Rare fastlegen..

Galadriel

Gift med forumet
Marsboerne
Da vi var på seksukerskontroll konstaterte barnelegen at Stella hadde litt sopp på tunga. Ho har det bare på tunga, ikke inni kinna eller på leppene. Jeg er heller ikke plaget, selv om jeg ammer. Så da syns legen at jeg bare skulle smøre tunga med blå Farris, og evt kontakte fastlegen hvis ikke det hjalp. Det hjalp ikke, så jeg kontakta fastlegen rett før helga og ba om en resept på det middelet jeg ikke husker navnet på nå :) Han skrev tilbake, "kom over helga, trenger ikke time". Så jeg antok at jeg bare skulle hente resepten. Men neida, vi måtte vente på legekontoret èn time før vi fikk komme inn til legen (Takk gud for at Stella er en rolig baby). Legen spurte "Sa de virkelig på helsestasjonen at du skulle bruke Farris? Hvor gammel var denne barnelegen? " Så bruker han en liten evighet på å sjekke på dataen om det hadde kommet nye retningslinjer på sopp i munnen, før han ringer en kollega og spør. De var helt enige om at ettersom jeg ammer så trenger jeg ikke gjøre noe med det i det hele tatt, pga antistoffene i melka. Og så rista de litt på hodet av Farris rådet. SÅ, da jeg skulle gå (med uforrettet sak) sa legen; Det du KAN gjøre er å dyppe en q-tips i litt doven Farris og smøre forsiktig på tunga hennes! (Ehm javel, men det er jo det jeg har sagt at ikke funker..?) Nei, du må ikke - men du kan!

Det var 75 minutter av livet mitt jeg aldri får tilbake..

Noen andre som har barn med sopp på tunga? Hva har dere fått beskjed om å gjøre?
 
hahaha farris? aldri hørt om, og jeg har ganske god peiling på sykdommer i munnen, for å si det sånn! I utgangspunktet ville ikke JEG godtatt dette svaret fra legen, for sopp er så j... smittsomt, og selv om du ikke har det nå så skal det bare en liyen sprekk til for at det smitter deg. Greit nok at det er antistoffer i melken, men når soppen er der så viser jo det at det ikke er nok(?). Kan ingenting om behandling av sopp hos spedbarn, men nasjonalt kompetansesenter for amming har gitt ut et skriv om trøske/candida. ammehjelpen.no anbefaler at det skrives ut og tas med til legen
 
der står det at både mor og barn skal behandles i samråd med lege. mor anbefales bl.a. å smøre brystvortene med canesten, og barnets munnpensles med mykostatin mixtur
 
Man prøver ofte med Farris først for det kan ofte hjelpe. Dersom det ikke hjelper får man noe på resept. Det var ei i barselgruppa på helsestasjonen som hadde brukt Farris og hadde blitt kvitt soppen med det. Helsesøster sa det var bare å bruke det, men dersom det ikke gikk bort etter noen dager måtte de kontakte lege. Men der funka det altså med Farris :)
 
der står det at både mor og barn skal behandles i samråd med lege. mor anbefales bl.a. å smøre brystvortene med canesten, og barnets munnpensles med mykostatin mixtur
Det var det de sa på helsestasjonen også. Men fastlegen mente da at ho ikke var "ille nok" til at det var nødvendig med mykostatin (Dèt het det ja..) Og jeg trengte ikke smøre meg med canesten, så lenge jeg ikke var plaga selv!
 
Farris mot sopp er helt vanligt. Gammalt kjerringråd
Funker iblant ved lettere besvær.
Prøver heller farris og håper det blir bra. Mycostatin smaker ju ikke så godt



Sent from my iPhone using BV Forum
 
jaja det verste som kan skje med farris er jo at det ikke hjelper og du også blir smittet fordi man fulgte kjerringråd i stedet for retningslinjer utarbeidet av fagfolk. Sopp forsvinner ikke "av seg selv". årsaken må elimineres og/eller sporene må ødelegges. Jo lengre det sitter, jo værre er det å bli kvitt fordi soppsporene går dypere og bredere.
 
Snuppa her har også trøske. Smører med farris men det hjelper ikke så mye... Men det går seg vel til etter hvert;)


Skickas från min iPhone via BV Forum
 
jaja det verste som kan skje med farris er jo at det ikke hjelper og du også blir smittet fordi man fulgte kjerringråd i stedet for retningslinjer utarbeidet av fagfolk. Sopp forsvinner ikke "av seg selv". årsaken må elimineres og/eller sporene må ødelegges. Jo lengre det sitter, jo værre er det å bli kvitt fordi soppsporene går dypere og bredere.
Nå anser jeg legen min for å være "fagfolk", og han anbefaler jo faktisk ingenting. OG han konfererte med en annen erfaren lege. Men jeg anser også barnelegen og helsesøster for å være fagfolk. Og de mener noe helt annet.. Vanskelig å vite hvem jeg skal høre på da :)
 
Fikk beskjed om farris et også, funket som bare fy. Ikke sett det siden (var dog bare litt trøske).


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Tok en gulpeklut rundt en fing og dyppet den i farris. "Vred" rundt på innsiden av kinnet..


Sent from my iPhone using BV Forum
 
jaja det verste som kan skje med farris er jo at det ikke hjelper og du også blir smittet fordi man fulgte kjerringråd i stedet for retningslinjer utarbeidet av fagfolk. Sopp forsvinner ikke "av seg selv". årsaken må elimineres og/eller sporene må ødelegges. Jo lengre det sitter, jo værre er det å bli kvitt fordi soppsporene går dypere og bredere.
for å gjøre forvirringen komplett kan jeg tilføye at jeg også er "fagfolk" og har mye kunnskap om sopp i munnen hos barn og voksne, bare ikke spedbarn. men hadde en pasient kommet til meg med et spedbarn med sopp i munnen hadde jeg fulgt disse anbefalingene
 
for å gjøre forvirringen komplett kan jeg tilføye at jeg også er "fagfolk" og har mye kunnskap om sopp i munnen hos barn og voksne, bare ikke spedbarn. men hadde en pasient kommet til meg med et spedbarn med sopp i munnen hadde jeg fulgt disse anbefalingene
Hehe, der kan man bare se :) Ikke rart man er litt forvirra nei.. Skal tilbake til legen om et par uker, for (en forsinka) seksukerskontroll av meg selv. Har det ikke blitt bedre da ber jeg litt mer innstendig om en resept :) Vesla virker i alle fall ikke plaga av det!
 
Sniker i fra april. her er tulla hvit på tungen, men er usikker på om det er melkebelegg eller trøske...er også usikker på ganen hennes-den er ganske blek-er det vanlig?Ser dere tydelig at det er sopp eller var dere også usikker?Og kjenner dere noe på brystene?


Sent from my iPad using BV Forum
 
Sniker i fra april. her er tulla hvit på tungen, men er usikker på om det er melkebelegg eller trøske...er også usikker på ganen hennes-den er ganske blek-er det vanlig?Ser dere tydelig at det er sopp eller var dere også usikker?Og kjenner dere noe på brystene?
Jeg var litt usikker til å begynne med, men nå ser jeg tydelig at det ikke er melkebelegg. Det hvite greiene er for tykt på en måte. Men det var ikke så ille da jeg la merke til det første gangen, så da trodde jeg det var melk..!
 
Både farris og usukkret tyttebærsaft hjelper mot sopp.
Om man smører canesten på brystene så må man huske å vaske veldig veldig godt før amming. Babyen må IKKE få det i munnen.
Lykke til :)
 
Back
Topp