nova Men det er jo bare meg.
Her hos oss var det mannen som kom med, for meg, helt merkelige navn som Ådemar, Maximus, Sune etc.
Man få finne noe begge er komfortable med, noen navn trenger man å vokse litt på [emoji4]

Hva er greia med at mannfolk er så redde for navn som skiller seg bittelitt ut? Jeg skjønner ikke det der (plages med det selv).

Jeg syna navnene du foreslår virker fine. Men så liker jeg navn som høres litt science-fiction ut, selv om den karakteren Zoey minner meg om staver det Zoë (uttales ganske likt).

Jeg synes navnene er fine, og at det er stas med sjeldne navn. Sånn sett er jeg helt enig med deg! Men du må også ta hensyn til at mannen din faktisk synes de er rare.. det er ukomfortabelt for han å skulle kalle to av barna sine for navn han egentlig ikke liker. Se for deg om det var omvendt.. Du hadde ikke likt å gi tvillingjentene dine navn du syns var rare..

Klarer dere sammen å finne navn som er noe sjeldne, men ikke så spesielle? Start opp en tråd her inne der du ber om forslag på sjeldne navn.. så kan dere se på listen sammen :)

Jeg synes navnene er fine, og at det er stas med sjeldne navn. Sånn sett er jeg helt enig med deg! Men du må også ta hensyn til at mannen din faktisk synes de er rare.. det er ukomfortabelt for han å skulle kalle to av barna sine for navn han egentlig ikke liker. Se for deg om det var omvendt.. Du hadde ikke likt å gi tvillingjentene dine navn du syns var rare..

Klarer dere sammen å finne navn som er noe sjeldne, men ikke så spesielle? Start opp en tråd her inne der du ber om forslag på sjeldne navn.. så kan dere se på listen sammen :)
Han synes navnene I seg selv er ok. Men han mener at folk ikke klarer å uttale navnene.. Og det mener han er et problem..

Jeg har erfaring i form av at eldstejenta fikk et navn som bare 5 stykker hadde det året:p Brukte laaaang tid på å få med mannen. Han syntes det var uvant og at ingen hadde hørt det, og han drev og sa det høyt og skrev det ned på papir flere ganger. Det ble jo det navnet til slutt. Vi får mange reaksjoner på det, og må ofte si navnet 2 ganger til folk som ikke har hørt det før. Men det bryr vi oss ikke om lenger, for oss er det kun det navnet som passer henne:) Jeg synes Nova er kjempefint! Har vært innom Saga og Vega til babyen som kommer nå, det er jo litt i samme gate.

Han synes navnene I seg selv er ok. Men han mener at folk ikke klarer å uttale navnene.. Og det mener han er et problem..

Åja, da misforsto jeg!

Han har nok kanskje et poeng, særlig når det gjelder Zoey. Men det er mest hos den eldre garde. Zoey er et veldig vanlig navn i USA, så yngre personer vil nok ikke ha noe problem med å uttale dette navnet.

Det samme gjelder kanskje "Amy" dersom du vil at folk skal uttale det på den amerikanske måten. Jeg kjenner til en jente som skriver Amy, men alle kaller henne "Emmy".. Men Amy er ikke så alt for sjeldent her hjemme, så dette tror jeg i grunn folk fikser.

Med Nova så er vel problemet først og fremst hvordan folk velger å uttale navnet når de leser det, ikke når de alt vet hva hun heter.. Tenker du NOva eller NÅva?

Uannsett så tenker jeg at alle deres venner, bekjente og familie lærer seg uttalen når jentene har fått navnene de får. Kanskje må de stave og uttale seg tydelig når de presenterer seg for nye folk, men det må man om man har mer vanlige navn også.. "Heter du Ingvill med en eller to l-er? Eller med -d kanskje?"[emoji38]

Sniker fra Desember.
Liker alle tre navnene. Hadde selv tenkt å bruke Nova om det ble jente her hos oss [emoji6] Men vi får gutt og da blir det Niam. Elsker litt spesielle navn.
Tror ikke det vil bli problemer med uttalen, det er ikke så vanskelige navn. Verre med alle med stum H i navnet synes jeg....

Jeg liker alle 3 navnene kjempegodt og har to venninner som hver seg har en Nova og en Amy. Har aldri vært problem med uttalen der :-)

Tror ikke det er navn som vil skape uttalelsesproblemer. De er ganske så vanlig, og de fleste har hørt dem uttalt. Go for it!

Syntes det var veldig pene navn jeg da :)

Gratulerer så mye med tvillinger :D

Her har vi et uvanlig navn på guttungen. Han heter Lenus og alle skal korrekte med over til Linus.. ehh, nei jeg vet hva sønnen min heter [emoji849][emoji23] men vi elsker navnet(også mye for at det var mellomnavnet til min oldefar)

Når det kommer til lillesøster er vi mer uenige. Jeg finner ingen pikenavn jeg synes er attraktive eller sjeldne nok [emoji85] forelska meg i Lumen men der sa han klart å tydelig nei [emoji30]

Syntes det var nydelige navn [emoji7]
Mannen var også litt "redd" for uvanlige navn som hørtes litt fremmed ut, jeg ville veldig gjerne ha Elian, men han var redd for hvordan folk ville uttale det.. endte opp med Elliot, som faktisk han forslo [emoji50] har sittet i samme situasjon som deg men har dessverre ingen tips da mannen bare endret mening her [emoji53]

Åja, da misforsto jeg!

Han har nok kanskje et poeng, særlig når det gjelder Zoey. Men det er mest hos den eldre garde. Zoey er et veldig vanlig navn i USA, så yngre personer vil nok ikke ha noe problem med å uttale dette navnet.

Det samme gjelder kanskje "Amy" dersom du vil at folk skal uttale det på den amerikanske måten. Jeg kjenner til en jente som skriver Amy, men alle kaller henne "Emmy".. Men Amy er ikke så alt for sjeldent her hjemme, så dette tror jeg i grunn folk fikser.

Med Nova så er vel problemet først og fremst hvordan folk velger å uttale navnet når de leser det, ikke når de alt vet hva hun heter.. Tenker du NOva eller NÅva?

Uannsett så tenker jeg at alle deres venner, bekjente og familie lærer seg uttalen når jentene har fått navnene de får. Kanskje må de stave og uttale seg tydelig når de presenterer seg for nye folk, men det må man om man har mer vanlige navn også.. "Heter du Ingvill med en eller to l-er? Eller med -d kanskje?"[emoji38]

Jeg har to i familien som konsekvent ikke klarer å uttale Felix... det er helt utrolig hvor tungt noen har for det med helt vanlige norske navn også :p

Huff! Er det sant? [emoji87]
Hvordan sier de det?

Feleks sier de... og de skrev det tilogmed på kortet i dåpen hans. Jeg merer... HVOR vanskelig er det å uttale og skrive Felix lissom? Kan strekke med til at litt eldre mennesker skriver en K istedet for X, men ellers...

Det zoey har jeg hørt før men nova var nytt for meg, jeg ville selv kalle barnet mitt for noe ikke så mange het, et litt mer spesielt navn, vi endte opp med Aria. Men gubben din bør jo få være litt med i navn valg? Kanskje bestemme ett navn hver? Kanskje du er heldig å at gubben bare venner seg til å høre de så blir de ikke så rare.. jeg likte nova veldig godt! Håper dere finner en enighet :)

Back
Topp