Råmelk allerede?

Smurfelykke

Mamma til jente '11
Har i det siste merket at jeg er ganske klam og har blitt mere øm i brystene i det siste. Da jeg tok en nærmere titt på brystene nå i kveld, så så jeg noe størknet klart noe på brystvortene. Så ut som krystaller av størknet melk, men er ikke dette ganske tidlig? Er i dag 18+4 :happy:

Wow, ser visst ut til at det ikke er så uvanlig som jeg trodde :D:p
Hadde bra med melk første gangen, faktisk har jeg skjønt i ettertid at jeg slet med overproduksjon, så nå har jeg lest litt om hvordan man skal få bukt med det om det skulle skje igjen ;)

Hege er det er så mange som har fått det, jeg har ikke :o

Jepp! Samboeren begynte plutselig å le midt i en ganske alvorlig samtale i går, og holdt på å le seg ihjel. Jeg hadde to våte flekker i hver sin retning på puppene. Hadde bare på en tynn BH under t-skjorta :p så nå har jeg kjøpt ammeinnlegg :) er 22 uker i dag.

Har det noen sammenheng med melkeproduksjonen senere altså?

Last edited:
Med nr 1 fikk jeg ikke før en tid etter fødsel. Denne gang fikk jeg allerede ikke så lenge etter positiv test. Virker som det blir mer og mer.

Hege er det er så mange som har fått det, jeg har ikke :eek:

Med første hadde jeg termin midt i februar, da våknet jeg på julaften med flekker på nattskjorta. Så det kan komme senere.
Til nå har jeg ikke lekket så det vises utenpå, oppdaget det såpass tidlig som første trimester fordi jeg sjekket, hadde så vondt i puppene og de vokste veldig. Har ellers merket at jeg stadig er "fuktig" rundt brystvortene når jeg for eksempel tar av bh og sånn.

Ææææ kanskje jeg må ha ammeinnlegg i vesken just in case hehe.. Ikke sett noe her enda.

Vært her og xD

Jepp! Samboeren begynte plutselig å le midt i en ganske alvorlig samtale i går, og holdt på å le seg ihjel. Jeg hadde to våte flekker i hver sin retning på puppene. Hadde bare på en tynn BH under t-skjorta :p så nå har jeg kjøpt ammeinnlegg :) er 22 uker i dag.

Har ikke noe sammenheng med melkemengde etter fødsel:) den virkelige råmelka kommer bare i tiden etter fødsel, husker ikke helt hva denne melka som kommer nå kalles egentlig:) noen som gjør? Leste mye om dette sist svangerskap..:)

Har ikke noe sammenheng med melkemengde etter fødsel:) den virkelige råmelka kommer bare i tiden etter fødsel, husker ikke helt hva denne melka som kommer nå kalles egentlig:) noen som gjør? Leste mye om dette sist svangerskap..:)
Retter på meg selv etter at jeg måtte google;) det ER visst råmelk!! Men har ikke noe å si for videre produksjon:D bare å ta fram ammeinnlegga! Anbefaler bomullinnlegg med ullinnlegg uttapå, særlig etter vi har født og det er kaldt!:)

Både lege og jordmor har sagt til meg at dette ikke trenger å bety at man får mye eller lite melk, at det ikke har noen sammenheng.

Var det jeg også trodde jeg hadde lest! :) tror det heter kolostrum også, men det er det samme bare på latin tror jeg

Det er vel mulig det er mer vanlig om man er 2.gangs osv. en førstegangs oxo? ;) Jeg er 2.gangs gravid nå ( eller jeg er egentlig 4.gangs, men mistet 2 ggr før denne).
Ved første gang fikk jeg råmelk først etter jeg hadde født, men det er mulig jeg har lekket bittelitt før dette uten å ha lagt merke til det slik som nå. Man er jo litt mer forberedt denne gangen enn første, da vet man gjerne lite om hva som skjer, i allefall følte jeg det sånn :happy:

Back
Topp