Rare frokosttanker

slinsie

Forumet er livet
Høsthjerter 2017
Hrm.. har kjøpt meg frokostbrød. Og de har jo sånne svarte frø.. er det safranfrø det heter? Jeg husker ikke.

Anyway.

Satt og tenkte på. Hvorfor ser frokostbrød mer delikat ut med frø - enn det det evt ville gjort uten?
Jeg tror ikke jeg ville hatt så lyst på frokostbrød hvis de ikke hadde hatt frø.

Og når det gjaldt ost. Det er bare 'myggelost' vi må holde oss unna? Vi kan spise gräddost? sant?

Nam.. godt med frokost... og slappe av - iaff en liten stund :)

nå fikk eg lysst på frokostbrød. tror eg må stikke på butikken snart å kjøpe

men ja tror det bare er muggost vi ikke kan spise

har eg norvegia så holder det for meg[:D] Men eg mene å ha hørt at smørmyke oster også bør man holde seg unna, eller spise de ferskest mulig.

Jeg har spist graddeost hele veien jeg[:)] Det er vel ikke mykost???

ORIGINAL: Domenica

Jeg har spist graddeost hele veien jeg[:)] Det er vel ikke mykost???

er ikke mykost sånn som du smører på da??

Grunnent til at det ser best ut med frø, er rett og slett fordi frøa gir den beste smaken! [;)] Synest i alle fall eg. Kunne godt spist bare skorpe med valmuefrø på eg.. mmm![:)][:)] Og gräddost!

Hihi.. da er det nok valmuefrø :p

Det hørtse litt ekkelt ut med safranfrø på!

tihi.

Synes egentlig ikke frøene smaker så fryktelig mye.. men jeg synes hele brødet ser mye mer
fristende ut.

hmm :)

Hmmm... når dere sier at mykost er ost som kan smøres... dere mener vel ikke da sånn ost som man kan få på tube f.eks. med skinke/kylling/baconsmak osv.? For det spiser jeg for tiden...[:-]

Det er vel upasteurisert ost som er skummelt. Men alle oster som selges i Norge som er upasteurisert skal være godt merket. Alle som det står at er pasteurisert er trygge :) Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil.

ORIGINAL: ragnarekkverk

"Tryggere" blir vel riktigere å si. Man kan jo aldri være 100 prosent sikker på noen ost, derfor er det nabefalt at myke oster skal spises helt ferske, om man spiser det i det hele tatt. Dette er pga at listeria utvikles fort, og lettere i myke oster. Når det gjelder upastaurisert melk, så er det bare å varme den opp selv til 80 grader. Jeg bor på gård, så her får jeg neon ganger servert det. I grøt f.eks..og det går bra:)

Jeg er også oppvokst på gård med kyr[:)] Mamma drakk upasteurisert melk (og hun varmet den ikke opp) mens hun gikk gravid med alle oss 4 barna og det har heldigvis gått bra med oss [;)] Tror ikke hun visste om listeria på den tiden.

Ja, det er sikkert lurt å spise all ost ferskest mulig. All mat blir dårligere over tid, og det gjelder spesielt ferskvarer.

Jeg savnet brie-osten min så veldig. Så nå bruker jeg den på varme ostesmørbrød istedet :) Hiver den i microen til den bobler skikkelig, så lar jeg den bli litt kjøligere og har på resten av pålegget. NAM.

Og så har jeg en unnskyldning for å spise baguetter med salat, skinke og brie'n min, for med så fancy ost som jeg til og med varmer opp, da trenger jeg jo fancy brød også ;)

Dumt spm, men hva med baconost og skinkeost? hehe [:)]

Back
Topp