Rømmegrøt og spekemat

Gollemor

Forumet er livet
VIP
Det er jo en ganske vanlig St.Hansaften-rett.

Men jeg og sambo var totalt uenige i hvordan det skulle serveres!

Han skulle ha rømmegrøt og spekemat servert samtidig. Altså spise det samtidig. Det var det som var hele poenget, mente han.

Men så lenge jeg kan huske, har vi hatt rømmegrøt til middag, og spekemat, flatbrød, rømme +++ til kvelds når saltsjuken meldte seg!

Hva er deres tradisjon?

Spiser det aldri. Visste ikke at det var vanlig å spise det på st. hans før i fjor eller noe[8|] Hadde jeg aldri hørt om.

sign! vi griller alltid!
ORIGINAL: Bare Kari

Spiser det aldri. Visste ikke at det var vanlig å spise det på st. hans før i fjor eller noe[8|] Hadde jeg aldri hørt om.

Jeg liker ikke rømmegrøt, men spiser alltid spekemat sammen med grøten (når vi spiser risengrynsgrøt).

Spekemat sammen rømmegrøten. Nam nam!!!

ORIGINAL: Oles_mamma

Jeg spiser ikke rømmegrøt, men når de andre blir servert det, er alltid spekematen servert samtidig.

samme her.

spekemat sammen med rømmegrøten ja.

samme regel gjelder for risengrynsgrøt[:)] 

iallefall det vi gjør i gudbrandsdalen[:)]

Vi har aldri pleid å spise den kombinasjonen.
Men jeg liker ikke rømmegrøt, så jeg hadde bare spist spekematen uansett. [;)]

Samtidlig selvfølgelig, både sammen med rømmegrøt og risengrynsgrøt.

Jeg bruker å ha grøt på spekematen og rulle den sammen, og spise[8D] Skulle til å skrive når jeg var mindre, men gjør det fortsatt *ler*

ORIGINAL: millimulli

aldri hørt om denne tradisjonen jeg [8|]

Men skulle jeg valgt ville jeg ha hatt rømmegrøt og spekemat sammen [;)]

Vel, han fikk uansett ønsket sitt. Det var helt pussig for meg, men det gikk!

(og har et håp om at jeg får sprette ostepop-posen når saltsjuka (som jeg VET kommer) dukker opp[:D]

Mmmmmmmmmm..... Spekemat........ *sikkle* Jeg tror jeg skal ønske meg et HELT fenalår og en diger morrpølse i fødselsgave [8D][:D]

ORIGINAL: Marlu

her serveres det samtidig...

man har aldri spist det på st.hans da [8|]

Aldri spist det sammen jeg.. Rømmegrøt og spekemat hver for seg...
Og viste ikke det var vanlig på St.hans, vant til grilling da[:)]

Har aldri hørt om kombinasjonen eller tradisjonen.
Vi har alltid grillet på St Hans.

Vi griller på St.Hans. Og har rømmegrøt og spekemat på 17 Mai. Spiser alt samtidig de som spiser. Eg liker det ikkje.

ORIGINAL: EarlGrey

Jeg spiser først grøt, så spekemat etterpå tror jeg... Husker ikke helt - er en stund siden sist! Godt med noe søtt før den salte spekematen!

Guuuud som jeg har lyst på spekemat... *Gleder seg til babyen er kommet så jeg kan nyte rømmegrøt og spekemat*[;)]

Har forresten aldri hørt at man spiser rømmegrøt og spekemat StHans.. Men vi feirer aldri StHans i Trøndelag da - har sikkert en sammenheng[:)]

Hehehe.. tror ikke du snakker for hele Trøndelag her..
[;)]

Spiser alltid rømmegrøt på St.Hans men har aldri hørt at man skal ha spekemat til:) Hos oss samles hele bygda og det blir solgt grøt, grilla og brent bål :)

Back
Topp