Rar jordmor

MammaMassør

Glad i forumet
I dag var jeg hos jordmor. Min vanlige jordmor var på ferie så jeg hadde time hos ei anna.
Hyggelig dame, men jeg ble sjokkert over at hun anbefalte meg å ikke jobbe fullt. [emoji848]

Jeg har ingen plager ut over bekkenløsning som kommer og går. Og lavt blodtrykk er enste som skrives på skjema. Pluss litt sv.diabetes som er under kontroll.

Er det sånn at man blir anbefalt å sykemelde seg i tredje trimester?
Jobbet fullt forrige svangerskap også og hadde ikke plager da heller.

Høres rart ut. Jeg er gått ut men der handler om risiko og trøblete bekken. Ingen av mine venner har blitt anbefalt å jobbe redusert så lenge formen deres har hvert bra og tilrettelegging mulig ut fra behov!

Det var veldig rart, men det er mange som nesten blir sjokkert når man sier man jobber fult. Syntes det er en merkelig holdning. Er man i fin form er det vel ingenting i veien for å jobbe.

Det var veldig rart, men det er mange som nesten blir sjokkert når man sier man jobber fult. Syntes det er en merkelig holdning. Er man i fin form er det vel ingenting i veien for å jobbe.

Er det jeg også tenker. Selvsagt har man risiko jobb, eller et vanskelig svangerskap så skjønner jeg det. Men jeg er jo frisk og i god form.
En ettermiddagshvil er også godt men det er jo fordi jeg står mesteparten av dagen. [emoji4]

I dag var jeg hos jordmor. Min vanlige jordmor var på ferie så jeg hadde time hos ei anna.
Hyggelig dame, men jeg ble sjokkert over at hun anbefalte meg å ikke jobbe fullt. [emoji848]

Jeg har ingen plager ut over bekkenløsning som kommer og går. Og lavt blodtrykk er enste som skrives på skjema. Pluss litt sv.diabetes som er under kontroll.

Er det sånn at man blir anbefalt å sykemelde seg i tredje trimester?
Jobbet fullt forrige svangerskap også og hadde ikke plager da heller.

Nei, gurimalla så sært! :P Sykmelding er jo for de som er syke, ikke for gravide generelt liksom, hihi :p

Var hos doktor to ganger tidlig i svangerskapet. Begge gangene sa hun "trenger du sykemelding?". Og da hadde vi nettopp sjekket at alt var helt fint, både med meg og babyen. Så ble egentlig litt provosert! For kunne jo vært fristende å sagt at jeg trengte sykemelding, og så hadde jeg fått det liksom.. Nå kan grunnen til at hun spurte på den måten også være at flere av mine kollegaer er sykemeldt og har samme lege som meg, så hun vet at det er myyye å gjøre av den grunn da. Ikke vet jeg! Men, tenker det er naturlig at man jobber 100 % så lenge kroppen sier at det er ok! Å være gravid har vel aldri vært noen sykdom?! :-)

Rart at hun anbefalte å ikke jobbe fullt ja :wideyed: Det er jo som flere her sier ingen sykdom å være gravid og hvis man ikke har noen plager er det beste å være i full jobb vel :)

Men for min egen del så tenker jeg at jeg faktisk synes det hadde vært ålright om lege eller jordmor hadde spurt meg allerede fra tidlig... Jeg er ikke den som sier ifra om ting, og tyner meg for langt, så hadde igrunn vært deilig og fått spørsmål om jeg var i behov av delvis sykemelding for lenge siden... Har sagt at jeg sliter med bekkensmerter ved hver kontroll, og da har de ikke tatt noen diskusjon på det engang. Så jeg har følt at jeg ikke har hatt god nok grunn tror jeg, og nå er jeg helt ødelagt både fysisk og psykisk og må sykemeldes fullt/nesten fullt :arghh: Hadde nok mest sannsynlig klart meg lengre i jobb dersom jeg hadde fått delvis sykemelding for en stund siden...

Det er ingen sykdom å være gravid. Men det er hardt. Hardere for noen enn andre. Så jeg syns det er fint at jordmor/lege er bevisst det, selv om jeg ikke syns de skal «dytte på gravide» sykemelding.

Min lege er flink til dette, og i sist svangerskap ble jeg nesten «overtalt» til å ta litt delvis sykemelding. Det gjorde jo livet lettere og bedre, og så viste det seg at jeg helt klart trengte det til den tøffe fødselen jeg måtte gjennom...

Denne gang jobber jeg 100% foreløpig. Men jeg syns at det er betryggende å ha en lege som er åpen for at jeg kan jobbe mindre mot slutten dersom det blir behov.

Jeg syntes også det er fint om lege/jordmor spør om man føler man trenger delvis eller hel sykemelding, tror mange "lider" på slutten heller enn å be om sykemelding selv, ihvertfall de som jobber steder som ikke tar så mye hensyn. Hvis i tillegg man har svangerskapsdiabetes, lavt blodtrykk og litt trøblete bekken syntes jeg det er helt innafor å spør - det kan jo for mange være god grunn

En venninne var alltid så sliten etter jobb, så hun fikk ikke holdt seg så mye aktivitet som hun burde mtp svangerskapsdiabetes, så hun fikk i sykemelding for det.

Jeg er frisk og fin, men sover dårlig og blir fort veldig trøtt og sliten. Kommer ikke til å ha dårlig samvittighet hvis det blir grunn til sykemelding helt på slutten hvis jeg ser det går ut over jobb, man skal jo klare å fungere på jobb.

Back
Topp