Råd til utstyrsliste

Vårtun-venter-baby

Flørter med forumet
Hei! Jeg er førstegangsgravid, og selv om det er tidlig, er det ikke for tidlig å lære av dere med mer erfaring!

Jeg trenger tips til hva vi som familie og baby vil trenge. Er det noe spesielt under graviditeten det kan være lurt å tenke på (tenker da ikke på vitaminer og riktig mat, mer kremer og andre lure ting).

Hva trenger vi når baby er født? Ønsker generelle tips (som "bilstol") men også spesifikke produkter og merker som dere er fornøyde med.

Det skader jo ikke å legge inn et søk på Finn allerede
 
Har erfart at en baby som regel ikke trenger så mye. Og om du merker at du mangler noe, så er butikken åpen også etter fødsel. Men her er noe det jeg hadde :cat:

- barnevogn (babyjogger, den tok liten plass i bilen.)
- tripptrappstol med babydel
- stellebord (babydan? Fra jollyroom, har hatt den i 6 år. Fungerer fortsatt som gull)
- babynest
- babygym med mange fager - viktig for utvikling av syn.

Ting jeg kjøpte som jeg ikke fikk bruk for.
- brystpumpe
- bæresele - ikke kjøp babybjørn. Fikk veldig vondt i ryggen av den. Ergobaby er bedre.
 
Last edited:
Vippestol (genialt å sette ungen i det på badet når du skal dusje , fra baby er ca 3 mnd )

Bæresele (så man kan få gjort litt andre ting i huset selvom baby trenger nærhet) vi har ergobaby :)

Base til bilstolen , gjør ting 1000 ganger lettere å feste setet i bilen :)

Gulpefiller fra name it

Stokke flexi bath (hvis dere har lite bad)

Ellers enig i det ladyb skriver :)
 
Takk for gode tips! Jeg må lete opp hva base til bilstol er for noe jeg har virkelig null snøring på baby...

Supert med tips til det badekaret. Vi har mikroskopisk bad

Jeg har et oppfølgingsspørsmål: har dere tips til gode nettsider som selger utstyr og klær til baby?
 
Kjempe mange bra tips ovenfor og jeg kan skrive unna på at baby trenger veeeeldig lite i begynnelsen.. Med nr 1 kjøpte vi alt for mye, spesielt klær som aldri ble brukt :joyful:

Lærdommer vi har hatt:
- nattdrakter med knapper er et herk, glidelås som gjerne åpnes fra foten og opp er geniale. Mindre styr når man skal skifte på en liten baby om natten.
- omslags bodyer er gull. Det siste man vil er å styre med å få et vinglete hode inn og ut av en body flere ganger til dagen, spesielt om du får gulpe baby og ellers bæsje eksplosjoner.
- det minner meg på på stell sin sitronsåpe, eneste som funket til å få bort senepsgul bæsj på fine bodyer. Hadde en i stellebaggen og en hjemme.
- små bleieposer (kan være til hundebæsj) er geniale i stellebaggen for skitne klær når du er på trilletur
- vogn som har bilstol adapter slik at du kan feste bilstolen på vognen når du skal ha med en sovende baby ut av bilen og inn. Vi hadde cybex vogn og bilstol. Bilstolen kan legges ned når den ikke er festet til basen i bilen slik at baby kan være i den litt lenger enn en vanlig bilstol.
- ikke kjøp for mye gulpekluter, det gjorde vi og jenta gulpa kanskje en håndfull ganger kun. Så de er ubrukte.
- bærbar stelle boks, vi brukte en sånn liten eske fra IKEA som har et par bleier, stellematte, våtservietter osv. Kjempe greit til raske skift på sofaen eller når man ikke gidder gå helt til stellebordet. Bruker det kun til 17måneder gamle jenta da hun er umulig å få til å ligge på et stellebord nå.:hilarious:
- ryggsekk som stellebag er genialt når man er alene og må bære baby og bag. Plutselig får du en hånd fri. Er også perfekt senere å bruke når du skal fly, kjempe masse rom :joyful:

Oi dette ble litt lenger en jeg hadde trodd, men man lærer mye de første månedene. Men alle barn er forskjellige :Heartred
 
Nå kom jeg på et spørsmål til hva sover baby i den første perioden? Lurer på om sånn seng vsa voksensenga hadde vært lurt. Hva heter i såfall det? Noen tips?
 
Nå kom jeg på et spørsmål til hva sover baby i den første perioden? Lurer på om sånn seng vsa voksensenga hadde vært lurt. Hva heter i såfall det? Noen tips?
Vi har hatt baby i babynest i lekegrind sovende på dagtid. Eller oppå oss i sofaen, eller i bæresjal :hilarious: hadde en veldig kosete bærebaby sist, men greit å ha en plass å legge de fra seg også.

Et lite tips hva gjelder bæretøy! Prøv ulike greier først! For selv om produsenter av spesielt seler sier fra nyfødt og oppover, eller at de passer alle voksen kroppsfasonger, så gjør de virkelig ikke det! Ergobaby Omni360 er en typisk sele som alle tror de vil være fornøyde med, som faktisk ikke er veldig behagelig for MANGE. Anbefaler Norsk bæregruppa på FB!:) får mange tips og råd fra folk med masse bærekunnskap.

Jeg brukte mye vevd sjal og ringslynge med minsten. Var medlem av Bærelykke en god stund, med masse videoer og en til en veiledning. Denne gangen skal jeg kjøpe elastisk sjal til starten (men disse anbefales kun de første mnd, for de blir lite belastende når babyen veier mer).

Har også lyst å kjøpe Snuggle me organic "nest" denne gangen:) og så kjøper vi samme bilstol som sist - Maxi Cosi Coral med 360 base. Helt genial stol!
 
Bedside-crib
Bilstol med base som kan roteres
Vogn (lurt å teste i butikk, så kjenner man hvordan vognen er)
Omslagsbodyer
Babynest
Bilstol-adapter til vogn
Badekar med stativ (Stokke f.eks)
Stol med babysete, som kan brukes videre når barnet blir større


Alt annet kan kjøpes etter fødselen, butikkene er åpen da også ;) Du merker fort hva du trenger.
 
Det viktigste for meg er: vogn, babynest, stellebord, vippestol, Stokke Tripp trapp med babysete, fargerik babygym, Cybex cloud bilsete (som kan dras flatt slik at man slipper å ta sovende baby ut av bilstolen på besøk) inkl. adaptere til understell på vogna, babycall (med kamera siden jeg er kontrollfrik), denne ble dog ikke brukt i starten ettersom baby sov med oss.

Andre ting som var helt essensielle for oss var: babypulver og inositol krem ved stell. Det kan bli røde rumpestumper av den sure bæsjen i starten :Heartred tutt og kos (med mammalukt - hadde den i BH-en en periode før baby kom til verden) :happy::Heartpink
 
Kjempe mange bra tips ovenfor og jeg kan skrive unna på at baby trenger veeeeldig lite i begynnelsen.. Med nr 1 kjøpte vi alt for mye, spesielt klær som aldri ble brukt :joyful:

Lærdommer vi har hatt:
- nattdrakter med knapper er et herk, glidelås som gjerne åpnes fra foten og opp er geniale. Mindre styr når man skal skifte på en liten baby om natten.
- omslags bodyer er gull. Det siste man vil er å styre med å få et vinglete hode inn og ut av en body flere ganger til dagen, spesielt om du får gulpe baby og ellers bæsje eksplosjoner.
- det minner meg på på stell sin sitronsåpe, eneste som funket til å få bort senepsgul bæsj på fine bodyer. Hadde en i stellebaggen og en hjemme.
- små bleieposer (kan være til hundebæsj) er geniale i stellebaggen for skitne klær når du er på trilletur
- vogn som har bilstol adapter slik at du kan feste bilstolen på vognen når du skal ha med en sovende baby ut av bilen og inn. Vi hadde cybex vogn og bilstol. Bilstolen kan legges ned når den ikke er festet til basen i bilen slik at baby kan være i den litt lenger enn en vanlig bilstol.
- ikke kjøp for mye gulpekluter, det gjorde vi og jenta gulpa kanskje en håndfull ganger kun. Så de er ubrukte.
- bærbar stelle boks, vi brukte en sånn liten eske fra IKEA som har et par bleier, stellematte, våtservietter osv. Kjempe greit til raske skift på sofaen eller når man ikke gidder gå helt til stellebordet. Bruker det kun til 17måneder gamle jenta da hun er umulig å få til å ligge på et stellebord nå.:hilarious:
- ryggsekk som stellebag er genialt når man er alene og må bære baby og bag. Plutselig får du en hånd fri. Er også perfekt senere å bruke når du skal fly, kjempe masse rom :joyful:

Oi dette ble litt lenger en jeg hadde trodd, men man lærer mye de første månedene. Men alle barn er forskjellige :Heartred
Hehe, mitt tips hadde vært "masse gulpekluper" for førstemann her var en storgulper. :hilarious:
 
Det er to ting jeg vil ha tilgjengelig til enhver tid: Inotyol salve til sår hud, og otrivin nesesuger (helst sammen med saltvannsdråper) ved akutt tett nese. Alt annet kan vel egentlig skaffes etter baby har kommet i hus. Mine favoritter har vært:

-babynest(!)
-helseteppe
-ullgensere med vid hals (enkle å ta av og på)
-liker best nattdrakter med knepping når det er kaldt (med glidelås blir baby liggende med bryst og mage bar når nattdrakten åpnes, men med knepping åpnes kun nedre del når man skifter bleie)
-batteridrevet uro med bevegelse og lyd når du virkelig trenger å gjøre noe annet enn det baby vil
-koppholder på vognen
-"bruskasseformet" stellebag er praktisk og oversiktlig til litt lengre utflukter
-foretrekker neglsaks (for baby) framfor neglklipper (ville hatt med allerede i fødebagen)
-q-tips med "babysikring" for den synlige delen av øret
-sprøyter (uten spiss) har jeg fått bruk for til diverse
-babymatte uten "puslespill-kant" som samler støv og rusk
-babygym (skip hop treetop friends)
-mamma; ikke kjøp deg (og/eller til baby) ytterjakke med glatt stoff, da baby blir veldig mye tyngre å bære uten hjelp av friksjon :hilarious:
-romslige sko uten knyting og brodder om vinteren til mor
-gyngestressless
-joha ullfleece booties el.


Til større baby:
-babybjørn vippestol + leke
-stokke tripp trapp baby set (newborn seat fikk vi aldri bruk for)
-ikea KLADDIG smekke/frakk
 
Hehe, mitt tips hadde vært "masse gulpekluper" for førstemann her var en storgulper. :hilarious:
Vi har hatt 2 unger som gulpet inni mellom + 1 som gulpet ofte :)
Men her brukes gulpefille isteden for koseklut/bamse , så det ikke blir krise når en evt kosekluten er ødelagt/blitt borte :).
Så hver natt fra de var bitte små har de fått en gulpefille i handa for å «kose» med , 2 åringen spør etter gulpefille hver kveld rett før hun legger seg ❤️ (fått ha gulpefilla til 3 års alder de 2 største)
 
Back
Topp