Rådyre klær til minsten

winterberry

Gift med forumet
*MIA*
Ser denne saken har blitt diskutert her og der på forumet.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/ny-trend-raadyre-luksusklaer-til-minsten/10137225/

Kan skrive her det som jeg svarte på dette i en annet terminforum:

Jeg sniker litt fra April, jeg :)
Synes også kjøpepresset er latterlig i grunn. Jeg kan godt bruke litt ekstra på klær jeg vet med sikkerhet vil bli brukt mye. Men å kjøpe en body i str 50 til 600kr blir litt for dumt, synes jeg.
Da vil jeg heller bruke penger på kvalitetsull f.eks, og så kan jeg selge det etterpå hvis det ser like fint og nytt ut.

Jeg har vokst opp med dårlig økonomi i familien min, og det var ikke noe problem :)

Hva mener dere?

Jeg kommer fra en familie med over middels god økonomi, men jeg ble aldri kledd opp i merkeklær. Min mor har aldri brydd seg om merker, hverken til seg selv eller barna sine. Og jeg føler at merke og kvalitet ikke nødvendigvis henger sammen...
Samboer og jeg har god økonomi, men jeg har ikke et ønske om å kjøpe en lue til 1399,- til ungen min, når det blir for lite etter noen måneder. I tillegg ser jeg på niesen min hvor skitten alt blir, klær blir vasket og tromlet i alle fall 2 ganger i uken. Klærne til barna blir mye lettere slitt enn det mine blir i alle fall, de blir skitne på en helt annen måte.

Selv ønsker jeg som du sier winterberry, å ha noe gode ullplagg osv. i kvalitet, og heller kjøpe litt billigere bomullsbodyer osv. som blir skitten i løpet av en dag uansett. Er klar over at ofte vil gjerne den dyrere bomullsbodyen være bedre kvalitet osv., men de små vokser så snart.

At folk har råd til å bruke mye penger på det er helt greitt, slike økonomiske skiller bryr jeg meg ikke særlig med selv. Det får være deres egne valg, folk må få bruke pengene sine på det de vil :) Om det er dyre klær til seg selv eller barna.
Jeg bryr meg mer om de som føler press på å måtte ha det pga. andre har det og det skaper "status" (?). Og når jeg hører at noen familier i barnehager blir baksnakket for å ha "cubusbarn" blir jeg i alle fall provosert.
De som velger å la vær å bruke pengene sine på dyre merkeklær til barna må jo få lov til det, uten å bli "mobbet" av barnehageansatte osv.

Jeg leste det der og måtte le godt av hun dama som sa at hun ikke ville ungen skulle se ut som en gærning med klær som hadde barnetv-påtrykk på. hahaha! MIne barn er to CRAZY kids altså. Gutten min elsker spiderman, lynet og lego chima. Dattera er storfan av my little pony, hello-kitty og lego friends.... Og noen ganger får de velge motiv på klærne selv.

Stakkars stakkars barna mine.

Jeg har kjøpt dyre bambus klær, de kommer i mange strl i en. Hadde aldri kjøpt klær til samme pris i feks bomull!
Har en bambus nattdrakt i strl 0-6 mnd, den bruker han ennda og han er snart 9 mnd. Tror den kostet 400 og det er det dyreste plagget han har.

Syns det er greit at noe vi kjøper er dyrere pga kvalitet, da kan jeg godt kjøpe det (feks ull, bambus, m.m.). men ikke fordi det står armani på smokken eller tommy hilfigher på vottene.
syns ikke alle trykk på barneklær er like fint, så betaler gjerne litt mer for å slippe hello kitty el.l. men etter hvert bestemmer vel frøkna litt selv også

Altså, jeg kjøper klær av god kvalitet, til vettug pris til jenta mi.. Bruker litt ekstra på gode ullklær, utetøy og sko, men da pga. Kvalitet, erfaring osv, ikke fordi det er et spesielt merke eller har en stiv pris... Jeg kjøper mye på tilbud, jenta har nå fått nye reimadresser 2 år på rad, jeg har betalt 5-600kr stk. For hver, da jeg har handla på "feil årstid", fjorårsmodell osv, disse hadde nypris på ca 1300kr.. (Ikke at reima er av de merkene som menes i artikkelen, men dog..)

Hun har heller ingen klær med hello kitty og denslags, fordi jeg personlig syns det er grusomt:p, å hun ikke har begynt å mase om det enda.. Men nesten alle vanlige basisplagg hun har, er fra kjedebutikker som name it, lindex, kappahl.. Altså billigkjeder.. Man må ikke handle svindyre klær for å slippe unna stygge motiver på klærne..
Men jeg liker også å handle litt utenom kjedebutikkene, en gang iblant.. Og når jeg handler klær jeg ser på som dyre, er det hvis jeg kjøper merker som mini-a-ture, memini, ugly children, villervalla, reima, kivat og den prisklassen.. Kunne aldri falt meg inn å handle dyrere, fra de fine merkene jeg knaptnok kan navnene på.. :p

Vi har hatt veldig dårlig økonomi, har nå helt gjenomsnittlig vil jeg tro, men samme hvor mye eller lite vi har hatt, har jenta alltid sett velstelt og pen ut i tøyet, uten at vi har brukt kjempemange tusen hver gang garderoben har blitt skifta ut.. Får ofte kommentarer på hvor fine klær hun har, enda det ikke er noe spesielt merke:)..

Ingen av oss kommer fra spesielt velstående familier,og klær har aldri vært det som har fått høy prioritet når det kommer til pengebruk hos noen av oss. Vi syns vel begge at det er helt tullete å skulle bruke over 1000kr på ei lue liksom, får fullt brukbare for rundt 400:)

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg synes det er utrolig trist at noen tror det har så mye å si med merkeklær!

Som dere andre nevner, så kan jeg bruke litt ekstra på å kjøpe ull og uteklær av god kvalitet, men vanlige hverdagsklær ser jeg ingen grunn til å bruke masse penger på! Og de har mange fine klær på H&M, Name-it osv som ikke har masse store logoer på seg!

Synes også det er veldig triat at de lærer opp barna sine til å tro at det er viktig å ha dyre merkekær, de gjør seg selv og barnet en bjørnetjeneste!

Jeg for min del vil heller bruke pengene mine på mer tid sammen med barna enn å kjøpe helt unødvendig dyre klær til de ;)

Jeg velger heller å bruke litt mer på ull, ytterklær og sko! Ikke fordi jeg ikke har noe billig av det, men fordi kvaliteten er en HELT annen! I tillegg har jeg kjøpt converse til vesla, og levis jeans! Da jeg kjøpte jeansene fikk jeg gode rabatter pga en kampanje, men dog 400,- pr stk! Unødvendig for all del, men jeg syntes det var gøy å kjøpe noe som ikke ALLE andre har. Dessuten har jeg jobbet med levis, og bor i levis selv ;) Når alt kommer til stykke, er jeg rågod på å finne salg og rabatter, og garderoben til vesla består stortsett av Newbie klær og salg, som jeg har kjøpt i god tid før det blir brukt :) De merkene vi har utenom har vi fått, f.eks hunter gummistøvler! Ville nok ikke kjøpt det selv! Men spørs om ikke jeg kjøper Nike free til vesla til sommeren! Men med sååå langt frem i tid, har jeg god tid til å spare ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg velger heller å bruke litt mer på ull, ytterklær og sko! Ikke fordi jeg ikke har noe billig av det, men fordi kvaliteten er en HELT annen! I tillegg har jeg kjøpt converse til vesla, og levis jeans! Da jeg kjøpte jeansene fikk jeg gode rabatter pga en kampanje, men dog 400,- pr stk! Unødvendig for all del, men jeg syntes det var gøy å kjøpe noe som ikke ALLE andre har.

Enig med du, det er jo en grunn til at en viss type ull, sko og ytterklær blir testvinnere. Men jeg syns ikke de plaggene med god kvalitet er rådyre i forhold til luer som går for 1399,-. Jeg vet ingenting om kvaliteten på de luene, men jeg tror man kan finne like god kvalitet for halve prisen;) Og jeg vil jo absolutt ha ytterplagg til barnehagen osv. som jeg vet at tåler påkjenningen! Vil jo det beste for barnet, og om det betyr litt dyrere, men for noe som faktisk er vanntett, så er jo det en helt annen sak:)
For meg er det også viktig at SKO er av god kvalitet pga. barnas føtter og utviklingen de går gjennom. Ergonomi er viktig for barna også :)

Og er enig i at det er kjekt å ha litt stæsj som ikke alle andre har, og da er det gøy med rabatter, salg, osv. :)

Jeg er veldig glad i tilbud og nedsatte varer, så passer alltid på å handle kvalitetsklær som yttertøy og sko + når det er salg ;) Ull kjøper jeg også, men langt ifra det dyreste. I år har vi handlet pierre robert sitt og er veldig fornøyd så langt! Hadde aldri brukt flere tusen pga merket!
Syns rett å slett det er tragisk og lese..

jeg bryr meg ikke om hva andre gjør.. Tenker som så at det får være opp til hver enkelt hvordan man ønsker å bruke pengene sine. Har man mye penger, så hvorfor skal ikke de få bruke de på det de ønsker? Men skjønner ikke de som ikke har penger og velger likevel å kjøpe dyre designklær..

Jeg selv bryr meg ikke om merker, men handler etter behov og det jeg synes er fint :) Tenker mye på hva som er behagelig for barna å gå med.. Samtidig er jeg opptatt av at spesielt ytterklærne skal ha god kvalitet. Da kjøper vi ofte testvinnere. Reima er også storfavoritt her :)

hvis folk har så mye penger at de ikke merker noe forskjell på å handle på HM eller Louis Vuitton så kjør på.

men at det skal bli en "konkuranse" om status-- blir for dumt!

babyen driter vel i hva den har på seg, så lenge den er varm og tørr og har det godt!

hvis folk har så mye penger at de ikke merker noe forskjell på å handle på HM eller Louis Vuitton så kjør på.

men at det skal bli en "konkuranse" om status-- blir for dumt!

babyen driter vel i hva den har på seg, så lenge den er varm og tørr og har det godt!
Signerer den. Da familien vår flytta til et nytt sted da jeg var ti år ble jeg mobba fordi jeg hadde klær fra Cubus og ikke fra MissSixty og Killahbabe (ell noe i den dur). Jeg hadde aldri tenkt på at klærne mine ikke var bra nok, for meg var det helt naturlig å være med mamma å handle klær i butikkene som fantes "alle steder". Jeg var fornøyd med klærne mine jeg, men det at det ikke var rett merke på bukselommen gjorde at andre mente det ikke var bra nok. Fikk til slutt en merkebukse - den vart da ødelagt med en gang :eek: skjønte faktisk da selv at det viktigste var at man hadde klær som passet og som fungerte, samme hvilket merke som var på bukselomma :)

Mine barn kommer til å få klær fra billigkjedene. Ja jeg kommer til å bruke litt ekstra på kvalitetsklær, men ikke på slike merkeklær som LV, TH osv - økonomien vår gir ikke rom for det og jeg vil heller gi barna flere bodyer enn én body til mange lapper. Men de som ønsker noe annet må gjerne få gjøre det annerledes enn meg, så lenge ikke barna blir mobbet for klesmerket!!!

det kan stå så my armani det vil på bukselappen -det er frastøtende uansett hvis det er en snørrunge inni (noe som er svært sannsynlig) Stakkars barn som kommer hjem med hull på kneet eller maling på genseren og blir kringlevridd hjemme av den grunn :/

Syntes det er helt på jordet å bruke f.eks. 800 kr på en body som er for liten etter 2 mnd.
Og lue til 1400 kr hadde jeg aldri kjøpt.
Vinterdress , ull, bambus, og gode sko osv. koster gjerne litt mer, men syntes det blir feil å sammenligne med det.
Guttungen har mye klær fra h&m, Cubus osv. Har også vært heldige å arve. Og klær har gått i arv etter han.
Noe har selvfølgelig vært bedre enn noe annet, men det tror jeg gjelder uansett pris.
Han er aktiv og har hittil bare klart å slite ut ei bukse. Da falt han og sled på knærne bortover bakken. Hull på ene kneet.

En i parallellklassen fikk bank på skolen fordi han gikk i boselini genser.
Blir for dumt.

Back
Topp