Ragdoll: Noen oppdrettere/eiere her?

Sjakkruta

Tobarnsmamma <3
VIP
Oktoberskatter 2014
Har noen spørsmål om den rasen om noen her kjenner godt til den :)

Er ikke oppdretter, men har hatt ragdoll i noen år ja :)

Så bra! :)

Vi driver å lurer litt på katt(er) til neste sommer. Vi vil ha en (evt. to) rasekatt(er) slik vi vet hva vi får. Jeg syns Ragdollen både ser, og høres helt herlig ut og passer oss perfekt! MEN, hvor mye røyter den egentlig? Og er den så herlig som de framstilles? Få høre! :)

Jeg har hatt litt med en Hellig Birma å gjøre. Den røytet sykt mye, og var veldig masete og klaget mye. Så, noen som vet litt om forskjellene på de rasene?

E ikke oppdretter, men jobbe på dyreklinikk og har litt kjennskap til rasan generelt. I tillegg har min mamma hatt begge rasan samtidig og syntes dm røyta ca likt. Røyting har mye med foring og gjøre og e ikke bare raseavhengig:)

<3 Gutt født okt.2012, ny baby på vei m termin 20.mars! <3

Jeg tror kattene har individuell personlighet til tross for lik rase. I tillegg kommer jo oppdragelse og vaner. Min er veldig behagelig, ligger mye å sover. Elsker å kose. Ligger aldri på fanget men ved siden av. Lettlært og smart. Han fant fort ut at jeg kom hvis han gravde på guttungens soveromsdør isteden for min (da bare ignorerte jeg han). Han røyter vel like mye som alle andre langhårete katter...kanskje litt mer, mister underullen på sommeren. Men synes pelsen får veldig lett floker og klumper! Har en Maine Coon og den har helt andereldes pels.

Ragoll er en hærlig rase! Men alt er jo individuelt selfølgelig. Han vi hadde var helt hærlig! En ordentlig kosebamse! Elsket kos OG oppmerksomhet ;) Ja, de kan være masete av og til, men det er jo bare fordi de er selskapsyke og vil prate litt :) også er de jo ekstremt glupe også! ;) Når det er sakt så hadde naboen ei ragdolljente som var sær og ikke ville kose i det hele tatt! Så det kan være veldig individuelt! Lykke til :)

Det var det med røyting jeg var redd for ja.. Det sies at pelsen ikke floker så mye og at man ikke trenger å børste de hele tiden, men ikke sikkert det stemmer. Jeg har helst ikke lyst å ha huset og møblene fulle i kattehår hele tiden, så kanskje vi burde valgt en annen rase...? :(

Synes ikke de røyter noe mer en andre katter med samme type pels. Ellers synes jeg pelsen er lettstelt. Opplevde aldri klumper eller større floker, foruten noen små bak ørene av og til.
En annen ting jeg glemte å nevne er at det skal veldig mye til for at ragdollen tar i bruk klørne sine, og det er gull værdt når man har barn :) De kan herjes og lekes med og slå med labbene UTEN at klørne blir brukt, og når de skal opp i sofaen klatrer de ikke og riper opp møblet, de hopper i steden, så det er også et pluss :)

Ja det er jo en klar fordel :)

Jeg hadde en Shetland Sheepdog-blanding i 12 år, frem til i fjor, og har ferskt i minnet all pelsen overalt. Men er vel umulig å forutsi forskjellen på hvordan de røyter :p

Det var det med røyting jeg var redd for ja.. Det sies at pelsen ikke floker så mye og at man ikke trenger å børste de hele tiden, men ikke sikkert det stemmer. Jeg har helst ikke lyst å ha huset og møblene fulle i kattehår hele tiden, så kanskje vi burde valgt en annen rase...? :(
En langhåret katt bør du børste nesten hver dag uansett. Korthårete katter røyter de også. Synes de hårene er mye vanskeligere å få vekk fra tepper og klær.

Jeg tar fram børsten i noen minutter hver kveld. Tar ikke lange tiden om du tar litt hver dag. Å ha dyr medfører stell, vi tar det som litt kveldskos :) det er ikke mye pels som ligger rundt når de blir børstet gjevnlig.

En langhåret katt bør du børste nesten hver dag uansett. Korthårete katter røyter de også. Synes de hårene er mye vanskeligere å få vekk fra tepper og klær.

Jeg tar fram børsten i noen minutter hver kveld. Tar ikke lange tiden om du tar litt hver dag. Å ha dyr medfører stell, vi tar det som litt kveldskos :) det er ikke mye pels som ligger rundt når de blir børstet gjevnlig.

Ja du har igrunnen helt rett :)

Jeg har falt for gemyttet til Ragdollen, så det blir vel enn sånn viss det blir katt :)

Noen med synspunkter på om man burde ha 1 eller 2 når det er innekatter?

Ja du har igrunnen helt rett :)

Jeg har falt for gemyttet til Ragdollen, så det blir vel enn sånn viss det blir katt :)

Noen med synspunkter på om man burde ha 1 eller 2 når det er innekatter?
Kommer an på katten tror jeg. Vår trives godt alene så lenge den ikke er hjemme alene så mye og får nok oppmerksomhet og lek. Unge katter trenger en del stimuli og kan være greit å være to så de har hverandre hvis du har lange arbeidsdager og kanskje er borte litt kveldstid eller at ettermiddagene går i ett med ungene.

Når det kommer til ragdollen så trenger den absolutt ikke pelsstell så ofte. Hva man gjør for kosen sin del er selvsagt noe annet, men ragdollen har så silkemyk pels at den stort sett ikke floker seg (kan være enkelte katter som floker seg mer enn andre, men generelt sett ikke) Jeg børster ragdoll kanskje noen ganger pr år, og da holdes det flokefritt :)

Når det kommer til ragdollen så trenger den absolutt ikke pelsstell så ofte. Hva man gjør for kosen sin del er selvsagt noe annet, men ragdollen har så silkemyk pels at den stort sett ikke floker seg (kan være enkelte katter som floker seg mer enn andre, men generelt sett ikke) Jeg børster ragdoll kanskje noen ganger pr år, og da holdes det flokefritt :)
Min har masse knuter som sitter sinnsykt godt pga alt fettet i pelsen. Ragdoll har gjerne mye fett bakpå ryggen hvertfall. Fikk råd fra oppdretter å bruke talkum men det funker ikke. Hjelper å bade og børste. Har prøvd forskjellig for også. Min ragdoll er den katten jeg har hatt som har krevd mest pelsstell (sammenlignet med Maine Coon, skogskatt og langhåret "gatemix"). Men mulig det er min som er ekstra feit og derfor får "dreads" eller ikke vasker seg godt nok selv el.

Back
Topp