Røngten når man er gravid

småtrollene

Elsker forumet
Jeg har klart å gjort det store, å ta røngten når jeg er gravid!
Jeg viste ikke at jeg var gravid en gang, og det var alt for tidlig å ta en g-test.
I dag var jeg hos legen, og han mente at jeg burde vurdere å ta abort. Jeg var enda ung, og hadde mange år framfor meg, og har to unger fra før. Men han skulle rådføre seg med en kollega.
Dette er ikke aktuelt for meg. Om det viser seg på ul at barnet er sterkt rammet, så skal jeg vurdere det. Skulle uansett få en ul rundt uke 10.
Men jeg lurer på om noen av dere kanskje vet noe? Hva er sjangsen for at noe skal skje? Hva kan skje?
Hadde el 9 des, å er ganske sikker på at det er den dagen den lille ble unnfanget og røngten den 17 des, så det er jo så tidlig!
Håper noen av dere vil dele erfaringer fra dere selv eller noen dere kjener :)
 
aner ikke :/ men kanskje noen andre her vet? kan det ha så mye å si da??? håper det har gått bra! hadde el 9 også.. og er igrunn bare da unnfangelsen kunne ha skjedd.. så da har vi termin samme dag? 3 sept? :D
 
Ja da har vi termin samme dag :D

Nei jeg har googlet en del, men finner ingen svar der noen sier at dem har fått et barn med skader etter røngten. Bare det at du skal helst ikke.
Å etter som jeg leser så skal det ikke være så høye doser av stråling som blir gitt. Ble bare litt paff når legen sa at hvis det var han så ville han ha fjernet det. Det får en til spekuler når en lege sier sånt... Men han skulle som sagt ringe å høre med en kollega som jobbet på kvinneklinikken :)
 
Hørest no litt drøyt ut å anbefalle deg abort pga dette? Tror nok at det ikke er noen fare så tidli, men er ikke sikker.. Når skulle du få et svar da? Teit av legen å buse ut med slike ting når han ikke vet sikkert!
 
Hørest no litt drøyt ut å anbefalle deg abort pga dette? Tror nok at det ikke er noen fare så tidli, men er ikke sikker.. Når skulle du få et svar da? Teit av legen å buse ut med slike ting når han ikke vet sikkert!

Ja syns også det. Men han sa det på en fin måte da, men bare han sa det...! Skulle ringe i morgen etter 12. Men uansett kommer jeg ikke til å fjerne det. Skal vente å se til jeg skal på ul i uke 10. Fjerner ikke noe hvis det faktisk er gode sjanger for at alt er bra. Leser jo på NHI sine sider at det skal ikke være så farlig, men som sagt bare ikke anbefalt.
:)
 
hadde nok snakket med flere fagpersoner før jeg hadde tenkt på abort? ihvertfall hvis dere gjerne vil ha et lite gull til???:)
 
masse lykke til!! og gratulerer med en topp termin dato ;)
 
Hmm ja det var vel ikke drømmeplassen å ta rtg når man er gravid. Fant dette på sidene til st. Olav i trondheim.

Graviditet og stråling
Dersom pasienten er gravid når en røntgen- eller CT-undersøkelse skal gjennomføres er det viktig å informere om dette. Dersom ikke graviditet kan utelukkes blir pasienten tilbudt en graviditetstest.
Fosterdoser på under 100mGy, utsetter fosteret for en minimal risiko. Det er bare unntaksvis en fosterdose overstiger dette for normal røntgen.
For en gravid kvinne som må gjennomføre en røntgenundersøkelse, der strålefeltet ikke treffer fosteret vil dosen til livmor/foster være ubetydelig. For gravide kvinner medfører det ingen risiko om en tar røntgen av hode, armer/bein, mammografi, lunger og tannrøntgen.
Kontaktinformasjon ved spørsmål
• Fysiker: Kristin Ramberg• Radiograf: Tommy Berglund
Anbefaler følgende lenker:
Statens strålevern
Stråling og Helse
 
Hmm ja det var vel ikke drømmeplassen å ta rtg når man er gravid. Fant dette på sidene til st. Olav i trondheim.

Graviditet og stråling
Dersom pasienten er gravid når en røntgen- eller CT-undersøkelse skal gjennomføres er det viktig å informere om dette. Dersom ikke graviditet kan utelukkes blir pasienten tilbudt en graviditetstest.
Fosterdoser på under 100mGy, utsetter fosteret for en minimal risiko. Det er bare unntaksvis en fosterdose overstiger dette for normal røntgen.
For en gravid kvinne som må gjennomføre en røntgenundersøkelse, der strålefeltet ikke treffer fosteret vil dosen til livmor/foster være ubetydelig. For gravide kvinner medfører det ingen risiko om en tar røntgen av hode, armer/bein, mammografi, lunger og tannrøntgen.
Kontaktinformasjon ved spørsmål
• Fysiker: Kristin Ramberg• Radiograf: Tommy Berglund
Anbefaler følgende lenker:
Statens strålevern
Stråling og Helse


Jeg leste faktisk inne på Statens strålevern sine sider.
De mente at det var farlig for fostre å ta vanlig røngten. Dosene var så milde. Så på en tabell de hadde å det var veldig liten sjangse for at det skulle skje noe. Slår meg til ro med de tankene :)
 
Huffda, håper det viser seg at alt er ok :)
 
Back
Topp