Røykere/eks røykere???

*håpepå*

Elsker forumet
Noen som røyket før sv.skapet og fortastt sliter litt med å kutte helt....???
D er vel heeeeelt FY FY FY! men kan ikke noe for d, kan vel betegnes som "svak", mn sliter litt med å kutte denne gang jeg altså...
Får jo selvølgeli dårli samvittighet og har lest d som leses kan om hvorfor kutte, mn...hmm... har ikke nor å forsvare meg med, bortsett fra at jeg sliter litt med "frykt" denne gang og håper den skal slippe imorgen etter UL...

Er det bare meg..?

Jeg forstår deg fryktelig godt.. 
Det er fy fy, men det er også så mange følelser knyttet til dette. Både av deg selv og andre.
Dette er noe alle har en mening om, det hjelper sjelden!

Jeg har klart å slutte nå, men det gikk en del uker. All sunn fornuft sa en ting, men følelser og kroppen ville noe helt annet. Og jeg var stresset og redd i utgangspunktet.

Så du er ikke alene :) <3

Jeg hadde røyka siden jeg var 13, og røyka ca 25-30 om dagen. Slutta når jeg ble gravid. Jeg ringte den gratis røyketelefonen, og fikk hjelp. Trappet ned og var hélt ferdig på 12 dager. Jeg begynte ikke igjen etterpå og nå er det gått over 4 år :) :) Har jo absolutt ingen planer om å begynne igjen. Å slutte var ubeskrivelig vanskelig, helt grusomt, Men absolutt verdt det. Tenk på den stakkars lille babyen som blir forgifta.......

Tenker jo så absolutt på den lille, klarte d jo så fint for 3 år siden! Og skulle jo selvfølgeli aldri begynne igjen, mn så var d den ene festrøyken som begynte å trille ned bakken da..
Har inngått avtale med ei venninne om at i morgen er d slutt og d hjelper å ha noen som backer deg opp og støtte seg til... D er jo den "røyke årstiden" vi går inn i å da vettu...

Men det er jo absolutt ikke bra å røyke når man har barn heller.. Så håper du klarer å slutte permanent nå da!! Veldig bra at du får støtte, lykke til :)

Jeg hadde røyket i flere år, og når jeg stod med graviditetstesten med førstemann sluttet jeg med engang. Beklager at jeg virker kynisk og kald, men folk som røyker når de vet de er gravid får ingen sympati fra meg. Alle klarer det. Den største årsak burde jo være at du har et barn i magen som ufrivillig får i seg giftstoffer??

Tine_mor skrev:
Jeg hadde røyket i flere år, og når jeg stod med graviditetstesten med førstemann sluttet jeg med engang. Beklager at jeg virker kynisk og kald, men folk som røyker når de vet de er gravid får ingen sympati fra meg. Alle klarer det. Den største årsak burde jo være at du har et barn i magen som ufrivillig får i seg giftstoffer??

Jeg må si meg så smertelig enig!
Jeg respekterer deg som tør å stå fram som røyker i svangerskapet da du vet det ikke vil komme positive tilbakemeldinger på det.
Men, og her er et stort men! Du sier du er redd. Redd for hva? At babyen ikke er frisk? Du sier ikke hva du er redd, men babyen blir i hvertfall ikke friskere av at du røyker.

Jeg har røyket siden jeg var 11. Er snart 28, altså i mange herrans år. Forrige svangerskap sluttet jeg på dagen, men fødte allikevel et barn med hjertfeil.
Jeg er redd jeg og! Livredd faktisk, og begynte å røyke igjen når jeg var melkefri. Dette svangerskapet sluttet jeg også på dagen. Jeg er livredd hver dag for å føde et sykt barn igjen. Men redsel er ingen grunn til å røyke!

Jeg synes man bør sette barnet i magen foran seg seg selv og prioritere et sunt oppvekstmiljø i magen fremfor å roe egne nerver.

Beklager hvis jeg er krass, men jeg håper du tar til vett.

Jeg hadde bestemt meg for å slutte, og finner ikke noe positivt med røyking nå, og lysta finnes ikke tilstede i det hele tatt. 
Slutta på dagen 1.januar, og fant ut at jeg var gravid 6.februar, og har altså ikke tatt en eneste røyk i år, og jeg skal fortsette som røykfri etter svangerskapet. 

Vil gjøre alt det beste for den lille der inne, så det å slutte å røyke og drikke, også videre er helt klart en selvfølge!! 

Håper du klarer å slutte du også. Stå på, for dere begges skyld. 

nå er jeg i allefall i gang, og satser på at dette går bra:-) skal bli deili å kvitte seg med den uvanen og denne gang for godt!!
Viste godt at man får mange krasse tilbakemeldinger og d gjorde godt og ikke minst å se lille knøttet i dag. Er vel egentlig mange som har d som meg, men ikke vil nevne d høyt!
Uansett gravid eller ikke har barn eller ikke så er jo dette negativt, og d er ikke like godtatt i samfunnet og bra er d.

Og lykke til videre til alle sluttere og til meg selv, nå er nok nok!!

Lykke til med sluttingen. Håper du klarer det.. Har vært utrolig "heldig" med å få svangerskapskvalme begge gangene. Å da ikke taklet røyk på dagen! Så noe positivt er det å være kvalm;p

Syns også at det er tøft av deg å stå fram som røyker i svangerskapet når du vet at det sikkert kommer mange pekefingre av det. Jeg er nok en av de pekefingrene.
Jeg har aldri røyka, så jeg vil aldri forstå det avhengighetsgreiene som røykere har. At folk sliter med å slutte til vanlig, kan jeg til nød ha en viss forståelse for, men jeg har opplevd tett på livet hva røyken kan gjøre med deg. Min mormor fikk kolls, og vi ble vitne til at den røyken sugde livet ut av henne og pinte henne til døde. Det hjalp ikke at hun sluttet da hun fikk kniven på strupen. Da var det allerede for sent. Den enden på livet unner jeg ikke min verste fiende engang. Så jeg mener at motivasjonen for å slutte til vanlig bør være at du bryr deg om deg selv, dine nærmeste og ønsker et langt sunt liv.

Når det kommer til røyking i svangerskapet har jeg nulltoleranse. Det lille, uskyldige barnet  har ingen mulighet til å slippe unna giften du får i deg, og du gjør starten på livet i magen mye tyngre og farligere for den lille enn det trenger å være.
Det å bli gravid bør i høyeste grad være motivasjon nok til å slutte på dagen. Om du sliter med det, oppsøk hjelp - hva som helst. Bare bli kvitt det svineriet, for barnets skyld.

Og til alle foreldre som røyker: Nå er det heldigvis blitt strengere forhold, men jeg vokste opp med 2 foreldre som dampet røyk. I bilen, hjemme, på hytta, i flyet (da det var lov). Over alt! Og det var helt grusomt. Det luktet røyk av meg konstant, og jeg ble bilsyk støtt og stadig pga røyken. Mamma var superavhengig og ble sinna når vi kritiserte røykingen hennes. Det var nok den dårlige samvittigheten hennes som gikk til angrep. Hun greide aldri å slutte med oss som motivasjon (selv ikke da hun var gravid), men da hun fikk se sin egen mor dø så langsomt over 10 år, og til slutt måtte ha konstant pustehjelp, skjønte hun hvor alvorlig det faktisk er. Hun lovte mormor på dødsleiet at hun skulle slutte, og det løftet greide hun heldigvis å holde. Hun sluttet, og hun fatter ikke den dag i dag at hun kunne være så egoistisk og dum. I dag har hun selv kraftig astma og trenger innblåsning. Jeg ber til høyere makter om at det ikke er kolls som sniker seg på.

Beklager at det ble et laaaangt innlegg, men dette syns jeg er viktig.
Det skjer ikke bare mannen i gata, det kan skje alle. Deg selv, eller noen du er glad i. Røyk er gift, ingen ting annet. Og det er kun egen vilje det står på. Kroppen klarer å håndtere og slutte. Men hodet må bestemme seg for det.

Lykke til. Håper du slutter i morgen...! Da skal jeg være den første til å gratulere.

Skal du gi den nyfødte babyen din røyk da eller?? Er jo like ille det! Null sympati fra meg!

Mange gode innlegg og kristiserende innlegg, som selvfølgelig kom som fortjent når man lager en slik tråd! Så får man bare ta d med seg videre..
Har ikke tenkt å forsvare meg på noen måte, ville bare sjekke om d var flere i samme båt, slik at vi kunne kansje oppmuntre hverandre til å kutte røyken.
Og ja jeg var faktisk så redd at jeg ikke brydde meg videre om knøttet, redd for alt som kan gå galt og at d virkelig gikk, hva skjer nå, utrygghet på jobb grunnet nedskjæringer og etc..
Ingen ville høre på meg eller prøve å lytte etter hjertelyd eller vise noen form for sympati eller hjelp, så da måtte jeg dra på UL og her sitter jeg med bilde av babyen som jeg har forgiftet, og etter d har jeg ikke røyket i d heletatt! Så tror nok dette var vendepunktet jeg trengte og er utrolig lei for at d tok slik tid. Men d er fakta og kan ikke endres.

*håpepå* skrev:
Mange gode innlegg og kristiserende innlegg, som selvfølgelig kom som fortjent når man lager en slik tråd! Så får man bare ta d med seg videre..
Har ikke tenkt å forsvare meg på noen måte, ville bare sjekke om d var flere i samme båt, slik at vi kunne kansje oppmuntre hverandre til å kutte røyken.
Og ja jeg var faktisk så redd at jeg ikke brydde meg videre om knøttet, redd for alt som kan gå galt om d virkelig var noen der eller d var kun innbilling (da jeg ikke lett blir gravit etc)
Ingen ville høre på meg eller prøve å lytte etter hjertelyd eller vise noen form for sympati eller hjelp, så da måtte jeg dra på UL og her sitter jeg med bilde av babyen som jeg har forgiftet, og etter d har jeg ikke røyket i d heletatt! Så tror nok dette var vendepunktet jeg trengte og er utrolig lei for at d tok slik tid. Men d er fakta og kan ikke endres.

Hvis dette var vendepunktet ditt, så er det veldig bra. Ta frem det bildet hver gang du får lyst på røyk og tenk at lille knøtt er helt avhengig av deg.
Håper virkelig du klarer å slutte.
Igjen, lykke til...

*håpepå* skrev:
Og ja jeg var faktisk så redd at jeg ikke brydde meg videre om knøttet, redd for alt som kan gå galt og at d virkelig gikk, hva skjer nå, utrygghet på jobb grunnet nedskjæringer og etc..

Jeg skal i hvertfall støtte deg hver røykfrie dag=)
Masse, masse lykke til! Dette klarer du!!!

Back
Topp