Rømmegrøt

Hvis du har melk, mel og rømme i hus, så er det superenkelt å lage rømmegrøt selv... da slipper du å være redd for at rømmen som er i "posen" ikke er pasteurisert..
http://www.matoppskrift.no/oppskrift/R%C3%B8mmegr%C3%B8t

Jeg pleier å bruke vanlig lettrømme, fordi jeg synes den blir litt for syrlig med seterrømme. Men smaken er jo som kjent som baken =)

Åh, nå fikk jeg lysst på rømmegrøt!!!

Men sånn vanligvis mener jeg, vist man får servert rømmegrøt borte.. er laget av vanlig rømme som regel? eller??

Var i konfirmasjon i dag, og spiste selvfølgelig rømmegrøt.. tenkte meg ikke helt om.. (Tenkte bare på å holde meg unna spekematen)

Tror absolutt ikke du trenger å bekymre deg. Får man i det heletatt tak i upasteurisert rømme i Norge? Og hvis den er laget fra pose er det jo snakk om frysetørret rømme/melk, altså ikke fare for lumske bakterier :)

Men man koker jo rømmegrøten når man lager den? At den er pasteriusert betyr jo at den har vært på en temperatur på mellom 72-75 grader i en viss tid, og det har jo rømmegrøt! At man skal holde seg unna rømmegrøt er ihvertfall HELT ukjent for meg og jeg er rimelig oppdatert på hva man skal holde seg unna i svangerskapet...

Har forøvrig levd på rømmegrøt i perioder av svangerskapet, når jeg har vært kvalm har det vært det eneste som har fristet. Merkelig nok.

Takk o takk :) Godt å høre.. en hører jo så utrulig mye rart. Men da skal jeg ikke bekymre meg for det noe mer iallefall.

Jeg spiser rømmegrøt uten å tenke at det er fyfy hvertfall :-)

smekker skrev:
Takk o takk :) Godt å høre.. en hører jo så utrulig mye rart. Men da skal jeg ikke bekymre meg for det noe mer iallefall.

Det er ikke lett når alle mener noe om hva man kan spise/ikke spise når man er gravid... Spesielt her på BV. Søker du rundt på nett finner du sansynligvis anbefalinger mot å spise det meste.

Det jeg bestemte meg for veldig tidlig var å følge rådene på matportalen.no Dette er en nettside med informasjon om mat og helse fra offentlige myndigheter. Siden oppdateres jevnlig og et stort flertall av jordmødrene, fastleger, fødselsleger og andre spesialister henviser til disse nettsidene for råd ifh. til kosthold under svangerskapet.

Og, om uhellet skulle være ute og du spiser noe man fraråder gravide å spise, er sjansene likevel ørsmå for at det skulle være listeria eller toxoplasmabaktkerier (eller andre farlige mikroorganismer) i maten.

Back
Topp