røyk....

Emilie3

Flørter med forumet

ok, jeg er så dum og har røyka i mange år  og nu som jeg er gravid skal jeg da prøve og slutte... men hvordan.. 

noen tips??? 

Hei!
Jeg røyker ikke selv og kan derfor ikke vite hvor vanskelig det må være å slutte.. Men jeg er nok over middels engasjert i dette med røyking, og da særlig gravide/mødre. Mange vet ikke, eller vil ikke vite, hvor skadelig det faktisk er. Jeg har lest mye om dette både via studier og andre steder, og vet hvor mye skade det påfører både mor og foster. Røyking er en ENORM risikofaktor for veldig mange sykdommer. For hver sigarett du tar fortrenges oksygen hos fosteret, og halveringstiden til karbondioksid i blodet er flere timer. Mye lengre enn hos deg. Jeg kunne skrevet så veldig mye mer, men har erfaring med at noen blir sinte da..
Når jeg ble gravid var det ingen bønn for samboer. Han klarte å slutte helt sånn til vanlig. Og de få gangene han hadde tatt en festrøyk, ble han forvist til sofaen. Nå er han jo selvfølgelig utrolig glad for at jeg presset han, selv om han absolutt ikke var noe blid på meg der og da. Må si jeg er stolt!

Håper virkelig at du klarer å slutte, for din egen del - og ikke minst for barna dine! Skjønner at det er tøft, men det er nok veldig mange som blir takknemmelige, og svært stolte av deg - om du klarer det!! Det er viktig å ta vare på helsa vår når man også har ansvaret for andres vel og ve :)

Lykke, lykke til!!

Og husk at det fins flere man kan snakke med, om det gjør saken noe lettere..

Konklusjonen min er vel da at det er viktig å jobbe med motivasjonen! Finne sin egen motivasjon :)

Kutt tvert! Og rett og slett unngå å kjøpe røyk. Vis for babyen din at du har masse viljestyrke. Tenk på at for hver røyk du tar stjeler du oksygen fra babyen din. Og ødelegger utviklingen dens. Du ville jo aldri gitt et nyfødt barn en røyk..?.. Det burde jo være motivasjon nok i seg selv. Jeg måtte slutte tvert sist gang. Har ingen tro på nedtrapping.

Jeg driver på, og skal slutte nå. I og med at graviditeten er såpass fersk, glemmer jeg hele tiden at jeg er gravid og plutselig kommer jeg på det igjen.. Så jeg regner med at jeg ila uka er helt røykfri. 

VenterpåFrøkna skrev:
Kutt tvert! Og rett og slett unngå å kjøpe røyk. Vis for babyen din at du har masse viljestyrke. Tenk på at for hver røyk du tar stjeler du oksygen fra babyen din. Og ødelegger utviklingen dens. Du ville jo aldri gitt et nyfødt barn en røyk..?.. Det burde jo være motivasjon nok i seg selv. Jeg måtte slutte tvert sist gang. Har ingen tro på nedtrapping.

What she said!!

Motivasjon må være en positiv graviditetstest, dette klarer du lykke til emoticon

Skytten84 skrev:

VenterpåFrøkna skrev:

What she said!!

Ditto!

verteline skrev:

Skytten84 skrev:

VenterpåFrøkna skrev:

What she said!!

Ditto!

boka "endelig ikke røyker" av alab carr ble min løsning for 6årsiden.

Røyka under hele svangerskapet med førstemann, slutta på dagen med andremann og nå har jeg sluttet igjen da jeg testet positivt

Jeg hadde røykt i 12 år, og røyka 20-25 til dagen. Jeg ringte røyketelefonen samme dag jeg fikk positiv graviditetstest, og hadde god kontakt med de. Jeg kuttet ned og sluttet på bare 12 dager !!!!!:) kjempestolt :) den 20 desember var det 4 år siden jeg sluttet :)

kula1882 skrev:
Røyka under hele svangerskapet med førstemann, slutta på dagen med andremann og nå har jeg sluttet igjen da jeg testet positivt

Kjempebra at du har klart å slutte de to siste svangerskapene!! Men håper du vet at røyking under amming, og rundt barn er nesten like ille.. Giftstoffer puster du ut i tre minutter etter at du har røyka! Tenk så fantastisk om røykestoppen hadde vært permanent :) Lykke til uansett!

Røkte med førstemann,og det er ikke noe jeg er stolt av
Men det er ikke så enkelt å slutte selv om man er gravid eller ikke.
Men nå holder jeg på å slutte,har vært røykfri siden søndags morgen

Slutta med røyk i uke 30 med nr 1 :) Var ikke så enkelt å slutte som jeg hadde trudd, men kutta ned halve forbruket. Har siden vært røyk fri :D

Jeg startet aldri å røyke heldigvis, så det slipper jeg å tenke på! Sukker er min avhengighet... tihi!

Jeg vet ikke hvordan det er å røyke, og å være avhengig, men jeg kjenner mange som har klart å slutte og har full tro på at du også klarer det! Lykke til! 

(Har du forresten sett serien på fem, ung dum og gravid? Der snakker de veldig mye om konsekvensene av røyk)

Back
Topp