Råd til smokkeslutt

trina

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Noen som har noen gode tips?
Vi sliter litt med dette.. jenta mi på 2, Hun bruker den ikke i bhg, men veldig mye hjemme. Mener det er unødvendig når hun klarer seg veldig fint uten den på dagtid i barnehagen..

Vent til hun er klar og start med å kutte den ut på dagen hjemme.

Helt enig at det er unødvendig på dagtid.

Hva med en smokkboks som kun åpnes når det er kvelden?
Eller at smokkene må ligge under hodeputa:)

Vi bare gjemte de på dagtid. Så gikk det egentlig av seg selv. Minna hu på at hu trengte ikke i bhg, og det samme gjaldt da hjemme. Kun ved soving.

Rett før 3 årsdagen er en annen deal derimot. Da hadde vi snakka lenge om å bli kvitt den og hu var klar. Så vi gjemte de for nattestid og tok rett og slett bare den "kampen". Første kvelden ble det mye mas, og kveld to, men så var det over og hu sov mye bedre og roligere uten smokk. Satt inne hos hu da til hu sovna.

Vi sa hu var for stor for smokk. Men så var hu eldre også. Tok både smokkeslutt på dagen og natten i forhold til reiser. Sa første dag på campingtur at hu ikke skulle ha den med ut av senga. Sa mens vi var på hytta at når vi kom hjem så var der slutt på smokk på natta. Dette fungerte utrolig bra.

Her tygde sønnen i stykker smokkene sine da han var i rundt 1år og 8-9 mnd (fikk hjørnetenner som tydeligvis var skarpe) Spurte han etter smokk så hadde vi bare de ødelagte og de var jo ikke noe gode så de spytta han ut. Har hørt om folk som klipper hull i de så er vel samme effekten. Nå var han vant til fra før at det bare var smokk ved soving. Gikk et par tre kvelder der han spurte og var litt lei seg, men gikk over all forventning.var utrolig deilig når han endelig hadde slutta for da slapp vi 'maset' på dagtid om han kunne få osv. Ville nok ikke timet det til tannfrembrudd om jeg kunne valgt selv. Men vi turde ikke kjøpe nye og la han bruke heller siden han sov med de om natta og det kunne bli skummelt om han tygde løs deler og satte i halsen.

Begynte tidlig med avvenning her. Ved 1 års alder fikk han kun ved soving og som trøst. Nå er han 16 mnd og får kun ved soving. Innen han blir 2, håper jeg vi klarer å droppe den helt :) men gjenstår å se.

Jeg ville ikke stresset med det :) en 2 - åring kan fint bruke smokk til trøst osv. Da vår var 3 ga hun bort smokken. Etter det var vi strenge. Ikke smokk. Gikk strålende.

Det er nok ikke pedagogisk riktig, men jeg så et sted noen som skrudde smokken fast i veggen slik at hver gang barnet ville ha smokk måtte det stå på denne plassen. Syntes det var en litt kul idé :joyful:

Begynn med å bare bruke den ved soving, her må han legge den fra seg ved siden av sengen når han står opp og får den ikke før han skal sove lur, legger den da fra seg igjen når han står opp. Før fikk han ha den i bilen også, men det får han ikke lengre, maste litt de første gangene, men er bare å avlede. Vi skal i løpet av året kutte den ut ved soving også, starter da med å kutte den på dagluren først :)

Back
Topp