Røyking i svangerskapet. Hjelp?

SpinnVill

Elsker forumet
Desemberglede 2015
Skriver på anonym forumet, så dere slipper å bli dømt. Om dere svarer, så husk å logg ut for å være anonym.
Jeg setter stor pris på om motstandere holder seg borte fra denne tråden og lar være å komme med fordommer og negativitet.

Jeg har gått hardt ut i en tidligere tråd ang. kvinner som røyker i svangerskapet, men forsikrer dere om at jeg ikke kommer til å slenge med kjeften eller dømme dere. Dere kan sende meg PM også. Dere vil forbli anonyme. Kommer ikke til å gå ut med nick eller noe.

Her er grunnen til at jeg poster dette..
Jeg har en venninne som røyker i svangerskapet. Jeg har prøvd alt for å få henne til å slutte. Har ikke kjeftet på henne eller noe, bare vist til både forskning og diverse artikler, samt tilby å gå til lege med henne for å hjelpe henne å slutte.
Til ingen nytte.. hun nekter på at det kan ha uheldige virkninger på fosteret. Hun sier det gagner fosteret bedre at hun røyker i svangerskapet enn at hun skal stresse med å slutte..

Har en annen venninne som røyker hasj. Hun er overbevist om at det er bra for både henne og fosteret. At ALL forskning hun har kommet over taler for å røyke hasj mer enn å være avholden.

Er det noen her som har røyket i svangerskapet og født en helt frisk baby uten noen ettervirkning i det hele tatt? Jeg stresser mye over dette selv fordi jeg er redd babyene deres blir født med komplikasjoner. Enten for tidlig fødsel, veldig lav fødselsvekt, senvirkning som f.eks astma, organ defekter, noe med hjernen og utvikling, krybbedød eller noe annet..

Før jeg fant ut jeg var gravid, så røykte jeg. Det var ingen problem for meg å slutte da jeg hadde en fin motivasjon med tanke på lillegutt som vokser i magen. På en annen side, så er jeg klar over at noen sliter ekstremt mye mer enn andre med å slutte.

Igjen, jeg lover dere at det ikke kommer til å bli noe uthenging eller negativitet fra min side om dere velger å svare, enten anonymt her eller via PM. Regner heller ikke med at jeg får noen som helst svar i det hele tatt med tanke på hvor tabu dette er.

Har i likhet deg også ei venninne som røyker under svangerskapet. Jeg har latt være å kommentere det, for det er hennes valg. Mammaen hennes røyka i sine svangerskap, tror hun har fire barn, og alle er friske, raske, sunne og oppegående mennesker. Venninna mi er nesten aldri syk heller. Det er ikke mye hun røyker, det er snakk om et par stykker i løpet av dagen for å stresse ned og slappe av, hu sier som din venninne også sier, at det er bedre at hun stresser mindre og slapper av, enn at hun skal stresse babyen fordi hun er stressa.
Jeg personlig røyker ikke, så den problemstillinga slipper jeg når det er min tur, men jeg tenker at det er greit å ikke utsette det lille gullet i magen for unødvendige farer. For de som er avhengige av røyk for å stresse ned og slappe av, er det kanskje greit med en eller to i løpet av dagen? Noen har ingen problemer med å slutte når de blir gravide, mens andre har kjempeproblemer med å slutte. Jeg tenker at det beste er å respektere andre sine valg og heller si i fra hvis det er snakk om at hun røyker ei hel pakke i løpet av dagen. Venninna mi har for øvrig fått beskjed av både jordmor og lege at hun er sunn og rask, babyen er sunn og frisk og hun har også kun gått opp fem kilo, og nå er hun 30 uker på vei.

Har i likhet deg også ei venninne som røyker under svangerskapet. Jeg har latt være å kommentere det, for det er hennes valg. Mammaen hennes røyka i sine svangerskap, tror hun har fire barn, og alle er friske, raske, sunne og oppegående mennesker. Venninna mi er nesten aldri syk heller. Det er ikke mye hun røyker, det er snakk om et par stykker i løpet av dagen for å stresse ned og slappe av, hu sier som din venninne også sier, at det er bedre at hun stresser mindre og slapper av, enn at hun skal stresse babyen fordi hun er stressa.
Jeg personlig røyker ikke, så den problemstillinga slipper jeg når det er min tur, men jeg tenker at det er greit å ikke utsette det lille gullet i magen for unødvendige farer. For de som er avhengige av røyk for å stresse ned og slappe av, er det kanskje greit med en eller to i løpet av dagen? Noen har ingen problemer med å slutte når de blir gravide, mens andre har kjempeproblemer med å slutte. Jeg tenker at det beste er å respektere andre sine valg og heller si i fra hvis det er snakk om at hun røyker ei hel pakke i løpet av dagen. Venninna mi har for øvrig fått beskjed av både jordmor og lege at hun er sunn og rask, babyen er sunn og frisk og hun har også kun gått opp fem kilo, og nå er hun 30 uker på vei.
Snakk om en 20 pakning hver dag. Er virkelig bekymret. En kompis av meg sin mor røyket gjennom alle svangerskapene, og alle 4 unger ble født med diverse plager.. er godt å høre at det går bra for noen. Er litt det jeg er på utkikk etter her. Takk for svar

Jeg er 31 uker på vei med nr 3 og røyker som vanlig.. Er frisk og rask og i mer enn 100% jobb.. Alle prøver og ul er fine..
Har 2 friske, flotte og flinke gutter på 6 og 9 år..
Røyket under begge de svangerskapene også like mye som vanlig. Var frisk under hele svangerskapene, fødslene var unnagjort på 1 t 20 min med nr 1 og 20 min med nr 2 , begge ukomplisert.. Var ute og tok meg en røyk 30 min etter fødsel.
Nr 2 er født 8 dager over termin og var nesten 4 kg.. Nr 1 kom i uke 36 men var 3 kg...
Jeg skulle ønske at jeg aldri hadde begynt å røyke , og ønsker å slutte.. Men jo mer jeg tenker på å slutte jo mer røyker jeg...
Det at folk maser om at vi skal slutte gjør bare ting verre og gjør at vi røyker mer.. Alle som røyker inder svangerskap vet at de burde ha sluttet uten at andre skal mase om det!

Røkte i mitt første svangerskap, har nå et barn som har startet med medisiner pga mistanke om astma...
Er gravid igjen, og denne gangen har jeg sluttet å røyke!

Har enormt dårlig samvittighet nå for at mitt barn skal plages med dette fordi jeg ikke klarte å slutte å røyke, og ikke f** om jeg gjør det flere ganger!

Det nytter ikke å mase for å få noen til å slutte, de må bestemme seg for det selv.
Jeg hadde tenkt leeeeenge på å slutte, og prøvd flere ganger før, men jeg måtte virkelig bestemme meg for at jeg skulle slutte NÅ!

mine tips er: Sett en dato, kast alle sigaretter som er igjen og hold ut! :) det verste er å ha for mye fritid/alenetid, distraher deg selv fra røyken di første ukene med å gjøre andre ting.
Ikke tenk at du bare skal prøve å slutte, tenk at du SKAL slutte!

Håper virkelig du klarer å overbevise henne om at å slutte er det beste for både henne og barnet! :)

Har ei søster som røyka under begge svangerskapene sine og begge barna sleit med astma, men har vokst det av seg. Er ellers friske barn.

Min mor røykte under alle tre svangerskapene sine.. Min eldste bror fikk barneastma, noe man vokser av seg og allergier, min søster er helt frisk ogjrg har allergier.. Men nå er allergier veldig vanlig i min familie, der bl. a. bestemor er allergisk :-)

Min mamma røyket mens hun gikk gravid med både meg og min bror, den gang var det lov med 5 om dagen. Det sto tilogmed i svangerskapsboken den gangen. Vi ble desverre født med astma, men vi har begge vokst det av oss og er friske og raske i dag :) fødselsvekt var normal og vi ble født rundt termin.
Har også en venninne som røyket under svangerskapet. Hennes datter er frisk og rask, aldri vært plaget med noe som helst. 10 år. Samme med en annen venninne og hennes sønn. 6 år og kjempe frisk.
Det betyr ikke at man bare skal pøse på med sigaretter og at alle bør røyke mens de er gravide, men kanskje det roer deg litt mtp at du er redd for at barnet skal bli sykt. Det trenger ikke skje. Likevel håper jeg at hun slutter.
Når det kommer til hun som røyker hasj så syns jeg det er rart at hun hevder at det ikke er skadelig for barnet. Ett enkelt googlesøk viser til en forskningsartikkel fra 2014 som mener det kan skade barnets utvikling. Men det er vel de som er heldig der også, og så går alt bra.

Jeg kjenner flere med barn av ikke-røykere som har astma, enn barn av de som har røyka. Min stemor røyka under svangerskapet og min halvbror har ingen plager, verken astma eller andre ting. Han veide 4,3 kg.. Min venninne har 3 barn, røyka under hele svangerskapet, og de er de friskeste barna i barnehagen, de er ALDRI sjuke. Når de andre barna har influensa så er de friske og raske.. Men det er allikevel aldri godt å vite om røyking kan ha en effekt.. Noen fostere tåler det sikkert mer enn andre. Så hvis man klarer å slutte, så er nok det beste for barnet, men dersom man blir superstressa og ikke klarer å slutte, så vil jeg tro at det å røyke minimalt vil være bedre for babyen enn å få pumpa inn masse stresshormoner i den lille kroppen sin.. Det finnes liksom ingen fasit. Men til syvende og sist er det opp til moren til barnet, og er liten vits å mase, for det har motsatt effekt...

Beklager, men blir nesten litt provosert når jeg leser noen av svarene her. Syns mange av dem ufarliggjør røyking I svangerskapet. Dette er mat for de som er avhengige av nikotin!!! Jeg sluttet å snuse da jeg ble gravid (var helt forferdelig og sliter fortsatt 20 uker etter), og alt jeg ville lese var "det går greit med et par snus" o.l.

Det er jo fakta at røyk, snus osv. Er farlig for fosteret! Syns det blir helt feil å søke etter suksesshistorier når en vet hvor farlig det kan være.

Har full forståelse for at ikke alle klarer å slutte helt, og er kjempeenig I at en må gi støtte fremfor å dømme. Det er hvordan det ufarliggjørs jeg reagerer på :)

Beklager, men blir nesten litt provosert når jeg leser noen av svarene her. Syns mange av dem ufarliggjør røyking I svangerskapet. Dette er mat for de som er avhengige av nikotin!!! Jeg sluttet å snuse da jeg ble gravid (var helt forferdelig og sliter fortsatt 20 uker etter), og alt jeg ville lese var "det går greit med et par snus" o.l.

Det er jo fakta at røyk, snus osv. Er farlig for fosteret! Syns det blir helt feil å søke etter suksesshistorier når en vet hvor farlig det kan være.

Har full forståelse for at ikke alle klarer å slutte helt, og er kjempeenig I at en må gi støtte fremfor å dømme. Det er hvordan det ufarliggjørs jeg reagerer på :)
Nå spurte jo ts om det var noen barn som var friske selv om mor hadde røyket, og da fikk hun svar på det. Og hun ønsket ikke en diskusjon, da respekterer vi det. Jeg har slutta selv både å snuse og røyke, selv om jeg vet det jeg skrev til ts. De som fortsetter å røyke på bakgrunn av hva vi skriver ville nok ikke sluttet i utgangspunktet. Jeg syns ikke jeg ufarliggjør ved å bare svare på tråden. Men det er min mening da :)

Hei!
Jeg røyket med nr 1 og nr 2.. begge var store og fine når de ble født uten komplikasjoner. Begge er også friske og raske den dag i dag og de er nå 3 og 5 år gamle :-)
Jeg er nå gravid med nr 3 å er 13+4. Har 4 røyk igjen i pakken å bestemt meg for å slutte når den er tom.
Faren har også bestemt seg for å slutte sammen med meg, så da vil jeg håpe og tro at vi klarer dette sammen.
jeg vet svært godt om farene ved røyking, å er evig takknemlig for at ikke mine to første er verken syke eller fikk skader av det.
Men som sagt håper å klare å slutte denne gangen..
Men er dessverre ikke alle som gjør det..

Nå spurte jo ts om det var noen barn som var friske selv om mor hadde røyket, og da fikk hun svar på det. Og hun ønsket ikke en diskusjon, da respekterer vi det. Jeg har slutta selv både å snuse og røyke, selv om jeg vet det jeg skrev til ts. De som fortsetter å røyke på bakgrunn av hva vi skriver ville nok ikke sluttet i utgangspunktet. Jeg syns ikke jeg ufarliggjør ved å bare svare på tråden. Men det er min mening da :)
Takk for det :)

Bare for å klarere noe her. Jeg vet det er mer enn et dusin av damer her som blir ekstremt provosert og ser på denne tråden som at de som svarer ufarliggjør røyking i svangerskapet. Dette er feil. De svarer enkelt, kort og greit på mitt spørsmål. Jeg vil høre erfaringer fra kvinner som har røyket i svangerskapet eller som røyker og hva evt. kontroller har vist til.

Man kan lese seg grønn på konkrete forskninger om farer ved dette i svangerskapet, og de er meget reelle. Dette er jeg fullt klar over. De venninnene jeg har nevnt, kommer altså ikke til å slutte. Så det å høre direkte fra kvinner som har gått gjennom dette setter ting i et litt annet lys og dermed får jeg/vi et annet perspektiv på saken.

Jeg setter pris på at de som er sterke motstandere og som blir provoserte holder seg unna denne tråden slik at jeg får svar på det jeg spør om direkte. Jeg vil ikke ha noen diskusjoner eller uthenginger. Takk.

Hei!
Jeg røyket med nr 1 og nr 2.. begge var store og fine når de ble født uten komplikasjoner. Begge er også friske og raske den dag i dag og de er nå 3 og 5 år gamle :)
Jeg er nå gravid med nr 3 å er 13+4. Har 4 røyk igjen i pakken å bestemt meg for å slutte når den er tom.
Faren har også bestemt seg for å slutte sammen med meg, så da vil jeg håpe og tro at vi klarer dette sammen.
jeg vet svært godt om farene ved røyking, å er evig takknemlig for at ikke mine to første er verken syke eller fikk skader av det.
Men som sagt håper å klare å slutte denne gangen..
Men er dessverre ikke alle som gjør det..
Du klarer det helt sikkert :) heier på deg!

Min mor røyket da hun gikk gravid med meg, og jeg er frisk og rask minus arvelige sykdommer jeg mest sannsynlig ville fått uansett.
Svigermor røyket også under begge sine svangerskap, og begge barna er helt friske.

Tråder i anonymtforumet vårt skal kun startes av utloggede brukere. Denne blir derfor flyttet til generelt :)

Back
Topp