Røntgen og graviditet

sollise

Elsker forumet
Jeg skal ha røntgen av nyrene på sykehuset snart, og lurte på om det kan være risikabelt
dersom man skulle være gravid?

Jeg er jo i prøveperide, men vil ikke ta noen sjangser ettersom jeg mistet sist gang...

Tenkte å høre med sykehuset, men kanskje noen av dere vet litt om det også.

Klems Sollise[:)]
 
Jeg var på røngten når jeg var gravid.. men bare for at jeg ikke visste jeg var gravid! De sa de ikke tok skade, men visst de kunne unngå å ta røngten av de gravide, så gjør de de. Tror de er litt uviten om strålingen gjør så godt!

Men tror de er lurt av deg å spørre, da er du jo på den sikre siden [;)]
 
Jeg spurte noen på statens strålevern om røntgenstråler og han sa at røntgen stråler er farlige for alle. Men så lenge man er beskytta går det vel bra... Du burde kanskje skjekke om du er gravid først... lykke til.
 
Ja,for ettersom vi prøver nå, og en skulle bli gravid, så vil jeg ikke ta noen som helst sjanser....
 
Hei. De gangene jeg har vært på røntgen har de spurt når siste mens har vært, tilfelle svangerskap. Da jeg fulgte en pasient dit her om dagen, måtte jeg vente utenfor siden jeg nå ikke vet om jeg er gravid. Så du bør ta kontakt med dem hvis timen din er før du får testet, slik at du evt får utsatt til du vet. Lykke til! [;)]
 
Hei!
Jeg studerer til å bli radiograf så jeg burde jo kunne noe om dette.... Hvis det er mulighet for at du er gravid skal du IKKE ta røntgen! I hvertfall ikke av nyrer og andre organer i mage- regionen. Regner med at de kommer til å ville ta bilde av urinblæra di også i samme undersøkelsen, og den er jo rett ved siden av livmora. I hvilken grad strålingen du får under denne undersøkelsen kommer til å skade et eventuelt foster kommer an på flere ting: både hvor sterk stråle de bruker, hvor stor del av kroppen din de bestråler og over hvor lang tid. Stråling kan føre til at celler ikke deler seg som de skal og dermed føre til at fosteret får defekter (sjeldent, men muligheten er der). Si at du prøver å bli gravid og om denne undersøkelsen er absolutt nødvendig du. Jeg ville anbefalt deg å ikke ta den.
 
Tusen takk for svaret, kolibri83. Så ettersom jeg nå skal prøve denne mnd, så bør jeg vente til neste mens evtkommer, og få en time da?

Klem
 
Ja, det vil jeg tro er det lureste [:D] Jeg var til CT undersøkelse av korsryggen uten at jeg visste at jeg var gravid skjønner du, og det ble ikkeno moro da jeg fant ut at det var noe "på gang" rett etter undersøkelsen. Hadde om strålefarer på skolen på samme tida og måtte til UL ganske tidlig, så det ble masse ekstra bekymringer på grunn av den undersøkelsen. Like greit å være HELT sikker! Det var heldigvis ingenting galt med nurket vårt da... [;)]
 
nå fikk du jo en proff forklaring av kolibri......men hver gang jeg har vert til røntgen(el di gangene) har di spurt meg om jeg kan være gravid....så jeg har liksom sjønt at det ikke er bra iallefall.

så ingen røntgen på deg...[:D].(vis du ikke er 100% sikker at du ikke er)
 
Back
Topp