Ramadan feiring i bhg

Trekløveret <3

Forumet er livet
Er vel endel muslimer her også, eller folk som har god peiling[;)][:D] Så derfor spør jeg;
Hvordan kan ramadan feires i bhg? Når bør den da feires? Er jo ganske vanlig å ta ut barna til festen..

Sitter stor pris på litt tips og info dere kan komme med[:D]

Ingen av mine barn har markert Ramadan i barnehagen, men Eid-fest har de hatt, siden de ikke feirer bursdag, så feirer de Eid dagen etter Eid da, eller om det er en helg, så feirer de det på mandagen. Da er de liksom bursdagsbarnet på en måte.

Kanskje ikke så lett å markere ramadan i barnehagen - barn skal ikke faste [:)]

Men Ramadan avsluttes jo med Eid-al-fitr, og det kan godt feires i barnehagen også!!

ORIGINAL: *Meya*

Ingen av mine barn har markert Ramadan i barnehagen, men Eid-fest har de hatt, siden de ikke feirer bursdag, så feirer de Eid dagen etter Eid da, eller om det er en helg, så feirer de det på mandagen. Da er de liksom bursdagsbarnet på en måte.

Hva er Eid?

ORIGINAL: superpia

Hva er Eid?

Festen på slutten av Ramadan. Eller, jaja, dagen etter siste dagen i Ramadan. Første dagen i måneden etter.

ORIGINAL: superpia

Hva er Eid?

Festen på slutten av Ramadan. Eller, jaja, dagen etter siste dagen i Ramadan. Første dagen i måneden etter.

Takk [:)]

ORIGINAL: ~Roskva~

Men Ramadan avsluttes jo med Eid-al-fitr, og det kan godt feires i barnehagen også!!

Eid feiring mener jeg jo naturligvis, beklager[8D][:D][&o]

Hvordan kan bhg markere denne?! Utdyp gjerne litt..[8D][:D]

ORIGINAL: AngelBaby

Mine barn har alltid vært så og si "eneste praktiserende muslim i barnehagen" sånn omtrent, så de har vært "bursdagsbarn" den dagen, og så har de liksom hatt flagget ute, gjort alt som de gjør på en vanlig bursdag, men istedet for bursdagssangen, har de snakket om at "nå har Khadija feiret sin jul og fått presanger og bla bla bla" liksom... Hun fikk også Eid-kort som alle barna hadde tegnet på til henne.

ORIGINAL: merete_80

Har fått med meg at ramadan er nå, men nå er Eid i år? (Planlegger RLE for året, og syns det er greit å trekke inn høytidsdager der de hører hjemme)

Den ene blir vel ca 8 eller 9 september, mens den andre, Eid ul-Kebir/Eid ul-Adha er 70 dager etterpå, i november en gang.

ORIGINAL: AngelBaby

Mine barn har alltid vært så og si "eneste praktiserende muslim i barnehagen" sånn omtrent, så de har vært "bursdagsbarn" den dagen, og så har de liksom hatt flagget ute, gjort alt som de gjør på en vanlig bursdag, men istedet for bursdagssangen, har de snakket om at "nå har Khadija feiret sin jul og fått presanger og bla bla bla" liksom... Hun fikk også Eid-kort som alle barna hadde tegnet på til henne.

På avdelingen "min" er det 50-60% muslimer så derfor ønsker vi å gjøre litt at av deres religion også[:)] Men er en småbarnsavdeling da, med veldig små nå da..[&:] så blir igrunnen mest for foreldrene nå.. At de skal føle seg velkommen og at vi respekterer deres religion og kultur[:)] Litt problemer med språk, så er ikke så enkelt å spørre foreldrene..[&:][8|]
Derfor noen tips?! Kan liksom ikke snakke så mye om det til 1-2åringer[8D] Er det noen spesielle retter som kan lages f.eks? Annet?[:)]

Det er veldig forskjellig fra kultur til kultur hva man spiser eller gjør den dagen.

For oss er egentlig det viktigste Eid-bønnen, alt etter det er liksom bare bonus... Lager gode kaker, og koser oss hjemme. Inviterer folk på kaffe, og har litt ekstra god middag og sånn. Ikke så mye mer enn det.

Har fått med meg at ramadan er nå, men nå er Eid i år? (Planlegger RLE for året, og syns det er greit å trekke inn høytidsdager der de hører hjemme)

Den ene blir vel ca 8 eller 9 september, mens den andre, Eid ul-Kebir/Eid ul-Adha er 70 dager etterpå, i november en gang.

Hvilken ville du valgt å markere i en klasse? Har ingen muslimer i klassen som jeg kan spørre [:-]

Denne Eid er jo enkel, fordi den etterfølger Ramadan liksom... Sant... Slutten på fasten. Mens den andre, er mer historisk, fordi den etterfølger ritualet ved pilgrimsreisen, og ofringen på slutten til minne om Abraham...

Så jeg vet ikke helt, kanskje små barn har lettere for å relatere til denne Eid, mens større barn neste Eid kanskje?

I barnehagen til eldstemann feirer man Eid ul Adha, som er den "store" markeringen i Islam.
Den kommer etter pilgrimsferden som dette året blir tirsdag 16. november mest sannsynlig.

Det du kan gjøre er å invitere alle i barnehagen på kaffe\kaker, og kanskje be en av de som er muslimer å holde et lite "foredrag" om hva feiringen betyr for muslimer.

Jeg syns jo i utgangspnkt at det er veldig viktig at man holder slike markeringer uavhengig av religion.

Syns det er et utrolig bra intiativ av deg [;)]

Back
Topp