Rømme gått ut på dato

millemari

Elsker forumet
♡ Maibarna ♡
Har to bokser rømme som er gått ut på dato. Hva kan jeg bruke de til? Tenker bakst eller noe i den dur..

Vaffelrøre? Sjokoladekake?

Uff, eg klar kun utgåtte varer dersom det/dei blir steikt :p

Hvis det er lettrømme så vil den vel skille seg under oppvarming?

Rømme er jo surt fra før da :P
den tåler fort 1-2 uker over dato, så lenge den er oppbevart kaldt.

Kan fint bruke lettrømme i sjokoladekake eller vaffelrøra :) Gjer det ofte :)
Har ein fobi mot varer som er utgått på dato... Har ikkje peiling på kvifor, men som regel går alt i søppla :P

Hvis de er uåpnet kan de fint brukes til hva som helst i sikkert en uke til, vi bruker slik mat i flere uker over dato. Samme med yoghurt og cottage cheese. Jeg spiser cottage cheese til frokost daglig, og har nesten bestandig datovare fra butikken sambo jobber på, så jeg spiser dem rett fra boksen to-tre uker over datoen uten at det er noe galt med de. Ut over det pleier vi ofte å bruke rømme til å lage saus til mat av, bare tømmer den over kjøttet vi har stekt og krydrer litt. Man kan også ha det i vafler f.eks.

Rømme er jo surt fra før da :p

Nei, vi bruker lettrømme til saus, hender fettet flyter litt ut og sånt hvis man koker det lenge, men det smaker godt uansett. :)

Selv har jeg brukt rømme som er uker gammel. :P Ser og smaker det greit ut bruker jeg det! Dumt å kaste god mat bare på grunn av noen tall stemplet på pakken. Som om det på magisk vis blir dårlig etter den tiden. ;)

Det er "best før" datomerking på rømme, noe som betyr at det i det fleste tilfeller holder lengre. Rømme er også et syrnet produkt = god holdbarhet. Spesielt uåpnet og riktig oppbevart.

Bruk det i sjokoladekake, rømmegrøt eller vafler om du ikke tåler å spise den "rå" etter best før datoen...men rømme holder seg leeeenge altså :)

Som mange andre her skriver så går det fint å bruke rømme selv om den er over "best før"-datoen. Bruk til vafler eller sauser/gryter om du er skeptisk til å bruke den som den er ;)

Kan fint bruke lettrømme i sjokoladekake eller vaffelrøra :) Gjer det ofte :)
Har ein fobi mot varer som er utgått på dato... Har ikkje peiling på kvifor, men som regel går alt i søppla :P

Samme her :o grusomt å få feks sur oboy i munnen :o

Sent from my iPhone using BV Forum

Samme her :o grusomt å få feks sur oboy i munnen :o

Sent from my iPhone using BV Forum

No spydde eg litt i munn :P
Hugsa eg såg eit program om mugg på kvitost. Mangen tar høvelenpg drar over, kastar muggen og eter vidare på osten. Men mugg på ost setter ofte sporer, slik at du må skjæra innover for å få vekk alt.
Uff, nei... Ein kan sei kva ein vil om "best før" eller utgått på dato merking... Taklar det ikkje! :P

Da hadde jeg laget vaffelrøre eller kake.

Rømme kan brukes til den mygglet, bare sånn til info;) jeg er ikke kresen så lenge den er uåpnet:p rømme holder seg leeenge etter datoen. Men du kan lage lapper, vafler,kaker, grøt osv:)

Jeg ville ALDRI drukket/spist noe dårlig og bare tanken på det, gjør meg kvalm.. Men om en uåpnet rømme gikk ut for en uke siden, betyr jo ikke det at den er sur. Klumpete O'boy har jeg ikke drukket - så du ikke klumpene da du helte melken oppi? ;)
Og egg - kaster dere egg som har gått ut på dato??

Jeg ville ALDRI drukket/spist noe dårlig og bare tanken på det, gjør meg kvalm.. Men om en uåpnet rømme gikk ut for en uke siden, betyr jo ikke det at den er sur. Klumpete O'boy har jeg ikke drukket - så du ikke klumpene da du helte melken oppi? ;)

Kaster alt som går ut på dato takler det ikke :p

Lukt og smak deg fram. Man kjenner det hvis ting er dårlig :) jeg er mer forsiktig med datovarer som gravid, men til vanlig prøver jeg å bruke alt.

Egga rekker ikkje å gå ut på dato hjå meg :P

Back
Topp