Røyking.....

Grete71

Forumet er livet
Er det andre som meg som langt fra er perfekte......? Jeg klarer visst ikke helt å slutte.... Har aldri vært noen stor-røyker, og har klart å halvere forbruket til ca.5 om dagen. Hadde aldri trodd at det skulle være så forbaska vanskelig!!!!! [:(]
Jeg vet jo at det ikke er helt heldig for babyen å bli utsatt for denne hersens greia, men likevel.... Kanskje det sitter litt i at alle jeg kjenner, og som har vært gravide, har født sunne, friske barn likevel? Mor røykte med både meg og min søster, og vi har vært friske og ikke utviklet noen allergier o.l.
Har motstanden mot røyking blitt litt vèl fanatisk? Det er jo så forferdelig skadelig med røyk. Det er det også med sjokolade! Den ene dagen er det dokumentert at sjokolade er sunt for hjertet, neste uke er det motsatt!!! [8|]
Er det noen andre som kan innrømme at de har problemer med å slutte og røyke? Eller rett og slett ikke vil...?? [&o]

Hei,

jeg må bare begynne med å si at det er bra du har kuttet ned i røykingen. Jeg har selv vært røyker, men sluttet for ca 4 år siden av forskjellige grunner.

Det er svært helseskadelig for fosteret at du utsetter det for røyk! Jeg ser og har sett mange barn som har blitt utsatt (og skadet) av dette, og skadene kan være store.

Mener på ingen måte å dømme deg, men vil bare ha frem at vi nok ikke er blitt fanatiske, men rikere på kunnskap!

Lykke til med kuttingen, jeg vet det er vanskelig!

Jeg begynte aldri, var veslevoksen på den tida da de andre begynte, så jeg nekta fordi det så teit ut..

Om du ønsker å slutte men ikke får det til så synes jeg synd på deg..
vet at det er hardt.. Har en pappa som ikke klarte det selv om han fikk kreft og var relativt døden nær en stund..

Lykke til med å kvitte deg med de siste fem [;)]
(trenger vel ikke å si at det hjelper på økonomien, for det har du sikkert allerede funnet ut når du trappa ned[;)])

Planen er jo å klare å kutte helt ut..... Og babyen skal IKKE bli utsatt for passiv røyking når den kommer! Da får røykeren (e) i huset gå i kjelleren, på kjøkkenet med vifta på full guffe, eller rett og slett ut!

Hørte faktisk om en jente som stresset slik med å slutte å røyke at blodtrykket føk rett til himmels! Da fikk hun beskjed av legen å heller ta seg en røyk.... [8|]

Jeg trodde det skulle være lettere, men jeg gir ikke opp! Er jo nesten det verste jeg ser; damer med stor mage å røyken i handa! [&o]

Jada, jeg kan innrømme det.. Jeg klarer heller ikke å slutte! Jeg har også trappet mye ned, røyker under 5, noen dager røyker jeg bare den på morgenen og noen ganger røyker jeg opp mot 5.. Jeg har alltid vært av dem som sa at den dagen jeg blir gravid så slutter jeg med engang uten problem.. Der tok jeg helt feil.. Det første jeg gjorde når jeg så den ekstra streken var å springe på kjøkkenet å tenne røyken.. å en til.. å en til.. Det er liksom så mange tanker rundt en nå, så masse som skjer.. Det er nok det dummeste tidspunktet å prøve å slutte på, selv om det er nå det trengs mest.. Jeg har veldig lett for å skli til den røyken når jeg blir alene å begynner å tenke, men også på jobb når det er kjempe mye å gjøre.. Men, jeg har ikke gitt opp!! Jeg er sikker på at når jeg går helt inn for det så klarer jeg det, problemet er vel at jeg ikke er klar for å gå inn for det.. Du må ha lykke til, håper du klarer det om ikke jeg klarer det[;)] *klem*

Jeg også røyker fortsatt, godt å høre at det ikke bare er meg :)

Vi er nok ikke de eneste som hadde DÈN planen, nei! Håper vi klarer det! Lykke til til oss alle sammen! [:D]

Jeg må bare være litt kjiip og si at: Ja, røyking under svangerskap øker sjansen for mer eller mindre alvorlige skader på fosteret/babyen og barnet senere i livet!
Mange røykende mødre har "flaks" og føder barn som er helt friske og fri for plager, men personlig ville jeg ikke tatt den sjansen.

Les artikkelen om røyking på Babyverden, så får du klare fakta som kanskje kan motivere deg til å kutte ennå mer ned eller aller helst slutte helt: http://www.babyverden.no/templates/Article____427.aspx

Her har du også et lite utdrag:
HVILKE FØLGER KAN DET FÅ FOR BARNET DERSOM DU RØYKER MENS DU ER GRAVID?

- Mindre oksygen og næring gir dårligere vekst og utvikling, også for viktige indre organer som hjerne, hjerte og lunger.
- Økt risiko for DNA- skader, som kan føre til misdannelser på fosteret.
- Økt risiko for forstyrrelser i utviklingen av sentralnervesystemet, noe som kan føre til lærevansker og atferdsproblemer i oppveksten.
- Dårligere immunforsvar og nedsatt lungefunksjon.
- Mangedoblet risiko for krybbedød.

HVILKE FØLGER KAN DET FÅR FOR BARNET DERSOM DET UTSETTES FOR PASSIV RØYKING ETTER FØDSELEN?

- Mangedoblet risiko for krybbedød.
- Økt risiko for kolikk i forbindelse med røyking i ammeperioden.
- Økt risiko for ørebetennelse, luftveisinfeksjoner, bronkitt, lungebetennelse, astma og allergi. Passiv røyking øker også risikoen for hjernehinnebetennelse.
- Større risiko for å bli innlagt på sykehus enn barn som ikke blir utsatt for røyk.
- Økt risiko for hjerte- og karsykdommer og lungekreft senere i livet.

Joda, har lest dette og det er ikke noen kjekk lesing.... Problemet er ikke at jeg ikke vil slutte, men at det faktisk har blitt en stygg uvane! Jèg mener i hvert fall at hele røykingen er en UVANE, akkurat som å bite negler! Det er den der vanen med å putte noe i munnen..
Usj nei, det er ikke lett å prøve å være "perfekt" [;)]
Jeg prøver så godt jeg kan, og har tro på at jeg skal klare dette!

Dette har jeg alltid også vært sikker på.... At dagen jeg ble gravid skulle jeg slutte å røyke. En annen ting jeg var helt sikker på var at det kom til å bli kjempe enkelt!! Røyker Barclay nå og ligger mellom 5-10 pr dag. Kommer ann på hvilken dag jeg har. Rart da jeg alltid har fordømt gravide som ikke sluttet - og tenkt at det skal iallefall jeg!! Men den gang ei... så håpet er at jeg klarer det en dag:-)

jeg og tar meg 1 røyk, men har trappet ned fra 15-20 om dagen før graviditet til 5, så jordmora sa det i dag at jeg var flink.[:)] skal klare å gå ned til 3 om dagen. helt klarer jeg ikke tror jeg, da blir jeg rastløs og stressa. men prøver på det sterkeste, og håper på å klare å slutte

Huff... Ikke helt greit det hær med røyking[&:] Selv var jeg så "heldig" at jeg var kvalm de første 3-4 mnd. av svangerskapet, klarte da ikke tanken på røyk[:'(]... Så da ble det ganske enkelt for meg å slutte[:)]

Kjekk jordmor! Er litt lettere når du får ros, enn når du får kjeft! Det blir bare provoserende - det samme sa jordmoren til meg. Å kjefte og formane kan ha motsatt virkning.
Takk for alle svar - er godt å se at vi er mange i samme båt! [:D]

Eeeeehm forstå meg rett..... ! Ikke godt at vi er så mange som røyker!!!! Men at vi ikke er alene!!!!! [;)] [;)] [8D]

Da jeg fant ut at jeg var gravid hadde jeg igjen 9 røyk i pakken, så jeg bestemte meg for å røyke de før jeg sluttet!!!! Tror jeg hadde de i 5 dager.

Er veldig stolt av at jeg klarte det og har hvert HELT røykfri siden da[:D] (ca 5 uker på vei) Det er faktisk ikke så vanskelig, men det er viktig å ha realistiske mål. Hvis du har klart å kutte ned, vær stolt av det[:D]. Da har du bevist for deg selv at det går an, og om litt flytter du bare den grensen!!!! (håper dere skjønner hva jeg mener, er litt vanskelig å formulere riktig)

Bare sørg for at du ikke skuffer deg selv, da kan du ende opp med å røyke enda mer[:@]!

Klem fra meg![:D]

De sier jo at man ikke skal røyke, men at hvis mor lir for stresset mens hun slutter så er det bedre å heller trappe ned så mye man klarer... Du har jo iallefall trappet ned [;)]
Men vet om ei som fikk beskjed mens hun var på ultralyden om å ta seg et trekk av røyken-i det hun tok trekket fikk babyen kramper som varte i ca 1/2 min [&:] Det gjør baben for vært trekk... Hun ble iallefall skremt nok av det hun så slik at klarte å slutte å røyke.

Lykke til uansett, og bra at du (og dere andre) har klart å trappe ned

Ingenting å trøste seg med at man kjenner folk som har fått friske barn selv om de har røyket.Kjenner folk som har tatt stoff og drukket masse alkohol under svangerskapet,som også har fått friske barn[;)]Men det er ingen unnskyldning til å drikke og ta stoff selv.Noen stor-røykere lever til de er 90 år andre dør av skader i ung alder[X(] Tør dere ta sjansen på at barnet deres kan bli skadet,fordi at dere ikke er sterke nok til å slutte? Jeg har røyket selv,men sluttet en mnd.før jeg ble gravid.Tørte ikke ta sjansen på at min lille kjære skulle lide, fordi at jeg ikke var sterk nok.Alle klarer å slutte,så lenge man er streng nok mot seg selv[;)]

Har vært røyker selv. Prøvd forskjellige ting for å slutte. Uten hell. Helt til jeg leste boka "Endelig en ikke-røyker". Den funka. Har også snakket med flere andre som klarte å motivere seg for å slutte etter å ha lest den boka. Den er ikke moralistisk men tar tak i psyken til røykeren. Så dersom du er motivert for å slutte men trenger litt coaching for å få det til anbefales den boken på det varmeste.

God helg alle sammen! Nå venter en avslappende helg på hytta uten pc men til gjengjeld med masse blåbær plukking.

Det sitter som regel bare i hodet. At man ikke klarer... Man klarer alt man vil og ønsker hardt nok. Så ønsker du at barnet skal ha det godt i magen og utenfor også. Så gjør noe med det. Tenk deg selv at du ble utsatt for noe ille over en lang periode. Barnet lider [&o]hver gang en tar en røyk, er ikke det ille nok å tenke på.
Kanskje jeg er litt kjip når jeg sier dette, men siden en har valgt å få barnet syns jeg en skal prioritere og respektere barnet. Den har ikke valgt å bli til. Det er foreldrene som ønsker seg barnet. Og da bør barnet også komme i første rekke. Liker ikke å se foreldre ute og røyker, og med barnet i den andre hånden. [:@][:@]For selv om man er ute blir en ufrivillig passiv røyker. Jeg må mange ganger gå omveier for å unngå de som røyker ute. Eller holde pusten. Hater lukta og det er ikke bra å puste inn den røyken heller. Kvalmt. Barn har faktisk rett på en røykfri oppvekst idag. [;)] Må få si at det lukter ille av de som røyker. [X(]Tenk på det når klemmer skal gis..

Har tatt en røyk etter jeg testet positiv. Sal fortsette med det:) Samboeren min er veldig flink han oxo, snuser litt og røyker nesten ikke noe lengre..det han røyker, gjør han ute..

Back
Topp