Røyklukt fra de i leiligheten under.

• Trådstarter Trådstarter Maanda
  • Opprettet Opprettet
M

Maanda

Guest
Det er helt forferdelig.
De under oss røyker, og de røyker MYE! Vi bor øverst i blokka, og røyken stiger opp hit.
Folk som kommer på besøk til oss kommenterer og spør ofte "Trodde ikke dere røyka. Har dere begynt å røyke?".

Nå som lille snuppa har kommet til verden er jeg livredd for at hun skal ta skade av denne røyken. Det er jo passiv røyking, og det er helt forferdelig. Tror dere det er så farlig som jeg mistenker det er? Jeg klarer ikke la være å tenke på om hun kan ta skade av det.

:'(

Tror ikke hun tar så mye skade av det. De farlige tingene sitter stort sett igjenn i veggene hos dem som røyker. Evt ute i gangene o.l.

Men skjønner at det er ekkelt! :-(

Eier dere? Eller leier dere? Ville sjekket om dei har lov å røyke inne, om dei leier. Aner ikkje kva du kan gjere om dere eier.

Ellers ville eg prøvd å finne ny plass, uten nokon under som røyker. Trur ikkje det er farlig men er ekkelt...

Nei, jeg orker egentlig ikke bo sånn selv, men vi eier, og de eier.
Vi kjøpte leiligheten i sommer, overtok 1.september.
Er ikke aktuelt å flytte med det første, det er en fin leilighet, og perfekt beliggenhet for oss.

Men så er det røyklukta da. Kan ikke nekte de å røyke heller, de eier jo! Men det er helt sykt hvor mye det stinker :(

Har dere prøvd og sagt i fra? Hvis jeg hadde røyka inne og hatt folk vegg i vegg, hadde jeg villet vite om noen ble sjenert av det. Jeg hadde nok tatt dere på alvor og slutta med det, dessuten er det ingen som tar skade av å gå ut og røyke, innerøyking er ut :P

Du kan jo være heldig med naboene og at de forstår :)

Speedsjarken skrev:
Har dere prøvd å sagt i fra? Hvis jeg hadde røyka inne og hadde folk vegg i vegg hadde jeg villet vite om noen ble sjenert av det. Jeg hadde nok tatt dere på alvor og slutta med det, dessuten er det ingen som tar skade av å gå ut og røyke, innerøyking er ut :P

Du kan jo være heldig med naboene og at de forstår :)

Nei, jeg har ikke sagt fra. Føler det er å bryte inn i privatlivet.

Som du sier kan det jo hende de forstår, så kanskje jeg skal gå å prate med de en dag. Det er særlig ille om kveldene. Virker som de røyker som skorsteiner fra 17-23 :S

lillemortil2snart skrev:
Deler dere oppgang osv? Er det nokon regler ang sjenanse for andre?

Eg fann ein link fra ein advokat, men veit ikkje om det er relevant for dere.

http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/husordensregler.htmlhttp://

Hmm..Jo, takk!
Tror den kan være nyttig.
De røyker nemlig en god del på den innebyge verandaen. Og da stiger det opp til vår innebygde veranda, og inn gjennom ventiler og døra derfra.( Verandaen er innebygd med glass.)

Siden de eier så kan de jo røyke som skortseiner om de vil så lenge de gjør de innenfor sine egne 4 vegger. Og jeg er faktisk usikker på om de tar det pent, altså. Jeg røyker selv og hadde faktisk ikke tatt godt imot om den nyinnflyttede naboen ba meg om å slutte å røyke inne i mitt eget hus. Røykerene blir jo kjeppjaget over alt ellers også.

Men de kan jo like så gjerne ta det på en god måte som en dårlig måte, og jeg skjønner frustrasjonen din. Men tar de seg nær av det er det jo en skikkelig kjip start på et naboforhold.

Vanskelig sak det der føler, jeg, siden jeg føler dere begge har "rett", de fordi det er deres hus og dere fordi dere har baby...

Lykke til uansett, håper det løser seg på best mulig måte!! =)

<(") skrev:
Siden de eier så kan de jo røyke som skortseiner om de vil så lenge de gjør de innenfor sine egne 4 vegger. Og jeg er faktisk usikker på om de tar det pent, altså. Jeg røyker selv og hadde faktisk ikke tatt godt imot om den nyinnflyttede naboen ba meg om å slutte å røyke inne i mitt eget hus. Røykerene blir jo kjeppjaget over alt ellers også.

Men de kan jo like så gjerne ta det på en god måte som en dårlig måte, og jeg skjønner frustrasjonen din. Men tar de seg nær av det er det jo en skikkelig kjip start på et naboforhold.

Vanskelig sak det der føler, jeg, siden jeg føler dere begge har "rett", de fordi det er deres hus og dere fordi dere har baby...

Lykke til uansett, håper det løser seg på best mulig måte!! =)

enig med deg...det er jo feil å be de slutte å røyke INNE i leiligheten. Men vet de har det åpent ut til verandaen(som de har lukket), og da siger røyken opp huller i betongen som går opp til vår veranda. Tror det er der problemet er. HAdde de lukket verandadøra og røyka kun inne, ELLER hadde hatt glasset på verandaen åpen, da tror jeg lukta ville vært mindre plagsom.

Siden dere bor i leilighet er det kanskje et borettslag du kan ta dette opp med? :)  Selvom de røyker i sitt eget hjem, er det jo fortsatt til sjenanse for andre, og det synes ikke jeg skal være greit.

Vi kan ikke ha terrassedøren åpen fordi hun under oss sitter utenfor hos seg og røyker, og det kommer opp hit til oss. Det er skikkelig ekkelt, men vi kan heldigvis bare lukke døren.

Tviler på at dere får gjort noe altså.. de kan jo få røyke så mye de vil både hjemme og utenfor hos seg selv.. ingen lov mot dette..

synd det sjenerer dere.. og dere kan jo se de ann.. se om det går ann å nevne det.. men helt ærlig, så tror jeg ikke de kommer til å ta så mye hensyn..

Jeg hadde kanskje tatt litt hensyn.. men ikke så mye.. Jeg må få lov til å røyke hvor jeg vil hjemme hos meg selv;) Røyker ikke inne da

Lykke til;*)

Er bare og si ifra, så håper jeg på deres vegne at dem er såpass at dem viser hensyn :) 

Når jeg var yngre, bodde jeg på hybel og da brukte jeg bare å stå rett uttafor døra og røyke, dem som bodde oppe sa i fra at dem kjente røyklukta inn til seg, og da gikk jeg bare 4-5 meter bortifra huset og røkte, må gå ann å vise såpass hensyn tenker jeg da.. 

Er jo også en mulighet å lufte mer hvis det kommer mye lukt opp. Tipper dem har vinduer som kan åpnes litt rundt om i leiligheten. Har selv røyka, og ville satt pris på å få høre at andre ble plaget av dette. Selv om man kan bli litt gretten i starten. Så kan det hende dem gjør noe med det når dem får tenkt seg litt om :-)

Jeg tror resultatet avhenger veldig av hvordan du tar det opp. Gjør du det klart at du absolutt ikke har noen rett eller ønske om å fortelle dem hva dem kan og ikke kan gjøre så kommer du mye lenger enn hvis du slenger ut halvsure kommentarer via mld eller noe. Jeg ville ha tatt det ansikt til ansikt sånn at folk faktisk må tenke seg litt om før de svarer og slik at begge parter har fordelen av synlig kroppsspråk. Da tror jeg det blir minimalt med misforståelser. Det gjør ingenting at du viser at det er kleint for deg å ta det opp. 

Som nevnt tidligere i tråden, JEG hadde satt pris på å få vite om min røyk sjenerer andre og røykere er nok ikke så såre på det som folk tror hvis det blir tatt opp på riktig måte. Røykere har jo blitt "kjeppjaget" fra alle andre plasser, men hvis de ikke er skikkelig bitre så har det nok økt bevisstheten hos røykerne selv på hvor mye det kan skade andre. Det er ikke mange røykere jeg kjenner som ikke er glad for røykeloven. Så lenge det ikke føles som du tvangsinnfører enda en røykelov så håper og tror jeg at de under deg forstår og tar litt hensyn. 

Nå røyker ikke jeg stort da, kun på fest.
Men jeg veit at om jeg hadde fått en normalt hyggelig tilbakemelding på dette så selvfølgelig hadde jeg prøvd å ta hensyn til dette..
F.eks røyka under vifta eller lignende.

Det går jo ann å være veldig ydmyk og unnskyldene.

Du, unnskyld hvis jeg er veldig frekk nå. Det er jo helt rart å spørre, men jeg gjør det lell.
Vi får en del røyk opp i leiligheten vår og jeg tror kanskje det hadde hjulpet om dere bare hadde åpnet vinduet på verandaen litt. Trur du kanskje det er mulig? Beklager igjen hvis jeg er frekk altså, men jeg tenker litt på barna våre.

Noe i den duren kanskje? Slik at de iallefall ikke føler seg tvinget til å gjøre noe.

Back
Topp