Røykalaks...

ma81

Flørter med forumet
Man skal jo da ikke spise røykalaks, sier man... Men kan spises hvis den er fersk sier noen... Det jeg lurer på er da; når man kjøper ei vakuumpakka lakseside og åpner den..., er laksen da fersk? Eller går det etter hvor lenge siden den blei pakka???

Godt spørsmål! [8D]

Har så lyst på brød med røkelaks og deilig luftig eggerøre... men får vel vente noen mnd. til... Husker dette var spesielt "sårt" ved alle sommeravsluttningslunsjen jeg var på, men nå har jeg begynnt å tenke mer og mer på røkelaksen igjen, pleier ikke å spise det så ofte... men det man ikke kan få, det blir man vel mer sugen på [8|]

Varmrøkt laks er ok da den er varmebehandlet, men kaldrøkt er jeg skeptisk til da den jo ikke er varmebehandlet..

kaldrøkt er best synes jeg, men kommer ikke til å spise det før etter at snuppa er her.

Når jeg har en vakuumpakket laks i hånda og åpner den anser jeg den som fersk ja. Den blir pakket fersk og lagt i vakuumpakning. Har spist det i moderate mengder noen ganger selv jeg nå[:D]

Jeg spiser ikke røykelaks selv men jeg tror at du kan med god samvittighet gå i butikken og kjøpe deg en liten pakke med røykelaks og spise det på skive med eggerøre [:)]. Den er alltid fersk når den blir pakket men bare pass på at du pakker den godt inn igjen etter at du har gjort deg ferdig og at du ikke spiser den etter mange dager [:)].

jeg spiser røkelaks med eggerøre [:)] 
har gjort det kanskje 4 ganger siden jeg ble gravid...
kjøper de pakkene i butikken. Men når jeg åpner den, må jeg spise opp pakken innen ett døgn!

jeg ville ansett den som fersk, men for og være sikker kan du jo fryse den først.
Det sa min jordmor at om man ville spise spekemat så kunne man det om man frøys det først.

Så lenge det er laaang holdbarhet på pakken når du åpner den så er det trygt å spise !! [:D][:D][:D]
Men kjøp små pakker, sånn at du kan spise det opp innen ett par døgn [;)]

Hva er så farlig med det der egentlig? Syns alle leger osv sier hver sin ting.[8|]  Elsker einerøkt laks på brød, å spiser det når vi har det. [:)]

Jeg har også tenkt på dette med røkelaks, men har styrt unna det for det har jo ikke vært varmebehandlet over 100 grader.. Det er ikke verken kokt eller stekt[8|] Men tror ikke det skader med litt hvis man får det servert:)

Gravlaks er litt skummelt !! Det skal man ikke spise, røket laks er ikke så farlig syns jeg. For det kan man spise viss man er forsiktig med dato og sånt [;)] ! Men rak fisk og grav laks skal man IKKE spise [;)]

Her er fra Matportalen:

Fisk og skalldyr

Fisk er en viktig kilde til flere næringsstoffer for deg som er gravid. Skalldyr, fiskelever og noen spesielle fiskearter kan imidlertid være forurenset med miljøgifter (se sakene om: Helhetsvurdering av fisk og sjømat og Miljøgifter i fisk. Generelt bør gravide huske å varmebehandle fisk og skalldyr godt før de spises.

Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra:

Blåkveite over 3 kilo.
Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.
Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever.
Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).
Skjell: Fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell. NB se også blåskjellvarslet.
Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).

En del havner og fjorder langs norskekysten er spesielt forurenset. I disse områdene gir Mattilsynet egne kostholdsråd og legger ned omsetningsforbud for fisk og skalldyr. Disse særskilte rådene - som alltid er oppdaterte - er spesielt viktig å følge for gravide. Se Kostholdsråd - fjorder og havneområder.

Gravide bør også unngå sjømat fra områdene rundt u-båtvraket ved Fedje - les mer i saken Mattilsynet opprettheld kosthaldsrådet for Fedje

Bearbeidede fiskeprodukter
Også bearbeidede fiskeprodukter er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Varmebehandlede fiskeprodukter bør serveres rykende varme. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned.

Gravide bør unngå raket fisk. Gravet eller røkt fisk, for eksempel røkelaks, bør inntas ferskest mulig.
Sushi
Gravide kan spise sushi, dette framgår av en vurdering foretatt av Vitenskapskomiteen for mattrygghet(VKM).

Så oppsummert:
Ja man kan spise både røkt og gravet fisk, men da helt fersk. Dvs at pakken ikke har ligget lenge åpen, det er også kjekt om fisken har vært fryst, det dreper en del bakterier om de skulle vært der.

jordmoren min sa at så lenge den er norsk så kunne jeg spise d m god samvittighet så jeg spiser d i hvertfall

Back
Topp