Råmelk

Gutteskatt i magen

Betatt av forumet
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Er det noen med termin i desember som har fått råmelk? Når evt.?

Noen som har født tidligere, som har erfaring og vet ca hvor lenge før fødsel de fikk dette?(vet det er individuelt) men, lurer allikevel.
 
Har hatt det lenge nå, siden i vår/sommer. Er førstegangs. Tror ikke alle får det før fødsel. Det har i alle fall ingenting å gjøre med produksjonen videre, så det det er ikke et dårlig tegn å ikke ha det :)
 
Lakk melk for første gang i uke 18, men kunne presse litt ut allerede i uke 15 faktisk. Jeg er førstegangs :)
Nå løper det rimelig godt, spesielt etter en varm dusj.
Jordmora her sier dog at det absolutt ikke er et must at man lekker før fødsel, og at man har like gode muligheter for å amme uansett og man har mye råmelk på forhånd ellet ej :)
 
Er det noen med termin i desember som har fått råmelk? Når evt.?

Noen som har født tidligere, som har erfaring og vet ca hvor lenge før fødsel de fikk dette?(vet det er individuelt) men, lurer allikevel.
Hatt det lenge, siden starten av 2.trimester,men lekker ikke. Kan melke ut en god del, å har tenkt å begynne å samle råmelk i dag :D
 
Fikk ingenting før etter fødsel med nr. 1, fikk litt før fødsel med nr. 2
 
Begynte å lekke allerede i uke 20, og har holdt på siden da i større eller mindre grad :hilarious:
 
Jeg startet for et par dager siden og kjenner at «det skjer ting» i puppene :happy090 Hehe.. Jeg er i uke 34+2.
Fikk råmelk før fødsel med første og, men husker ikke i hvilken uke det var. Brukte uansett noen dager på å få igang melkeproduksjonen sist, men det gikk fint etter det. Håper virkelig det går bra med amming denne gangen også :Heartblue
 
Hvorfor skal du samle råmelk?
Fordi mitt barn nr. 2 hadde sitt første måltid på fanget til jordmora, det var morsmelkerstatning. For å unngå dette, så samler jeg inn nå, å så kan jeg ta med på sykehuset å om det skulle være behov for ekstra mat, så har jeg det beste en baby kan få :) om jeg ikke får brukt det, så tar jeg resten å bruker i mat osv senere, den skal holde 6mnd i frysen, å jeg tar ikke alt med til sykehuset
 
Prøvde å lese litt om råmelk for å få mer forståelse, men endte opp mer forvirret :hilarious:

Noen steder leste jeg at man ikke bør pumpe eller håndmelke før fødsel, for da forsvant råmelken som ligger lagret og den er så verdifull for baby. Kan råmelken brukes opp før fødsel altså? o_O

Noen som kan dette bedre enn meg eller har snakket med noen som kan dette, og kan hjelpe meg å bli mindre forvirret? :p
 
Er førstegangsfødende i uke 35+6 når og fikk det før første gang nå før 2-3 dager siden :)
 
Prøvde å lese litt om råmelk for å få mer forståelse, men endte opp mer forvirret :hilarious:

Noen steder leste jeg at man ikke bør pumpe eller håndmelke før fødsel, for da forsvant råmelken som ligger lagret og den er så verdifull for baby. Kan råmelken brukes opp før fødsel altså? o_O

Noen som kan dette bedre enn meg eller har snakket med noen som kan dette, og kan hjelpe meg å bli mindre forvirret? :p
Det jeg har hørt av jordmor og lest i appene osv er at den ikke blir oppbrukt. Hva som skjer før fødsel skal ikke ha noe å si verken ene eller andre veien :p Grunnen til at det ikke er anbefalt å pumpe/håndmelke er at det kan føre til rier. Nå er vi omtrent kommet så langt at rier ikke er negativt lenger, men om det er «fritt fram» å pumpe osv etter 37+0 vet jeg ikke, mulig man skal rådføre seg med jordmor først
 
Det jeg har hørt av jordmor og lest i appene osv er at den ikke blir oppbrukt. Hva som skjer før fødsel skal ikke ha noe å si verken ene eller andre veien :p Grunnen til at det ikke er anbefalt å pumpe/håndmelke er at det kan føre til rier. Nå er vi omtrent kommet så langt at rier ikke er negativt lenger, men om det er «fritt fram» å pumpe osv etter 37+0 vet jeg ikke, mulig man skal rådføre seg med jordmor først

Takker for svar :D Har også lest dette om at stimulering av brystvortene kan føre til rier, så her er jeg noe forsiktig enn så lenge. Denne frøkna får holde seg inne til hvertfall 1.desember :hilarious:
 
Takker for svar :D Har også lest dette om at stimulering av brystvortene kan føre til rier, så her er jeg noe forsiktig enn så lenge. Denne frøkna får holde seg inne til hvertfall 1.desember :hilarious:
Satser også på å holde han inne en del lenger, så prøver å unngå å gjøre de tingene som er anbefalt for å starte fødsel :hilarious:
 
Prøvde å lese litt om råmelk for å få mer forståelse, men endte opp mer forvirret :hilarious:

Noen steder leste jeg at man ikke bør pumpe eller håndmelke før fødsel, for da forsvant råmelken som ligger lagret og den er så verdifull for baby. Kan råmelken brukes opp før fødsel altså? o_O

Noen som kan dette bedre enn meg eller har snakket med noen som kan dette, og kan hjelpe meg å bli mindre forvirret? :p
Man bruker ikke opp nei :p for noen er det anbefalt å ta ut råmelk før fødsel, dette er en ganske ny ting i Norge og jeg hadde ikke hørt om det før. Men de som skal ha planlagt KS, venter liten baby eller som har svangerskapsdiabetes kan ha god nytte av denne metoden :) finnes mange gode filmer på YouTube som viser hvorfor og hvordan man gjør det. På Ammehjelpsgruppen kan du også søke om det tema å få opp en del
 
Man bruker ikke opp nei :p for noen er det anbefalt å ta ut råmelk før fødsel, dette er en ganske ny ting i Norge og jeg hadde ikke hørt om det før. Men de som skal ha planlagt KS, venter liten baby eller som har svangerskapsdiabetes kan ha god nytte av denne metoden :) finnes mange gode filmer på YouTube som viser hvorfor og hvordan man gjør det. På Ammehjelpsgruppen kan du også søke om det tema å få opp en del

Veldig ålreit å høre. Syns det virket rart :hilarious: Tenkte på meg selv som har gått og lekket så lenge, og at det skulle være merkelig om det betydde at jeg ikke ville ha råmelk til mini de første dagene :p Er så mye rart av info å finne på nett at man blir jo helt forvirret :schocked028
 
Veldig ålreit å høre. Syns det virket rart :hilarious: Tenkte på meg selv som har gått og lekket så lenge, og at det skulle være merkelig om det betydde at jeg ikke ville ha råmelk til mini de første dagene :p Er så mye rart av info å finne på nett at man blir jo helt forvirret :schocked028
Hah ja, blir ikke klok alltid :p
 
Back
Topp