Røkelaks

PepsiMom

Gift med forumet
Marshmallows2021
Novemberlykke 2022
Smånissene 2022
Hei.
Kjøpte meg en big bite-sub idag, med eggerøre og røkelaks. Var det eneste jeg hadde lyst på til middag... Dette er en restaurant på et senter med stor gjennomstrømming av kunder. Pakken med røkelaks var nyåpnet idag, så da bestilte jeg det. Nå blir jeg jo såå usikker. Var dette galt? Kan man spise røkelaks? Ifølge de offisielle rådene kan man spise det så lenge den er nyåpnet og innenfor holdbarhetsdatoen. Jeg spurte jo ikke om holdbarhetsdatoen, men en restaurant serverer jo uansett ikke dårlig mat (som regel)....
Såå dårlig samvittighet her jeg sitter mett etter den nydelige suben :(

Røkelaks fra nyåpna pakke er helt i orden :)
De ville ikke brukt røkelaks som holder på å gå ut på dato heller.
Dette går fint ❤️

Det går nok fint:Heartred siden det er en restaurant med stor gjennomstrømning av kunder må de nok åpne flere pakker på en dag, så vil nok ikke tro de har et problem med at ting går ut på dato;) Sjansen for å spise noe som inneholder listeria er så minimal uansett!

Last edited:
Det går nok helt fint. Er enig i det de andre skriver. Pakken var nok helt sikkert ganske ny med tanke på hvor mange kunder de har :happy:

Ikke for å være frekk, men jeg skjønner ikke hvorfor du har dårlig samvittighet for å ha spist noe som det står i kostholdsrådene at er helt trygt å spise? Det at maten skal være nyåpnet og godt innenfor holdbarhetsdatoen gjelder for alt kjøttpålegg... Det er da ikke noe behov for å lage mye strengere regler for seg selv enn hva det er saklig grunn til? Jeg skjønner at du bare er redd for babyen i magen altså, men det bare virker så unødvendig å bekymre seg for noe som det står svart på hvitt at er helt uproblematisk. Man har da nok å tenke på allerede ;)

Ikke for å være frekk, men jeg skjønner ikke hvorfor du har dårlig samvittighet for å ha spist noe som det står i kostholdsrådene at er helt trygt å spise? Det at maten skal være nyåpnet og godt innenfor holdbarhetsdatoen gjelder for alt kjøttpålegg... Det er da ikke noe behov for å lage mye strengere regler for seg selv enn hva det er saklig grunn til? Jeg skjønner at du bare er redd for babyen i magen altså, men det bare virker så unødvendig å bekymre seg for noe som det står svart på hvitt at er helt uproblematisk. Man har da nok å tenke på allerede ;)

Jeg kan fortsatt få litt noia for de tingene som jeg kjøper ute, hvor det er visse regler. Sånn fetaost, var det virkelig nyåpnet, var røkelaksen fersk nok, var sushien tilberedt riktig osv. Litt redsel for alt mye som kan gå galt, selv om jeg vet at det bare er hjernen og angsten som lager litt ekstra hysteri oppi huet, for at man selv skal bli skyld i at fosteret dør. Innerst inne vet jeg jo såklart at det pleier å gå bra, og at restauranter pleier å servere mat innenfor dato og tilberedt riktig.
Men fornuft er ikke alltid det som er mest på plass i et svangerskap for min del :hilarious:
Ellers er jeg såklart enig med deg, at man bør prøve å ikke bekryme seg for de ting som det ikke er nødvendig å bekymre seg over. :D det var bare det med å få huet til å henge med da :joyful:

Jeg kan fortsatt få litt noia for de tingene som jeg kjøper ute, hvor det er visse regler. Sånn fetaost, var det virkelig nyåpnet, var røkelaksen fersk nok, var sushien tilberedt riktig osv. Litt redsel for alt mye som kan gå galt, selv om jeg vet at det bare er hjernen og angsten som lager litt ekstra hysteri oppi huet, for at man selv skal bli skyld i at fosteret dør. Innerst inne vet jeg jo såklart at det pleier å gå bra, og at restauranter pleier å servere mat innenfor dato og tilberedt riktig.
Men fornuft er ikke alltid det som er mest på plass i et svangerskap for min del :hilarious:
Ellers er jeg såklart enig med deg, at man bør prøve å ikke bekryme seg for de ting som det ikke er nødvendig å bekymre seg over. :D det var bare det med å få huet til å henge med da :joyful:

Neida, for all del - mulig jeg formulerte meg uheldig. Ser jeg driver og får «tommel ned» på det første innlegget, så jeg får vel prøve å klargjøre litt.. Jeg mente virkelig det jeg skrev innledningsvis, at det ikke var ment som noe frekt eller krasst! Essensen i det jeg skrev var ikke ment å være «Gud så dum du er som bekymrer deg for ting under svangerskapet»! Overhodet ikke! Jeg er over snittet bekymret for alt mulig rart som kan gå galt selv, og vet svært godt at fornuften ikke alltid står i høystetet. Som jeg også skrev så skjønner jeg jo at grunnen til bekymringen er at trådstarter ønsker det beste for babyen sin, og det vil vi jo alle.

Essensen i det jeg mener er vel mer «La oss stole på fagfolk og forskere som har gitt oss et sett med offisielle kostholdsråd»! Jeg synes det er veldig mange som ikke ser ut til å stole på at de rådene er gode nok. Og så lager de seg sine egne regler hvor de legger til en slags sikkerhetsmargin, og utelukker mange flere matvarer fra kostholdet sitt enn det er noe grunn til. For å sette det litt på spissen så er noen litt sånn at hvis de ikke kan spise brie og blåmuggost så er kanskje ikke cheddar, kremost eller norvegia trygt heller, kanskje vi må holde oss unna all ost! Det var et litt ekstremt eksempel, men bare for å illustrere poenget. Vet for eksempel om mange som ikke tør å smake på en Saltsild som gravid, men rådet er vel å holde seg under 250 gram lakris i uka. Eller som ikke spiser røkelaks og sushi, selv om det ikke er noe farligere enn å spise kokt skinke eller rekesalat. Og da blir livet som gravid både unødvendig komplisert og man blir gående rundt og være stressa over noe helt unødvendig. Det er jo så mange ting man kan være bekymret for som gravid der det ikke finnes sikre svar, men akkurat når det gjelder mat så har man jo helt tydelige anbefalinger fra myndighetene. Da synes jeg vi skal stole på at myndighetene gjør en god jobb og vet hva de snakker om. :)

Hvis problemet er at man ikke har tillit til hygienen eller råvarene på et spisested så er det et annet spørsmål, da får man velge sin restaurant med omhu ;)

Last edited:
Neida, for all del - mulig jeg formulerte meg uheldig. Ser jeg driver og får «tommel ned» på det første innlegget, så jeg får vel prøve å klargjøre litt.. Jeg mente virkelig det jeg skrev innledningsvis, at det ikke var ment som noe frekt eller krasst! Essensen i det jeg skrev var ikke ment å være «Gud så dum du er som bekymrer deg for ting under svangerskapet»! Overhodet ikke! Jeg er over snittet bekymret for alt mulig rart som kan gå galt selv, og vet svært godt at fornuften ikke alltid står i høystetet. Som jeg også skrev så skjønner jeg jo at grunnen til bekymringen er at trådstarter ønsker det beste for babyen sin, og det vil vi jo alle.

Essensen i det jeg mener er vel mer «La oss stole på fagfolk og forskere som har gitt oss et sett med offisielle kostholdsråd»! Jeg synes det er veldig mange som ikke ser ut til å stole på at de rådene er gode nok. Og så lager de seg sine egne regler hvor de legger til en slags sikkerhetsmargin, og utelukker mange flere matvarer fra kostholdet sitt enn det er noe grunn til. For å sette det litt på spissen så er noen litt sånn at hvis de ikke kan spise brie og blåmuggost så er kanskje ikke cheddar, kremost eller norvegia trygt heller, kanskje vi må holde oss unna all ost! Det var et litt ekstremt eksempel, men bare for å illustrere poenget. Vet for eksempel om mange som ikke tør å smake på en Saltsild som gravid, men rådet er vel å holde seg under 250 gram lakris i uka. Eller som ikke spiser røkelaks og sushi, selv om det ikke er noe farligere enn å spise kokt skinke eller rekesalat. Og da blir livet som gravid både unødvendig komplisert og man blir gående rundt og være stressa over noe helt unødvendig. Det er jo så mange ting man kan være bekymret for som gravid der det ikke finnes sikre svar, men akkurat når det gjelder mat så har man jo helt tydelige anbefalinger fra myndighetene. Da synes jeg vi skal stole på at myndighetene gjør en god jobb og vet hva de snakker om. :)

Hvis problemet er at man ikke har tillit til hygienen eller råvarene på et spisested så er det et annet spørsmål, da får man velge sin restaurant med omhu ;)

Ja, jeg forsto hvertfall hva du mente :) ❤️
Og jeg er helt enig. Det er mange som blir redde for alt som også bare er på begrense, men ikke unngå, men man må ikke gjøre det mer komplisert enn nødvendig. Men vanskelig å vite hvor balansen mellom litt er greit, men når er det for mye?
Jeg har kommentert på mange tråder her hvor noen er redd for å i det hele tatt spise lakris eller drikke kaffe feks, og der tenker jeg man godt må unne seg litt. Det er jo også det som er rådet. :)
Men vi er nok altså helt enige, og likevel kan jeg selv innimellom få noia for at jeg ikke har hatt full kontroll over ett eller annet. Spiste feks ikke sushi i forrige svangerskap fordi jeg ble så redd etterpå for at fisken ikke skulle vært behandlet rett, og fra restaurant er jo det også bare tull. Om det er en skikkelig restaurant har de slike ting i orden. Skal nok få spist litt suhsi denne gangen altså, men jeg forstår hvorfor noen blir ekstra redde og dermed utelukker mer og mer sånn for sikkerhetsskyld. For der har jeg selv vært.

Men det blir som du nevner mer slit enn nødvendig og det ligger god forskning bak de rådene som gis :)

Tok det ikke frekt, Piana. Skjønner godt hva du mener. Er veldig enig i det Veivalsa skriver, at det er ikke så lett å holde hodet med på fornuften når så mye styres av følelser :shy:
Det jeg var bekymra for var jo det med holdbarheten som jeg ikke visste noe om. Og det står jo på de offisielle rådene at det bør spises når det fortsatt er lang holdbarhet igjen.. derfor jeg lurte :) Kommer nok ikke til å spise det igjen der uten å spørre om holdbarhetsdatoen.
Ellers er jeg en av dem som har kuttet helt ut kaffe, selv om det ikke er det offisielle rådet. Reagerer lett på koffein, og har alltid gjort det. Kan få skjelven etter en kopp. Og da er det virkelig ingen grunn til å teste ut dette for meg nå :angelic: Så er jeg litt smånervøs etter SA i vår, så vil heller ikke ta noen sjanser denne gangen.

Jeg husker veldig godt et møte jeg hadde med jordmor på barsel, som jeg følte reddet meg litt. Min datter var nesten prematur, og gikk mer ned i vekt enn hun skulle - i tillegg kom de verste barseltårene på én og samme dag. Hun sa til meg "dette kommer til å bli et veldig langt og slitsomt liv for deg, hvis du skal bekymre deg så mye allerede nå. Tenk, du har henne hos deg hele tiden, du kan kontrollere alt hun spiser og alt som kommer ut - og vi hjelper deg med å sette opp en plan. Hun har det bra, vi må bare snu trenden. Jeg har to gutter på 16 og 17 år, jeg vet ikke hvor de er mesteparten av tiden éngang."

Hun sa dette på en veldig hjertelig måte, og det har fulgt med meg siden. Og jeg tenker på det hver gang jeg har sett type innlegg som dette. Jeg skjønner at man blir bekymret, men man kan ikke gjøre annet enn å stole på anbefalningene, og også restaurantene man spiser ved (ja, det er ganske strenge tilsynskontroller i Norge.

Jeg er enig i det alle skriver, men ditt innlegg treff meg rett i hjertet Piana, og jeg har tenkt det selv mange ganger :bunny

Back
Topp