Røkelaks?

3.gull

Blir kjent med forumet
Hei. Er det noen som vet om det er trygt å spise røkelaks?

Er visst en liten fare ved å spise det, så tryggest å holde seg helt unna.

Ja, mest fersk! :)

Jeg saaaaavner den, men skal ikke spise den fram til etter fødselen, det samme med spekemat og annet :)

Man bør spise det ferskest mulig. hvis den ikke er fersk bør man holde seg unna.

Jeg spurte faktisk legen om dette, og ho sa at det var trygt å spise. Det  burde være feskest mulig. Hun sa også det var trygt å spise salma laks til sushi :-)
Om det er norsk oppdrettslaks så skal den være trygg å spise (det er så strenge krav til kvaliteten), så lenge den er fersk.
Jeg er kjempe nøye med hva jeg spiser og ikke tør å spise, men røkelaks og salma laks har jeg spist i svangerskapet. Jeg spiser kun røkelaksen i 2 dager etter at pakken er åpnet, og så får mannen spise resten :-P

Hei 

Ja du kan spise det trygt, men ferskest mulig.

Hadde det til frokost i går og idag, det smakte herlig.

Spekemat kan også spises, men det må stekes først...

Fisk er en viktig kilde til flere næringsstoffer for deg som er gravid. Skalldyr, fiskelever og noen spesielle fiskearter kan imidlertid være forurenset med miljøgifter (se Helhetsvurdering av fisk og sjømat  og Miljøgifter i fisk ). Generelt bør gravide huske å varmebehandle fisk og skalldyr godt før de spises. Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra: Blåkveite over 3 kilo. Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo. Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever. Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises). Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt). En del havner og fjorder langs norskekysten er spesielt forurenset. I disse områdene gir Mattilsynet egne kostholdsråd og legger ned omsetningsforbud for fisk og skalldyr. Disse særskilte rådene - som alltid er oppdaterte - er spesielt viktig å følge for gravide. Se Kostholdsråd - fjorder og havneområder . Gravide bør også unngå sjømat fra områdene rundt u-båtvraket ved Fedje - les mer her . Bearbeidede fiskeprodukter Også bearbeidede fiskeprodukter er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Varmebehandlede fiskeprodukter bør serveres rykende varme. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned. Gravide bør unngå raket fisk. Gravet eller røkt fisk, for eksempel røkelaks, bør inntas ferskest mulig. Sushi Gravide kan spise sushi, dette framgår av en vurdering foretatt av Vitenskapskomiteen for mattrygghet(VKM). Når du lager sushi selv: Villfisk fanget i sjøen kan inneholde parasitter (”kveis”). Villfisk fra sjøen som skal spises rå eller nesten rå, bør derfor fryses før bruk for å drepe eventuelle parasitter (gjelder ikke oppdrettslaks/ørret – annen oppdrettsfisk). Fisken bør fryses til en indre temperatur på -20°C eller lavere i minst 24 timer. (Les mer her ) Les mer om vurderingen fra VKM her  Gravide bør unngå å spise sushi med tunfiskfilet (se advarsel mot miljøgifter over). Påleggsild Gravide kan spise påleggsild. Når du lager påleggsild selv: Husk å frysen ned fisken før bruk for å drepe eventuelle parasitter (se rådet for sushi over).

Ja, gravide kan spise røkelaks , laks er varmrøykt og har derfor liten smitterisiko. Men her gjelder samme forhåndsregler som annet ferskt pålegg (røykt skinke, servelat etc.), spis fra uåpnet pakke og godt innenfor holdbarhetsdatoen.
Laks inneholder også mye omega-3 og andre næringstoffer som er bra for utviklingen av fosteret

Sjømat en skal holde seg unna er veldig spesifikk og angår ikke de fleste av oss:
Tropisk fisk som skate, hai og fersk tunfisk
ferskvannsørret og røye over  over 1 kg
gjedde, abbor over 25 cm
Raket fisk
fiskelever, svolværpostei og lofotpostei
krabbeinnmat fra skallet
fordøyelseskjertelen i kaskjell
nyren i o-skjell

Imogene skrev:
Det er anbefalt at gravide holder seg unna røkelaks.

kan jeg spørre om hvem?

Imogene skrev:
Det er anbefalt at gravide holder seg unna røkelaks.

Hvem anbefaler det? Dette er hva det står på matportalen.no (brosjyren Lev sunt i svangerskapet), anbefalte kostholdsråd for gravide:
  1. FisK

Unngå rå fisk. Eksempel: rakfisk.

Unngå hvalkjøtt og selkjøtt, fordi slikt kjøtt kan inneholde høyt nivå av kvikksølv.

Unngå blåkveite over 3 kilo, all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over 1 kilo, røye over 1 kilo.

Unngå eksotisk fisk som hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt.

Unngå fiskelever, Svolværpostei og Lofotpostei.

Unngå krabbeinnmat fra skallet, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell.

Gravet eller røkt fisk bør du innta ferskest mulig. 

Gravide kan spise sushi, men bør unngå rå tunfisk. 

Røkelaks kan du spise. Bare ferskest mulig:) Kos deg!!

Back
Topp