røyking i svangerskapet

beate82

Betatt av forumet
er det noen som røyker her,å som er gravide???jeg gjør det,å skammer meg veldig.røyket 5 om dagen,men er nede i 2 nå..men alikevel,,,jeg prøver alt for å slutte.men blir enda mer hissi med di hormonene jeg har å atpåtil å ikke kan ta meg en røyk...
 
Slutta den dagen jeg satt med positivtest i handa.

Fint at du har klart og kutte ned da. Jeg var så grusomt røyksjuk første tida og vi sto midt opp i et nytt hus prosjekt, og det er ikke enkelt og tapetsere og male med hormona på styr og røyksug. Men det gikk bra da[:D]

sambo prøvde også og slutte samtidig, mend et gikk ikke så bra.

Men for meg hjalp det og tenke at vist jeg tar meg en røyk, så røyker ungen min oxo. Syns det er litt tidlig og begynne og røyke før en er født. Det hjalp på meg da. Ville ikke unne meg så dårlig samvitt.

Lykke til da. 2 om dagen er bedre en 5[:)]
 
ja det er godt det ikke bare er meg da...samoeren min er så gal på meg når jeg tar meg en røyk.han vil slutte han å,men er litt svak da.jeg røyket med min datter å,men da røyket jeg rundt 8 om dagen.å da hun ble født fikk jeg så dårlig samvitighet...men takk gud hun er frisk
 
Nei du er ikke alene. Ikke like lett for alle, men målet mitt om å slutte er ikke gitt opp!!!!
 
ORIGINAL: **martine**

håper dere klarer å slutta heilt[:)] lykke til[:)]


Signerer denne [;)]
 
Stompet røyken med engang jeg fant ut at jeg var gravid. Stod og tok meg en røyk mens jeg ventet på resultatet og når den kom kastet jeg røyken og har ikke rørt den siden.

Dere klarer nok å slutte, tenk og fokuser på hvor mye bedre babyen har det når den slipper den giften.

Masse lykke til[:)]
 
Til dere som røyker: les dette.

http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=3660
 
Den linken var visst helt feil.... jeg limer inn hele dokumentet i stedet.

Konsekvenser av røyking

På helsestasjonen vil du kanskje få beskjed om at det er ikke så farlig bare du ikke røyker så mye. Selvsagt er det verre å røyke 20 sigaretter per dag enn 5, men alt er for mye! Beklager, men jeg kan ikke si annet enn det, for slik er det.

Morskaken din skal gi barnet næring. Røyking skader morskaken. Da jeg lå på barselavdelingen etter å ha født Batu, møtte jeg en mamma som hadde blitt lagt inn i hui og hast. Babyen ble født flere uker før termin. Morkaken løsnet. Når det skjer får ikke babyen noe næring, og det kan stå om livet til barnet.

Jeg spurte hvordan hun hadde blitt møtt under kontrollene, om hun var blitt motivert og oppfordret til å slutte. Det hadde hun ikke. Ingen av dem hun møtte hadde sagt til henne at hun måtte slutte å røyke, eller stilt henne ansikt til ansikt med farene hun utsatte barnet sitt for. Jeg spurte henne om hun ikke skulle ønske at noen bare hadde banket i bordet og sagt at hun måtte slutte. "Jo!" utbrøt hun, "det er akkurat det jeg hadde trengt!"

Det dør mange barn i mors liv hvert år pga røyking. I tillegg øker røyking under og etter svangerskapet risikoen for krybbedød. Risikoen for at barnet dør i krybbedød er også høyere selv om man slutter mens man er gravid, men begynner å røyke igjen etterpå. Barn trenger verken aktiv eller passiv røyking.

Vanlige konsekvenser av røykingen er lav fødselsvekt, astma, luftveisinfeksjoner, kolikk, ørebetennelse og rastløshet, for å nevne noe. Senskadene er også omfattende.

Jeg har møtt jenter som ler og sier "Ja, takk og pris at jeg røykte mens jeg var gravid, ellers hadde jeg vel fått en unge på 10 kilo."
Skal du ta en sjanse med babyen din? Ville du satt babyen din inn på en kafè stinn av røyk i timevis hver dag i 9 måneder? Nei? Tenkte meg det.

Ingen ville vel finne på å låse røyk midt i fleisen på et lite spedbarn? Ville du? Tenk deg at du tar et skikkelig magedrag av sigaretten, legger munnen din over munnen og nesen til babyen din og blåser all røyken inn i den vesle kroppen. Det er nøyaktig det som skjer når du røyker. Alle de giftige og dødelige stoffene i tobakken leveres rett inn i babykroppen via navlestrengen. Nikotinkonsentrasjonen i babyens blod blir høyere enn i ditt!

Nikotin gjør barnet stresset og urolig. Husk at de abstinensene du føler når du ikke har fått nikotinkicket ditt, slik har babyen det også. Barnet blir avhengig av nikotin. I tillegg får nikotinen blodårer til å trekke seg sammen. Resultatet blir at den generelle blodtilførselen til barnet blir dårligere, noe som betyr at barnet ikke får nok næring. Det kan være grunnen til at røykere får barn med lavere fødselsvekt.

Barn med normal og høy fødselsvekt har bedre immunforsvar, og det viser seg også at de får bedre konsentrasjon og gjør det bedre på skolen senere i livet.

Lav fødselsvekt kan selvsagt også komme av andre årsaker, men røyker du, løper du en risiko på vegne av barnet ditt som kan få varige følger. Alt liv er avhengig av oksygen. Spesielt viktig er det for et lite barn som skal vokse seg sterkt. Kullos er et giftig stoff i tobakken som bokstavelig talt stjeler plassen til oksygenet i blodet til babyen. For din kropp tar det ca. 2 timer å kvitte seg med kullosen i blodet. For babyen din tar det 7 timer! Du kan tenke deg hva 7 timer uten tilstrekkelig oksygentilførsel kan gjøre med et lite barn!

Når babyen bor inne i magen din, koser han/hun seg. Babyen sparker, leker og ikke minst øver seg på å puste. Jeg har sett på ultralyd hvordan barnet bruker musklene sine som om han puster! Når du røyker, blir babyen din først veldig oppjaget og urolig, for så å ligge helt stille uten de viktige pusteøvelsene.

Alle organene til babyen tar skade av røyking. SLUTT NÅ!

Sel om det kan være vanskelig å slutte for din egen del, har du en annen å slutte for nå. Det er aldri for sent å slutte. Passiv røyking er også skadelig. Du har rett til å kreve et røykefritt hjemmemiljø. Pappa kan bare glemme å røyke mens du bærer babyen hans. Han burde ikke få lov å gå utenfor å røyke heller! Stå sammen! Krev solidaritet!

For noen funker det best å bare slutte tvert. For andre kan det være lurt å slutte gradvis. (Nå snakker vi ikke om å bruke månedsvis på å slutte. Hopp i det, jente!)

3 tips for å stumpe røyken:

(1) Bestem en endelig dato for når du skal slutte
Sett et stort kryss i kalenderen for eksempel en uke eller to frem i tid. Det er datoen for ditt (og barnet ditt sitt) nye røykfrie liv! Hurra! Det skal ikke stinke røyke av deg mer! Hurra! Kyssene dine vil smake friskt og deilig! Hurra! Huden din, tennene dinem og håret ditt blir friskere og vakrere. Dessuten vil hudkvaliteten muligens gjøre deg mindre disponibel for strekkmerker!

(2) Forbered deg fysisk gjennom å røyke stadig mindre
Abstinensen blir mindre når du har trappet ned. Vær klar over at tobakksfabrikantene har blitt anklaget for å tilsette mer nikotin i varene sine enn det tobakken har fra narurens side. Jo mer nikotin det er i tobakken, jo mer avhengig blir du, nemlig. Snakk om sleiphet, eller hva!

(3) Forbered deg til en røykfri tilværelse ved å bryte vaner
Der røyk "etter-middag-røyken"! Lag deg en regel om at du må dekke avbordet og vaske opp før du tar den røyken. Mye av avhengigheten din er psykisk. Vi mennesker har en innebygget forkjærlighet for ritualer. Da må du bare huske at å danse rundt leirbålet er ikke skadelig. Det er røyking. Bryt ritualene og finn andre. (Gå en ettermiddagstur, for eksempel!) Du har kanskje prøvd å slutte før uten å klare det. Greit nok. Ikke slutt for din egen skyld denne gangen. Slutt for din skjønne lille forsvarsløse baby som ikke har noe valg, men som er helt avhengig av det du putter inn i kroppen din. Ikke si til deg selv at du skal slutte når du skal begynne å amme, for det er nå du må slutte. Jeg vet at du klarer det! Legg hendene på magen hver morgen og si til babyen din: "Hei vennen min. Mamma lover deg en røykfri dag i dag".

Tar du en dag av gangen, vil du klare å holde løftet til barnet ditt!

Kilde: Hurra jeg er gravid! av Kari Jaquesson, Cappelens Forlag as.
Anmeldelse
 
Det er sånne svar som dette det blir diskusjoner av. ALLE vet at det ikke er bra å røyke under svangerskapet, og slik "skremselspropaganda" kan faktisk være MOT sin hensikt. Beklager, men slik som dette har jeg ikke sansen for. Vi har hatt denne diskusjonen her inne flere ganger, og det som har gått igjen og igjen er at det er ROS som virker! Klarer du å kutte ned, ja så flott! Klarer du å slutte, enda bedre! Har selv blitt rost av både jordmor og lege for at jeg har klart å kutte ned, og fikk beskjed om å være stolt av det.

Når det gjelder krybbedød, så er det ganske så stor uenighet der, faktisk. De har ingen BEVIS for dette, da er det jo svært ulogisk at barn av røykfrie foreldre og fra et røykfritt miljø også dør i krybbedød.

Har faktisk ikke lest 1 eneste innlegg her inne at det er noen som tror at røyking ikke er skadelig. Det er stort sett voksne folk, som absolutt ikke trenger en pekefinger om å slutte. De er voksne nok til å bestemme selv.

SELVFØLGELIG ER RØYKING SKADELIG FOR BARNET!!!!!!!!!!!
 
Det er sånne svar som dette det blir diskusjoner av. ALLE vet at det ikke er bra å røyke under svangerskapet, og slik "skremselspropaganda" kan faktisk være MOT sin hensikt. Beklager, men slik som dette har jeg ikke sansen for. Vi har hatt denne diskusjonen her inne flere ganger, og det som har gått igjen og igjen er at det er ROS som virker! Klarer du å kutte ned, ja så flott! Klarer du å slutte, enda bedre! Har selv blitt rost av både jordmor og lege for at jeg har klart å kutte ned, og fikk beskjed om å være stolt av det.

Når det gjelder krybbedød, så er det ganske så stor uenighet der, faktisk. De har ingen BEVIS for dette, da er det jo svært ulogisk at barn av røykfrie foreldre og fra et røykfritt miljø også dør i krybbedød.

Har faktisk ikke lest 1 eneste innlegg her inne at det er noen som tror at røyking ikke er skadelig. Det er stort sett voksne folk, som absolutt ikke trenger en pekefinger om å slutte. De er voksne nok til å bestemme selv.

SELVFØLGELIG ER RØYKING SKADELIG FOR BARNET!!!!!!!!!!!

_____________________________



kunne ikke sagt det bedre selv... sliter også med å slutte. er nede i tre fire om dagen.
Men ingenting hadde vært bedre enn å slutte helt,det er jo bare så VANSKELIG!
 
Røykte også når jeg fikk vite at jeg var gravid, men jeg har alltid sagt at "jeg skal slutte når jeg skal ha barn," så jeg kasta røyken på dagen. Det var jævlig en periode, når man ikke kan ta seg en røyk så tenker man på det hele tiden..tror trikset for meg va å gjøre noe hele tiden, for med en gang jeg satte meg ned så tenkte jeg på røyk..!
 
Håper dere klarer å stumpe røyken, har selv røyka..og det er ikke lett å slutte!
Men jeg klarte det, kjenner suget når andre tenner seg en røyk..men har holdt meg sterk iover 1 år nå... og det er jeg glad for..

Det beste rådet er å være bestemt, og knallhard mot dere selv, og etter 1 uke er det verste over.

Lykke til alle sammen!!

At dere har baby i magen gjør motivasjonen enda sterkere
 
Halloen.....
Jeg røkte ca 15 - 16 Røyker om dagen.
Men da Jeg ble Gravid, Fikk Jeg plutselig avsky for det, Såh enkelt og greit løste det seg, HeHe...... [:D]
 
Ikke meningen å tråkke noen på tærne. Dere får ha lykke til.
 
Går fint det! [;)]
Ja, lykke til til oss alle sammen, både med røyking, svangerskapet, og hele pakken! [:D]
 
Back
Topp