Røkt Laks!!!

Eva

Glad i forumet
[8D] Er det noen som veit hvordan det er med røke laks, kan vi gravide spise det????

Som et alternativ for rakafisk!!

Mvh
Eva

Røkt kan du spise men ikke gravlaks.
Ikke spekeskinka eller fenalår og det siste blir krise for meg [:(]
Men har du blitt testa for det dere tor......ja hvordan det en skrives og du er positiv tror jeg du kan spise det.

Toxoplasmose? Er det det du meiner? Eg har gjennomgått ein slik infeksjon, og er dermed immun. Åt både røykelaks, og spekekjøtt i helga..., så eg satser på at når man først har hatt det ein gang så får man det aldri igjen! [;)]

skal du spise røke laks må den være så fersk så mulig. vist ikke så hold deg unna.

Ja lilletrille det var det jeg mente [:D]
Har hørt du kan spise det hvis det har vært fryst men så sier mamma at det er ikke alle bakteriene som blir dreppt i fryseren. Hun har nettopp gått på skole [;)]
Jeg motte teste meg før vi reiste til Tyrkia og når jeg kom hjem. Salat, kattasand og lite stekt mat kan du og få det av. Er hvis ikke bra å få det når du er gravid kan skade fostere sa legen. Men hvis du får det merker du det da??????????

Toxoplasmose kan man få av jord, derfor skal man ikke spiese grønnsaker og frukt som ikke er skikkelig vasket. I tillegg skal man være forsiktig med kjøtt som ikke er gjennomstekt og kattesand/katteavføring.

Hvis man har hatt toxoplsmose en gang så er man immun, og trenger ikke tenke på det under graviditeten. Mange vet ikke at de har hatt det for folk reagerer i ulik grad. Noen blir bare litt dårlig i magen, mens andre opplever feber, oppkast og dårlig mage. Dette har jo mange når de er på ferie og derfor er det vanskelig å vite om man har hatt akkurat det.

Legen tar en blodprøve og finner fort ut om man har hatt det eller ikke!

M

jormoren min fortalte meg en av de første gangene jeg var der at man skal holde seg unna både røkelaks, gravlaks, spekemat ol. Kjøtt og fisk skal være godt stekt eller kokt.

ORIGINAL: lenemoren

skal du spise røke laks må den være så fersk så mulig. vist ikke så hold deg unna.

der var svaret jeg skulle skrive...hehe[:)]

Back
Topp