Røntgen hos tannlegen

Ellabella92

Forelsket i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Jeg skal en tur på tannlegesjekk i morgen og da pleier man jo å ta røntgen. Er det noen som har erfaring med det? Stråling skal vel ikke være så bra for fosteret, men så er det jo på veldig lite område da..

Jeg personlig har unngått røntgen hos tannlege når jeg har vært gravid, men de har sånn "kappe" som de legger over slik at det skal være trygt. Men for min del har jeg droppa røntgen. Har heller gått en ekstra gang etter graviditeten

Hadde ville droppe røngten og heller be de sjekke nøye uten. Og evt gi beskjed om du kjenner noe ising enkelte plasser eller noe som kan kjennes ut som hull. Og gi beskjed om at du er gravid da jeg tror(?) at de gir en spesiell bedøvelse om du har hull og er gravid. Tannleger er godt vant til å behandle gravide, så bare gi beskjed så får du hjelp fra de om hva de kan og ikke kan :)

Jeg personlig har unngått røntgen hos tannlege når jeg har vært gravid, men de har sånn "kappe" som de legger over slik at det skal være trygt. Men for min del har jeg droppa røntgen. Har heller gått en ekstra gang etter graviditeten
Hadde ville droppe røngten og heller be de sjekke nøye uten. Og evt gi beskjed om du kjenner noe ising enkelte plasser eller noe som kan kjennes ut som hull. Og gi beskjed om at du er gravid da jeg tror(?) at de gir en spesiell bedøvelse om du har hull og er gravid. Tannleger er godt vant til å behandle gravide, så bare gi beskjed så får du hjelp fra de om hva de kan og ikke kan :)
Takk :) Ja jeg skal i alle fall si fra, hadde vært greit å slippe røntgen.

De rtg som brukes hos tannlegen i dag, de nye som man tar mens man sitter i stolen, skal ikke være noen fare :) Men gjør det du selv føler deg komfortabel med :)

Tannlegen min sa at den røntgen de tok mens jeg satt i stolen er på linje med den strålingen man får på T-banen. Tannlegene er jo nøye på det de også. Blykappei tillegg hjelper på.

Som Awm skriver over, har jeg og hørt at strålingen er den samme, om ikke sterkere enn røntgen hos tannlegen. Ingen fare å ta bilder der, men si ifra til tannlegen at du er gravid, så legger h*n til rette :-)

Hei! Jeg var hos tannlegen for litt siden og hun ville ikke ta røntgen av meg.. Men ikke vet jeg :)

Tannlegen min sa at den røntgen de tok mens jeg satt i stolen er på linje med den strålingen man får på T-banen. Tannlegene er jo nøye på det de også. Blykappei tillegg hjelper på.

Hørte noe lignende angående sikkerhetskontrollene på flyplassene. Man blir utsatt for mer stråling under selve flyturen enn det man gjør det sekundet man går gjennom kontrollen.

Jeg var hos tannlegen for to uker siden med veldig kraftig betennelse. Lå våken i en uke da jeg ikke ville til tannlegen pga alt og heller ikke ønsket noe Paracet... Tilslutt ble jeg tvunget ned til tannlegen av min kjære da han sa: dette er heller ikke noe bra for babyen at du ikke får såve eller har det så vondt.

Tannlegen tok røntgen med kappe på og sa at dette var ikke noe problem i det hele tatt. Da det var samme type stråling som på t-banen. Hun tok kun ett da jeg sa at jeg var svært skeptisk. Vi konkluderte med at hun ikke kunne trekke den tannen med betennelsen, da det ville bli en omfattende operasjon som jeg heller kan ta etter fødselen, men hun trakk hjørnetannen over for å lette på en del. Fikk minimalt med bedøvelse, men den måtte ut.

Hun sa også at jeg måtte ta Paracet noen dager etterpå. Det sa jeg bare ja til og gikk. Jeg tok kun en Paracet om natten da jeg lå i store smerter grunnet trekkingen og betennelsen.

Glad det er over, pju. Men poenget er at jeg ikke tror det er noe farlig med et lite bilde. (Håper hvertfall ikke det) Men få den kappen og hør med henne på forhånd, de er veldig flinke til å ta hensyn:) lykke til

Jeg var til tannlegen forrige uke, og tok to røntgenbilder mens jeg satt i tannlegestolen. Jeg sa klart ifra at jeg var gravid og at jeg hadde lest så mye om røntgenbilder på nett. Tannlegen kunne forsikre meg om at dagens teknologi ikke var farlig for gravide, og at man fikk i seg mer stråling av en flytur. Og man blir jo ikke anbefalt å la vær å fly i sv.skapet heller (bortsett fra nærme termin da, av andre grunner).
Det var min første time hos den tannlegen, så vi ble enige om at vi bare skulle fikse problemet mitt (hadde mista ei fylling), så kunne vi ta mer omfattende røntgenbilder etter fødselen. Ikke fordi det er farlig å ta dem, men fordi jeg ville spare litt penger :p
Fikk vanlig bedøvelse (spurte en gang ekstra om den var trygg den også), den inneholder Xylocain og adrenalin. Jeg tror faktisk jeg brukte Xylocain-salve på brystvortene etter forrige sv.skap pga betennelse i ammeperioden :p

Så jeg ble i hvert fall forsikra flere ganger av både tannlegen og tannhelsesekretæren om at både bedøvelsen og røntgenbildene var trygge å ta mens man er gravid :)

Viktig å si ifra, noen tannleger vil ikke ta røntgen og noen mener det ikke er noe problem.
Vi blir utsett for så mye stråling i løpet av en dag at det lille røntgen hos tannlegen gjør ikke noe.

Tannlegen mit tok bilder og flere sa at det ikke var noe farlig. Kan hende tannlegene har forskjellige røntgenapparater. Hun sa at det ikke var noe farlig

Titter innom fra september :)
Du kan jo bare si ifra at du er gravid. Eller så får du jo som de andre sier en sånn kappe på deg.
Med første barnet mitt tok jeg røntgen av halebeinet da jeg var gravid, uvitende at jeg var gravid da. Ganske tidlig i graviditeten.. Hun er en frisk og rask 4 åring den dag idag :)

Tannlegen min løste det sånn at hun så på gamle bilder om det var noe hun ville følge opp også undersøkte hun og så om det var noe hun ville se nærmere på på røntgen. Når det ikke var det så ville hun heller la være å ta bilder, også skulle jeg heller ta kontakt om jeg merket noe :) Syns det var en veldig ok måte å gjøre det på :)

Ser det er en gammel tråd men jeg kan svare: Jeg er tannhelsesekretær og det er delte meninger mellom de 4 tannlegene jeg jobber hos. Ikke om røntgen er farlig for fosteret, det er det ikke. Men de ønsker ikke å være syndebukken om det skulle skje noe. Så derfor er det noen som tar og andre som ikke tar. :)

Back
Topp