Rådløs

MammaB

Flørter med forumet
Dette blir langt!
Vi har tre barn fra før, og dette svangerkapet var absolutt ikke planlagt, da mannen fikk en vasectomi etter nummer tre. Eldstemann er 5.

Vi syns huset vårt blir veldig trangt med fem, og har byggeplanene klare med snekkere som skal bygge andre etasje for månedskifte mars/april.
I mellomtiden river vi vegger og legge rom gulv osv i underetasjen så ting blir så ferdig som mulig. Og forhåpentligvis klart til ny baby i mai!

Men — svigerfar bor på papiret hos oss(i campingvogn om sommeren, Spania på vinteren) . Og i dag har frosten kommet, så han trappet opp på døra og vil ha husly i EN MÅNED!
Jeg orker ikke. Han er kreftpasient og pleietrengende, eier ikke hverken selvinnsikt eller antenner og bruker tiden på å ligge på sofaen min og forvente å bli vartet opp.

Jeg har prøvd å forklare at i min tilstand kan jeg ikke fly a tørke tiss og avføring etter ham, rydde, vaske, lage middag osv og huset vårt har ikke plass til ham nå oppi alt byggerotet. Han skal i tillegg opereres og vil trenge mer pleie den neste måneden. Jeg vasker fra før klærne og sengetøyet hans ukentlig og han spiser middag her ofte.
Men han forstår det ikke. Nå ligger han her og venter jeg skal fikse alt, og huset er fra før helt kaos.

Noen som har noen råd? Kan man søke om å få ham plassert et annet sted?
Eller må jeg virkelig være sykepleier for ham den neste måneden?

Hva sier mannen din da?
Mannen min er veldig konfliltsky, men han orker heller ikke ha ham boende her.
Han takler ikke rydde opp etter sin egen far, så alt henger jo på meg, og det vil han jo helst unngå.
Både jeg og gubben har prøvd å sette oss ned med svigerfar å fortelle ham at det ikke funker, men han vil ikke høre...

Hvem er det som gjør alt dette for han når han bor i campingvogna da?
Hvis han er pleietrengende, har dere vel krav på sykepleier som kommer og steller han et par ganger om dagen? Jeg ville ha ringt kommunen (?) og spurt :)

Håper dette løser seg for deg! Det høres ikke noe greit ut :(

gratulerer :Heartred

Jeg ville kontaktet kommunen. Du finner som regel ut hvem du skal ringe til på kommunen sin hjemmeside. Et greit alternativ høres kanskje ut som korttidsopphold i sykehjem/ omsorgsbolig, i «verstefall» hjemmesykepleie flere ganger daglig.

Det er ikke ditt avskar å ta vare på din svigerfar, med mindre du ønsker det selv. Dersom han er kreftsyk har han også behov for oppfølging av helsepersonell.

Håper det løser seg!

Ring legen hans og forklar situasjonen og si dere ikke tar ansvar for han.

ville ringt legen å bedt iallefall om hjemmesykepleiere. Vet mamma gjorde dette med min oldefar som var alt for stolt til å ta imot hjelp. Hun må femdeles mase på han for å få han til å la de hjelpe seg da... men det kan ikke hvile på deg når han er pleietrengende, gravid eller ikke. Mulig han rett og slett på tvinges til legen, og en av dere må være med å si hvordan ting FAKTISK er. jeg hadde sagt at dersom han ønsker å ha bostedsadresse hos dere følger det med noen krav. uansett hvor konfliktsky mannen er, burde jo han ta tak i dette. Det er tross alt hans far...

Tusen takk for svar alle sammen!
Det var veldig godt å få blåst ut litt.
Har kontaktet kommunen, og det viser seg at han har hatt hjemmehjelp i vogna, som han nå har avsluttet fordi han sa han skulle flytte hit.

Mannen min har fire andre søsken, og sammen med dem har vi blitt enige om å hjelpe ham å finne et sted han kan bo som han kan betale for selv. Vi skal ta praten med ham igjen nå når vi har lagt ungene

Hvem er det som gjør alt dette for han når han bor i campingvogna da?
Hvis han er pleietrengende, har dere vel krav på sykepleier som kommer og steller han et par ganger om dagen? Jeg ville ha ringt kommunen (?) og spurt :)

Håper dette løser seg for deg! Det høres ikke noe greit ut :(
Viser seg nå at han har hatt hjemmehjelp i campingvogna, som han nå da har avsluttet.
Vi har jo hjulpet ham med klesvask, hatt ham på middag flere ganger i uka og gubben er ute å hjelper ham i vogna omtrent hver tredje dag også.
Det er fryktelig belastende for familiedynamikken vår, og det tærer jo på ekteskapet vårt også :(

Back
Topp