Rådvill

• Trådstarter Trådstarter Alene under fødsel?
  • Opprettet Opprettet
A

Alene under fødsel?

Guest
Føler jeg for tiden er i en håpløs situasjon. Venter nå barn i juni. Da jeg var 3 mnd på vei flyttet jeg fra barnefar som jeg følte behandlet med dårlig.
Har siste tiden begynt å bekymre meg for fødselen. Ikke smertene, men hvem skal jeg ha med? Vil gjerne ha med far for barnets skyld, men hva gjør jeg hvis han snur og blir en drittsekk igjen. I det øyeblikket jeg virkelig vil trenge noen. Har ei søster og mamma. Men søsteren min er veldig opptatt av å fortelle absolutt alt rundt omkring og jeg liker ikke at slike øyeblikk (detaljer) skal deles med både kjente og ukjente av andre enn meg. Mamma maser om at søsteren min hadde satt så pris på å kunne vært med så føler press der også.
Er ganske anonym og tilbakeholden at jeg tror ikke jeg hadde turt å hatt med ei venninne.
Noen gode råd?

Jeg syntes ikke det er gitt at alle pappaer skal være med på fødsel. Mammaen må ønske det. Kunne du ikke tatt med moren din? Si det som det er at du ikke vil ha med søsteren din. Dette er ditt øyeblikk. Hva med en bestemor eller en tante eller noen andre du har et nært forhold til?

Det er DU, og bare du, som bestemmer hvem som skal være med. Den opplevelsen er alt for unik til å ta hensyn til hva andre syns. Barnet er alt for lite til at du skal ta med en eks for barnets skyld. Han får sikkert sjansen til å knytte bånd seinere.

Klarer du å snakke med søsteren din om at du er redd hun vil dele med for mange?

Du kommer til å blottlegge det innerste av både kropp og følelser. DU må være trygg på den som er med deg.

Om du kunne tenkt deg og hatt med søsteren din, men at dette stopper deg så kan du jo si klart ifra at hun ikke skal snakke om NOE av det som har skjedd? Tror hun vil forstå :)

Jeg ville ikke tatt med søster eller barnefar egentlig. Jeg ville ikke at hele "bygda" skulle vite hvordan jeg hadde det når jeg fødte, og barnefar har oppført seg som en drittsekk. Kan bare tenke meg hvor grusomt det blir under fødsel om han slår seg vrang...

Hadde ikke tatt med en drittsekk på fødselen i hvert fall. Det blir jo ikke mer intimt enn i en sånn situasjon.
Men søsteren din må da forstå, hvis du sier det som det er, at hun ikke har noen rett til å dele din nyhet.

Du kan jo ta en prat med søsteren din, hvis du har lyst å ha henne der, og fortelle hvor viktig det er at dette blir mellom dere. Det ble hun jo respektere.

Finnes det ikke noe som heter doula?
En som er med på fødsel.
Ikke føl deg presset til å ha med noen du ikke ønsker. Og er eksen din lite hyggelig, har du jo ingen garanti for at ikke han også prater om det etterpå. Føler du at du må ha med noen? Det er lov å føde alene også! :-)

Finnes det ikke noe som heter doula?
En som er med på fødsel.
Ikke føl deg presset til å ha med noen du ikke ønsker. Og er eksen din lite hyggelig, har du jo ingen garanti for at ikke han også prater om det etterpå. Føler du at du må ha med noen? Det er lov å føde alene også! :-)
Jo det finnes men det må en betale for mener jeg

Det er DU, og bare du, som bestemmer hvem som skal være med. Den opplevelsen er alt for unik til å ta hensyn til hva andre syns. Barnet er alt for lite til at du skal ta med en eks for barnets skyld. Han får sikkert sjansen til å knytte bånd seinere.

Klarer du å snakke med søsteren din om at du er redd hun vil dele med for mange?

Du kommer til å blottlegge det innerste av både kropp og følelser. DU må være trygg på den som er med deg.

Er veldig enig i denne! Du tar med den DU ønsker å ha med deg. Lykke til :)

Back
Topp