Røykeslutt

lillerypa

Forumet er livet
Flere enn meg som sliter med røykeslutt? Har stortsett vært røykfri siden jeg ble fant ut at jeg var gravid, men så kommer det dager da jeg sprekker! Har dere noen tips? 

Jeg slutta så og si på dagen når jeg fikk vite jeg var gravid. Har nå holdt meg i ca 2 uker... Jeg synes egentlig det går veldig greit, men det kommer noen ganger hvor jeg har såååå lyst på en røyk, da tenker jeg bare på hvordan det kan skade den lille babyen, det hjelper hvertfall meg. Og så prøver jeg å finne andre ting å tenke på/gjør en å røyke, slik som husarbeid;) har også en flott samboer som støtter meg når jeg virkelig har lyst på en røyk. Tror det er bra å ha noen rundt seg som støtter;) lykke til, å håper du klarer å slutte:)

sliter litt med det ja.. nå røyker jeg den supermilde fra kent og røyker 1-2 røyk om dagen, men sliter veldig å kutte ut de to. jeg klarte 5 dager i strekk, men sprakk igjen i går, men jeg har ikke gitt opp.. skal da klare å slutte. klarte ikke slutte helt i forrige svangerskap heller, men kutta drastisk ned på antall røyk noe som gjør at jeg nå røyker 1-2 om dagen. å de jeg røyker inneholder så lite at jeg må røyke seks av de for å nå samme innholds mengde som i en marlboro light.

Å jada, jeg vet jeg er dum å må tenke på barnet og bla bla bla. tru meg, jeg er min største kritiker så jeg har hørt det før og sier det til meg selv hver dag. egoistisk er jeg..

Klarte meg også i 5 dager uten noe som helst røyk før jeg sprakk. Jeg røyker også kjempelite de dagene jeg røyker, prøver også å bare røyke en halv røyk hver gang. 

Hjelper lite når folk sier jeg må tenke på barnet, for det er jeg jo fullstendig klar over, jeg tenker på det hele tiden. Ååååh, at det skal være så vanskelig. Skal bli fullstendig røykfri, og det snarest!

Skal slutte i morgen og er supermotivert:) Så håper at jeg klarer det nå da

Jeg slutta etter jeg hadde vært på tidlig UL å fikk se hjere banke<3
Så vært røyfri i litt over 2 uke, uten prolem
Det er vel ikke andre tips enn å bare stumpe den når du er klar!

Sluttet den dagen jeg tok testen,
i grunn ikke noe problem når jeg vet jeg gjør det
for noen andre enn meg selv... meeeeen..
jeg legger jo på meg som ett uvær også da! :P
Noe må man jo ha..... blæh!

Sluttet med en gang jeg fant ut at jeg var gravid :) Er ganske stolt av det faktisk, for med de to andre barna tok det lengere tid. Jeg synes det er megagodt med røyk når jeg er gravid ! :/ Og det lukter herlig!
Med 1.barn røyket jeg i 4 mnd *dårlig samvittighet* (hun var stor og frisk som en fisk)
Med 2. barn røyket jeg i ca 3 uker etter jeg testet, sluttet da jeg så hjertet på tidlig UL.
Med 3. barn sluttet jeg på dagen. (Hadde redusert røykingen drastisk til ca 3 om dagen, pga SA i to mnd tidligere. )

Denne gangen skal jeg IKKE begynne igjen når jeg er ferdig med å amme ! IKKE!!! Jeg skammer meg over at jeg har begynnt igjen TO ganger :(
Æsjameg, trenger ikke å be om å få lungekreft,kols, osv så lenge man prøver å holde seg frisk på andre måter. Vi har barn å tenke på! Jeg vil være en sunn frisk og sprek mor, og bestemor når den tid kommer :)

Lykke til med røykeslutten, og husk det er til syvende og sist DU som bestetemmer når du skal slutte. Ikke det lille nokotinmonsteret som har tatt over kroppen din!

Tips:
*Stikk hul i røykene dine med en nål, du får i deg minimalt med røyk. Trapp ned i ca 3 dager.
*Kjøp metholrøyk, spes om du ikke liker det.
*Ha et rituale med deg selv kvelden før du slutter helt. Røyk to røyk på rappen og forbered deg på at du bryter deg. Og husk at du aldri skal røyke igjen !!
*Ha et syltetøyglass med sneiper og vann på som du kan gå å lukte på når du blir skikkelig røyksjuk, ÆSJ !
* Ikke ha røyk i huset, bilen eller ikke ha besøk av venner som røyker. Du bare lurer deg selv ved å bare ta ET trekk. Har gått i den fella selv mange ganger. STOPP er STOPP.
*Bestem deg ! Ta kontrollen ! Det er en liten baby inne i deg selv om du ikke klarer å tro det helt nå :)

Sluttet å røyke for 14 år siden når jeg var gravid med førstemann. Sluttet på dagen! Ikke noe problem. Har ikke spesielt trua på å trappe ned, røyke mildere røyk etc. tror bare psyken blir ekstra trigget av det. Slutt på dagen, ta valget aldri mer. Kan også anbefale ikkerøykeboken til Allan Carr som jeg brukte når jeg måtte slutte for andre gang. emoticon Erfaringen min den gang var at jeg ikke var en som kunne festrøyke. Begynte nemlig med å ta meg en røyk til et glass vin, som endte med at jeg begynte å drikke vin for å ta meg en røyk. Ikke spesielt lurt. Har også vært skikkelig dum, og startet å snuse en periode. Førte selvfølgelig til at jeg måtte slutte med det også. Tror jeg bare er en av de som har tilbøyelighet for avhengighet. Etter alle disse rundene med å slutte å røyke har jeg iallefall lært en del ting:

* kroppen din er ikke så avhengig som du tror, det er psyken din.
* Det er ikke vanskelig å slutte, jobben er å ikke begynne igjen
* Du skal tenke at dette er siste gang!
* Ingen bakdører, det vil si ingen røyk i huset, si til alle venner at de IKKE skal gi deg røyk i et svakt øyeblikk
* Si høyt at du er en ikke røyker! Begynn å tenke som en ikkerøyker
* Det er en fullt overkommelig oppgave som du kan klare!
* Unngå alkohol, som blir enkelt i din tilstand, kjempefordel!
* Vær bevisst i kassa på butikken, fikk alltid lyst å kjøpe meg snus når jeg skulle betale matvarene! Blir det et stort problem så ikke gå alene på butikken den første tiden.
* Røyksuget du kjenner de første dagene går over etter noen minutter, hold ut!
* Det hjelper å snakke om hvordan du har det, vær åpen med samboer, ring en venn hvis du har behov for det.

Skal ikke si noe om skader på fosteret for det vet vi alle om.

Ønsker deg lykke til videre, og har tro på at du klarer dette når du har tatt det endelige valget.

Back
Topp