røntgen av barn

Lena89

Gift med forumet
dere med flere barn. har dere noen gang vært å tatt røntgen/ultralyd av hode deres? når min sønn var 10 mnd så datt han å slo seg i hodet så han måtte sy. nå viser d seg at kraniet har krasjet når han slo seg. derfor har han en 5 cm lang kul fra hårfestet på pannen og opp til midten av hodet. jeg er jo LIVREDD for at de skal finne noe annet som er galt. noen andre barn dette har skjedd med og ting var helt fint?

kulen var 5 cm lang og 3 cm dyp/høy. tok røntgen og de får vi svar på på mandag. og så tok de ultralyd for å sjekke str på kulen. han er 15 mnd og 2 uker nå. han legen mente at han ikke er påvirket siden han er en glad gutt som ligger forran motorisk og er veldig sosial. ble litt letta når han sa d. de følgte med han når vi var i venterommet når han lekte med lekene der. så de mener allt er som d skal være. så mamma hjertet har d litt lettere nå. så håper vi på positive svar på røntgen bildene :D

T har tatt CT av hodet, og røntgen av lungene...
Forhåpentligvis skal han ta en MR av hodet også når han allikevel skal legges i narkose for en operasjon han skal ta før høsten.. :)

Han slo seg i hodet, derfor tok det CT.. de fant ingenting da, men jeg har fremdeles en mistanke halvannet år etter om at alt ikke er helt som det skal være så da skulle legen forsøke å få ordnet så de kan ta MR når han er i narkose... 
Vil helst ikke legge han i narkose mer enn nødvendig..

Håper du får negative svar på bildene - for det betyr at de ikke har funnet noe 

Hei, jeg har jobbet i mange år med barn på røntgen og det er selvfølgelig vanskelig å gjøre en vurdering ut i fra kun hva du har skrevet her. Men man skal huske at barn har en "myk" hodeskalle frem til det vi kaller suturer lukker seg og bena begynner å bli "sterkere". derfor tåler barn mye når de er små. Hva mener du med et kræsj? Mener du da et brudd? Og ble det tatt bilde den gangen? var barnet dårlig etter slaget? det som også kan skje når man får et slag mot hodet er at det dannes brusk, som blir til en slags kul. dette betyr jo ikke at hjernen er skadet for det. Om du har tatt ultralyd gir dette et bedre svar enn selve røntgenbildet. Der ser man mest på om suturer er grodd sammen og om det er noe forbeining som kan være årsaken til kulen. Ultralyden kan om man får innsyn nok se på om hjernevevet ser normalt ut. Lykke til og ikke bekymre deg for mye, hadde det vært noe de på røntgen/ ul de reagerte på ville de ikke sendt deg hjem!

med kræsj mener jeg at alt av fontaneller ble lukket helt. sett pekefiner tupp mot pekefinger tupp og press. så ser du hva som har skjedd. han kastet opp 2 ganger i løpet av de 2-3 timene etter på. legen mente da at d var hjernerystelse. ellers er han hatt d helt fint. så de mener han ikke er påvirket så d er jo kjempe bra :D

Back
Topp