Røntgen

Har du fortalt at du er gravid? Jeg snakket med fysioterapeut og fastlege om å få røntgen av skuldrene i forrige svangerskap (hadde mistanke om forkalkning i ledd), men da fikk jeg beskjed om at man kun tar røntgen av gravide i alvorlige tilfeller som ikke kan vente til svangerskapet er ferdig.
Samme sa tannlegen da jeg kom dit. Jeg tenkte de hadde beskyttende forkle og det ikke var noe problem, men jeg ble sendt hjem med ny time god tid etter termin. Der jeg går tar de kun røntgen om pasienten allerede har plager, ikke for rutinekontroll.

Tror heller ikke man skal ta røntgen under graviditet. Akkurat som jeg leste her om dagen om ei som hadde gjort det før hun visste hun var gravid, og måtte til tidlig UL pga. det.

Ville ringt å spurt der du skal ta røntgen :)

Jeg tenkte å ringe etterpå :) ville bare høre om noen har erfaring først :) har mistet før pga feilinformasjon fra legen, så klarer vel ikke helt å stole 100% på dem :P
Har hatt plager i ca 12 år. Legen har hele veien ment det var senebetennelse, men da jeg gikk til kiropraktor for ca ett år siden fikk jeg klar beskjed om at dette ikke var senebetennelse. Han sendte henvendelse til sykehuset for røntgen og først nå har jeg fått time. Er veldig skeptisk til å gjøre dette nå.
Har mye vondt hver dag. det går ut over dagligdagse gjøremål , så har gledet meg til å endelig få vite hva det er og hva jeg kan gjøre for å kanskje faktisk bli helt kvitt det.
Setter pris på at dere svarer, takk! :)

Jeg forstuet beinet mitt skikkelig engang og de mistenkte brudd men kunne ikke ta røntgen fordi jeg var gravid så tror ikke det skal være lov.

Jeg jobber på røntgen, og man burde holde seg unna værtfall 1 trimester, men som sagt tidligere så gjøres det kun hvis det er absolutt nødvendig. Så hvis det kan vente til etter ungen er født så vent. Selv om sjangsen for stråleskader på foster er minimal, iallefall hvis det bare var håndledd, så får legen vurdere om det er verdt den lille risken, men du får nok blyforkle så dosen vil være 0! :-)

Vil ikke risikere noe, så da er det jo bare å vente. Typisk når det endelig går mot et svar :p uansett om sjansen er liten, så er den der og da er det uaktuelt ;)
Igjen tusen takk for svar :)

Jeg fikk ikke være med i rommet da datteren min skulle ta røntgen fordi jeg var gravid, så jeg ville ikke tatt sjansen.

Dei tok røntgen av halabeinet mitt for ei veka sio, fant ut eg va gravid på mandag.. Ette samtale me lege og gynekolog meinte dei at da mest trulig gjekk greit! :) ska på tidlig ul for å sjå at alt e vel :) men ville utsatt da om eg va deg.. :) ikkje kjekt å tenka "ka om"...

Ja skjønner dette bør ventes med. Håper alt er fint på ul! :) spennende med tidlig ul!
Virker jo som sjansene er veldig små for at noe går galt, men som dere sier, unødvendig å ta noen sjanser!

Jeg skal til tannlegen, fikk beskjed om at de ikke vil ta røntgen av meg, men at de kan gjennomføre resten av undersøkelsen. De tar nok ingen sjanser vil jeg tro :)

Back
Topp