Røyke på veranda med barn tilstede

Syns det er utrolig at folk røyker i 2020 generelt. Hadde absolutt bedt dem forgifte seg selv et annet sted. Røyk og barn går ikke akkurat hånd i hånd. Men det spørs vel sikkert åssen man er vokst opp. Er man vokst opp med røykende familie er det sikkert ikke noe problem. For min del ville det vært et stort problem.
 
Hadde ikke sagt noe på det. Er eks røyker selv men var ikke lett å røyke. Det at de fleste mener at det er utrolig at folk røyker osv hjelper ikke folk med å slutte. Det fjør bare røykere irriterte og mer røyksugne. Når jeg røyka så gikk jeg alyod unna, men opplevde flere ganger at ikke røykere oppsøkte meg for å hoste meg i ansiktet. Har sett barn på røykesoner på sykehus, i forskjellige parker osv hvor foreldre klager over røykere. De som er avhengige sliter med seg selv pga sånt, og gjør det vanskeligere å slutte når man hele tiden føler seg dårlig. Kanskje sette opp ett askebeger unna barna? Vi har venner som røyker og har enda askebeger pga det, men de vi kjenner er flinke til å holde seg unna barn. Nå er ikke det helt krise når barn lukter det ute. Mannen fikk astma som barn av røyking. Da satt de opptil 10 stk på kjøkkenet med alle vinduer igjen å røyka mens barna ølete rundt dem. Jeg skjønner ikke at de klarte det da jeg var motstander av røyking inne når jeg røyka selv. Men barn fikk i seg mye mer røyk før enn i dag. Alle barn har rett på røykfritt miljø og man kan bli straffet om man røyker inne eller i bilen med barn, men utendørs er visst godkjent. Astma og allergiforbundet var med på den regelen der.
 
Hadde ikke sagt noe på det. Er eks røyker selv men var ikke lett å røyke. Det at de fleste mener at det er utrolig at folk røyker osv hjelper ikke folk med å slutte. Det fjør bare røykere irriterte og mer røyksugne. Når jeg røyka så gikk jeg alyod unna, men opplevde flere ganger at ikke røykere oppsøkte meg for å hoste meg i ansiktet. Har sett barn på røykesoner på sykehus, i forskjellige parker osv hvor foreldre klager over røykere. De som er avhengige sliter med seg selv pga sånt, og gjør det vanskeligere å slutte når man hele tiden føler seg dårlig. Kanskje sette opp ett askebeger unna barna? Vi har venner som røyker og har enda askebeger pga det, men de vi kjenner er flinke til å holde seg unna barn. Nå er ikke det helt krise når barn lukter det ute. Mannen fikk astma som barn av røyking. Da satt de opptil 10 stk på kjøkkenet med alle vinduer igjen å røyka mens barna ølete rundt dem. Jeg skjønner ikke at de klarte det da jeg var motstander av røyking inne når jeg røyka selv. Men barn fikk i seg mye mer røyk før enn i dag. Alle barn har rett på røykfritt miljø og man kan bli straffet om man røyker inne eller i bilen med barn, men utendørs er visst godkjent. Astma og allergiforbundet var med på den regelen der.

Det at folk oppsøker røykesone, for så å klage på røyken , er så sinnsykt i man verden :eek: jeg fatter ikke at det er mulig engang.. det er jo så enkelt som å holde seg unna.
 
Det at folk oppsøker røykesone, for så å klage på røyken , er så sinnsykt i man verden :eek: jeg fatter ikke at det er mulig engang.. det er jo så enkelt som å holde seg unna.
Ja, men det er jo noe annet igjen.
Jeg ville aldri tatt med frøkna bort til min søster når hu røyka f eks.
Men hadde jeg sitti der først og hu bare hadde tent opp hadde jeg blitt sur.
Jeg tåler ikke røyk.
 
Er det hjemme hos deg selv, så kan du sette reglene og si ingen røyking på terrassen når det er barn tilstede. Kanskje sette opp alternativt røykested. Er du på besøk, så får barna heller ropes inn om det røykes mens de er der ute. Tenker jeg.
 
Er det hjemme hos deg selv, så kan du sette reglene og si ingen røyking på terrassen når det er barn tilstede. Kanskje sette opp alternativt røykested. Er du på besøk, så får barna heller ropes inn om det røykes mens de er der ute. Tenker jeg.
Men det er mulig å si ifra før man tenner opp, uansett om det er hos deg tenker jeg...
Her er det ikke lov å røyke, inne, eller ute.
 
Vokste forresten selv opp med røyking innendørs, og med flere storrøykere rundt meg. Som røkte ved kjøkkenbordet når vi spiste frokost, i bilen når vi kjørte (satte vinduet litt på gløtt, men det førte jo kun til at all røyken ble blåst til oss i baksetet). Har vært «aktiv passiv røyker», som jeg kaller det. Jeg var nikotinavhengig som barn, og det merket jeg godt da jeg flyttet ut hjemmefra og fikk røykesug. På den tiden stilte jeg meg bevisst i røyken fra de som røkte, og tok meg noen gode trekk av lufta. Det gikk heldigvis over. Men det der husker jeg godt og merka så sterkt, så jeg er veldig glad for at samfunnet endelig har åpnet øynene (og nesen) for dette og gjort inneklimaet for barn tryggere.
 
Men det er mulig å si ifra før man tenner opp, uansett om det er hos deg tenker jeg...
Her er det ikke lov å røyke, inne, eller ute.
Nja hjemme hod seg selv tenker jeg ikke man må si fra ,man ser jo gjerne at de klargjøres for røyking
 
Hadde ikke likt det over tid på egne barn, men er ikke røyker så lett å dømme da
 
For meg var det en selvfølge å holde avstand fra alle da jeg skulle røyke, ikke bare barn. Men ikke alle røykere tenker slik dessverre. Men alle burde jo ha fått med seg at det ikke akkurat er sunt... For meg handler det om at man ikke tvinger ting på andre, og man prøver som best man kan å være gode forbilder.

Var jeg på besøk så sa jeg ifra til foreldre hva jeg skulle, og om barn var ute gikk jeg til andre siden av huset (om ikke annet var ønsket fra annet hold) . Hadde jeg barn på besøk til meg selv, samme greia.
Er barna på balkongen, røyk en annen plass da. Er ikke så vanskelig. Kommer barna etter er det en annen sak. Da er det viktig å ha snakket med foreldrene i forkant.
For meg var dette sunn fornuft. Men så har jeg respekt for mine venner og familie...

Hvem er det som røyker på balkongen din mot ditt ønske?
 
For meg var det en selvfølge å holde avstand fra alle da jeg skulle røyke, ikke bare barn. Men ikke alle røykere tenker slik dessverre. Men alle burde jo ha fått med seg at det ikke akkurat er sunt... For meg handler det om at man ikke tvinger ting på andre, og man prøver som best man kan å være gode forbilder.

Var jeg på besøk så sa jeg ifra til foreldre hva jeg skulle, og om barn var ute gikk jeg til andre siden av huset (om ikke annet var ønsket fra annet hold) . Hadde jeg barn på besøk til meg selv, samme greia.
Er barna på balkongen, røyk en annen plass da. Er ikke så vanskelig. Kommer barna etter er det en annen sak. Da er det viktig å ha snakket med foreldrene i forkant.
For meg var dette sunn fornuft. Men så har jeg respekt for mine venner og familie...

Hvem er det som røyker på balkongen din mot ditt ønske?
Kan jeg spørre deg som er tidligere røyker.. Er det greit at jeg ikke vil at det skal røykes på min balkong i det hele tatt? Vi flytter til ny leilighet nå, og vi eier da denne.. Så litt nysgjerrig på den problemstillingen.
Har selv astma og sliter med pusten i nærheten av røyk.
 
Kan jeg spørre deg som er tidligere røyker.. Er det greit at jeg ikke vil at det skal røykes på min balkong i det hele tatt? Vi flytter til ny leilighet nå, og vi eier da denne.. Så litt nysgjerrig på den problemstillingen.
Har selv astma og sliter med pusten i nærheten av røyk.
Selvfølgelig. MÅ de røyke så kan de gå ut et annet sted, for eksempel gå ut der de kom inn. Balkongen er din, du setter reglene.
Har aldri møtt røykere som har blitt fornærmet av slikt, men de finnes sikkert dog...
 
Selvfølgelig. MÅ de røyke så kan de gå ut et annet sted, for eksempel gå ut der de kom inn. Balkongen er din, du setter reglene.
Har aldri møtt røykere som har blitt fornærmet av slikt, men de finnes sikkert dog...
Ok fint. :) Vil bare ikke ha det i nærheten av leiligheten vår.. Så langt det lar seg gjøre så klart.
 
Var røyker selv da jeg fikk min guttunge. Men tok forhåndsregler i forhold til det. Jeg røyket aldri i nærheten av han. Jeg tok aldri i han etter å ha røyket uten å vaske hender. Jeg dusjet hver kveld før jeg la meg på samme rom som han. Men alt dette bestemte jeg jo mer eller mindre for min egen sønns beste. Nå har jeg derimot sluttet selv og ble mer påpasselig med andre også. Besteforeldrene måtte vaske fingrene når han var veldig liten. Skulle egentlig ønske de fremdeles gjorde det, men tror det gikk i glemmeboka etter at jeg sluttet og det var corona, slik at det gikk laaaang tid mellom hver gang vi møttes. Rakk liksom ikke å bli en vane for dem før at vi knapt så hverandre på flere måneder. Men tenker at når han blir eldre og er med dem ut så vet jeg ikke om jeg bryr meg så veldig om at de røyker rundt han. Men tror nok at man må si fra hvordan man vil ha det. Også kommer det jo veldig ann på hvem er det som røyker, hvor ofte ser man dem. Feks hadde jeg vært røyker ennå ville jeg fremdeles holdt meg unna sønnen min når jeg røykte fordi det ville blitt et daglig problem, mens folk man møter sjeldnere ikke ville vært så ille.
 
Jeg hadde brydd meg, ungen hadde luktet røyk etterpå. Fatter ikke at de som røyker tror at et par meter skjermer noe som helst. Bah.
 
Back
Topp