Råd til førstegangs fødende

Lykkeliggravid95

Første møte med forumet
Hei på dere.
Jeg er førstegangs fødende på 23år, har fått termin 31 mars. Bor med min samboer og en hund på Lørenskog.
Lurer på om dere damer har noen tips og triks/råd til meg da man kan gå seg vill i jungelen av informasjon på Internett.

Føler også jeg har fått veldig dårlig oppfølging av legekontoret mitt da min normale lege har vikar frem til november. Måtte selv be om henvisning til ultralyd, har ikke vært hos legen siden 31 juli, ikke fått noen informasjon ang prosessen videre, jordmor, fødeplass. Rett og slett ingenting.

Så setter stor pris på alt dere kommer med.

Hei på dere.
Jeg er førstegangs fødende på 23år, har fått termin 31 mars. Bor med min samboer og en hund på Lørenskog.
Lurer på om dere damer har noen tips og triks/råd til meg da man kan gå seg vill i jungelen av informasjon på Internett.

Føler også jeg har fått veldig dårlig oppfølging av legekontoret mitt da min normale lege har vikar frem til november. Måtte selv be om henvisning til ultralyd, har ikke vært hos legen siden 31 juli, ikke fått noen informasjon ang prosessen videre, jordmor, fødeplass. Rett og slett ingenting.

Jeg husker ikke så voldsomt mye fra første gang, men rundt uke 12 bør du ta div blodprøver, så dersom du ikke har gjort det, hadde jeg bestilt meg en legetime for å få det gjort. Husker ikke om legen min sa så mye om fødesteder, der leste jeg meg opp selv på sykehusene nærmest meg og ga beskjed hos legen hva jeg ønska, han spurte bare hvilke jeg valgte og la det inn. Du kan be om omvisning på sykehusene, ring selv:) ang jordmor, så ringer du bare din helsestasjon og ber om en time, så setter de deg opp:) jeg kommer i hovedsak til å gå til jordmor og da setter de opp neste kontroll når du er der på den første. Jeg skal ikke til lege igjen før ca uke 24, blant annet fordi legen min vil ha meg inn en tur etter oul og fordi jeg er rhesus negativ og må ta blodprøver:) med andre ord er det mye du kan avtale selv, og mange føler det greiere å gå mest til jordmor fordi de er spesialister på akkurat dette området mens fastleger mange ganger ikke kan så mye. Så reis og få tatt blodprøver og bestill deg en time hos jordmor, så veileder hun deg videre tenker jeg:)

Sikkert mer å huske på, men kanskje andre kommer på det:)

Jeg er førstegangsfødende selv.
Tok kontakt med helsestasjonen «min» og fikk jordmor som jeg har vært hos en gang. Fikk veldig mye info av henne og til og med et nr jeg kan sende SMS til hvis jeg lurer på noe :)
Anbefaler jordmor [emoji106]
Hvor i Norge bor du?

Jeg er førstegangsfødende selv.
Tok kontakt med helsestasjonen «min» og fikk jordmor som jeg har vært hos en gang. Fikk veldig mye info av henne og til og med et nr jeg kan sende SMS til hvis jeg lurer på noe :)
Anbefaler jordmor [emoji106]
Hvor i Norge bor du?

Bor på Lørenskog

Hei på dere.

Hei! Bare å skrive til meg så kan vi prate litt og visst du vil møtes bor selv i Lørenskog og har termin nå 15 mars

Har født på Ahus og velger det denne gangen også. Veldig ålreit fødeavdeling, selv om barselhotellet var så som så. Om du har ønske om badekar som smertelindring må du si det med en gang du kommer på registrering.
Var også mer fornøyd med jordmor kontra lege. De har rett og slett mer tid.
Mitt beste tips er kanskje, slapp av, du har veldig god tid...!

Hei!
Ha helg enig med at det er utrolig mye informasjon og mye sette seg inn i. Vertfall for førstegangsfødende som aldri har vært gjennom dette før. Jeg var selv på min første time hos jordmor forrige uke, på helsestasjon ( som jeg hører til). Fikk mye bra informasjon der så anbefaler det, vertfall hvis du ikke er helt fornøyd med legen din:)

Tips ang innkjøp: det er 25-30% salg på de store babybitikkene minst 4 ganger i året, man trenger ikke kjøpe ting i uke 12 bare fordi det er på salg [emoji4] Unntaket er vel Bugaboo og Stokke-vogner som det er salg på en gang i skuddåret..

Back
Topp