Røntgen hos tannlegen?

Hilde-Anita

Gift med forumet
Jeg har alltid hørt at man ikke skal ta røntgen når man er gravid, men tannlegen sa det ikke er noe fare i det hele tatt. Det var "før i tiden" dette var en risiko, men med de nye apparatene er det ikke noe prob. De nye app. har mindre stråling og er mer fokusert enn før.
Jeg ble overbevist av tannlegen, men samboeren min er mer i tvil..
Hva mener dere?
 
heisann..jeg driver å går til tannlegen fortiden selv og det med å ta bilder hos tannlegen gjør de ikke når du er gravid...uannsett om det er nytt utstyr eller ikke så er det like farlig...jeg tar det ikke føre jeg hr fått ut dattra mi..
 
Da jeg var i uke 36 fikk jeg plutselig ei vannvittig tannpine og da var jeg nødt å dra til tannlegen og da ble det borret, bedøvelse og røngten.
Tannlegen sa til meg at det var ingen fare å ta røngten pga at jeg ville bli godt pakket inn i blyteppe.
Men, som han sa. "Det er stor forskjell på å være i slutten av svangerskapet enn i begynnelsen.


Lykke til [;)]
 
hei jeg og var til tann legen da jeg var i 3 mnd og sa jeg var gravid og så sa jeg er det ikke farlig og ta rønkenbilde når jeg går sånn men han sa at det ikke var det så lege jeg deket magen men noe greier jeg fikk av han til og ha over men synes det var rart . hmm er 8 uker til termin men har ikke hatt noen plager etter det bilde
 
Anbeflaes å ikke ha røntgen under graviditet,grunnet strålingen-for stråling er det jo!
Men er jo noen som "må" ta røntgen,jeg ville ikke gjort det dersom det ikke var så og si kritisk...Mye mulig det går bra,men tenk om det ikke gjør det![8|]
 
får krysse fingrene for at alt går bra . men tann legen må og tenke på sikkerheten for pasientene sine .
 
ORIGINAL: Star83

Anbeflaes å ikke ha røntgen under graviditet,grunnet strålingen-for stråling er det jo!
Men er jo noen som "må" ta røntgen,jeg ville ikke gjort det dersom det ikke var så og si kritisk...Mye mulig det går bra,men tenk om det ikke gjør det![8|]


Lurer på om du les innleggene som er skrevet før du selv svarer?
 
Hvordan da!?
Ser fort igjennom svar,som står...
Men syns det er koslig å svare på min måte,og sikkert greit for den som har innlegget å få flest mulig svar! På denna ka ndet jo være mange syn...
 
Virker bare som at enkelte ganger får du ikke helt med deg hva folk har svart.
Det var ikke for noe annet[;)]
 
Oki...
Er vel isåfall også det samme om jeg leser innlegg eller ikke!?
Er jo sånn at man svarer på det en vil svare på,er det mange innlegg fra før så kanskje man bare svarer. Mange som har like svar her og der...
 
Kanskje samtlige her inne skulle ha vært flinkere å bruke quote funksjonen slik at det blir lettere å se hvem man svarer til? Det tror jeg og da sikter jeg ikke til noen spesielle.
 
Visst du nå ser til høyre på dette innlegget så ser du reply, quote og fwd.

Hadde jeg trykket quote på innlegget ditt, ville det blitt kopiert i innlegget mitt.
For så at jeg hadde skrevet mitt svar under kopien av innlegget ditt.

Vet ikke om det var godt nok forklart, håper du skjønner.
 
Aha...så det heter "quote" det da!
Har eventuelt brukt knappen inne på svar innlegget- "siter orginal".
Jeg pleier å være påpasselig med at jeg trykker "reply" ved riktig person...
Ser det er noen som leser hovedinnlegg, og så de andre,da de svarer har de trykket reply på den i bånn-mens de svarer hovedinnlegger!
Så kan jo bli forvirrende...[8|]
Kanskje greit som du sa at vi alle kan bli flinke til å benytte denne "quote" knappen![;)]
 
Jeg var hos tannlegen idag opg hu ville ikke ta røntgen...bare om jeg hadde tannpine og hu var absolutt nødt å ta det ville hu gjort det.
Så jeg fikk en vanlig skjekk og fikk beskjed om at det var bare ett hull og det skulle vi ta med bedøvelse,den var ikke farlig.
Så da går jeg ut ifra at det er litt forskjellig oppfatning fra tannlege til tannlege....men må man ta det så skal man ikke være redd...de ville ikke gjort noe for å skade barnet.
 
Jeg jobber på tannlegekontor og røntgenstrålene kan skade fosteret. Ikke ta røntgen hos tannlegen når du er gravid!
 
Hva gjør dem med blyforkle da?
Det er til for å brukes på bl.a gravide mødre for at fosteret ikke skal bli skadet av røngten strålene.
 
hei...
jeg selv sliter nå med visdomstanna, men skal til tannlege etter fødselsen...
så lenge jeg kan tåle vondt i tannna vil jeg ikke gå til tannlege. jeg tørr ikke å ta den risk....
 
Uansett om de bruker blybeskyttelse så anbefales det ikke for gravide. Det vil alltid være stråler som går andre veier. Men det er opp til en hver...
 
Back
Topp