Råd til en nybegynner?

Loda

Første møte med forumet
Har prøvd å amme nå i 5 uker hvor 4 av de har bestått av delamming, noe som blir slitsomt både for meg og lillegutt. Er første barnet så alt er nytt. fullammet første uken med hjelp av skjold, deretter måtte jeg gi flaske i tillegg da lillegutt aldri ble fornøyd. Ble mye gråt både fordi han var sulten og fordi han ble sliten av å ikke sove mer enn 15 min av gangen.Skulle så gjerne fullammet men har rett og slett ikke nok å gi. Har prøvd alt!(føler jeg) har latt han ligge ved brystet døgnet rundt, pumpet meg og lagt opp kosthold og drikkevaner etter "boka". Får beskjed om at det kommer til å ordne seg av seg selv av alle jeg spør. Er utrolig takknemlig for råd!

Har prøvd å amme nå i 5 uker hvor 4 av de har bestått av delamming, noe som blir slitsomt både for meg og lillegutt. Er første barnet så alt er nytt. fullammet første uken med hjelp av skjold, deretter måtte jeg gi flaske i tillegg da lillegutt aldri ble fornøyd. Ble mye gråt både fordi han var sulten og fordi han ble sliten av å ikke sove mer enn 15 min av gangen.Skulle så gjerne fullammet men har rett og slett ikke nok å gi. Har prøvd alt!(føler jeg) har latt han ligge ved brystet døgnet rundt, pumpet meg og lagt opp kosthold og drikkevaner etter "boka". Får beskjed om at det kommer til å ordne seg av seg selv av alle jeg spør. Er utrolig takknemlig for råd!

Hadde akkurat det samme problemet da jeg ammet min gutt. Følte meg presset til å amme og følte jeg var en dårlig mor fordi jeg aldri fikk det helt til og han aldri ble helt mett. Han sov dårlig og ville ha mat hele tiden. Han lå ved brystet mitt heeele tiden, fikk aldri "fri". Var utrolig slitsomt og jeg var veeldig deprimert på den tiden. Så begynte jeg å gi litt erstatning i tillegg til amming og så at han var myee mer fornøyd da! Prøvde det i ca en uke før jeg gikk over på å gi bare erstatning. Følte det var det beste for både meg og han og han er mye mer fornøyd nå og jeg er ikke deprimert mer. Følte jeg MÅTTE amme og trodde jeg var en dårlig mor hvis jeg ikke gjorde det. Men nå tror jeg ikke det lenger. Jeg vet hva som er best for meg og barnet mitt. Var nok ikke så mange råd her, men vil bare si at du må gjøre det du tror er best for dere begge og aldri tro at du "ikke er bra nok", for det gjorde nemlig jeg. Fikk også alltid høre at alt kom til å ordne seg, men jeg vet det ikke hadde ordnet seg i mitt tilfelle fordi mini aldri ble mett av melka mi. Den var "vannete". Så å gi tillegg var de beste jeg kunne gjøre, det har jeg skjønt nå i ettertid. Han er nå
12 uker og han er veldig fornøyd :)

Kan hende jeg er litt trøtt i skrivende stund, men jeg forstår ikke helt hva problemet ditt er, får han ikke tak siden du bruker skjold? Eller har du ikke nok melk? Har helsesøster sagt du skal legge han til hvert 15. min? :/
Da hadde jeg blitt gal...
Jeg sleit med ammingen selv i begynnelsen, lille mannen min kavet og tullet ved puppen etter 5 min med drikking, og det gjorde det vanskelig for meg, og jeg ble enda mer bundet til han da det tok veldig lang tid for han å få spist ferdig.
Jeg ble også deprimert, hele dagen min ble brukt på å amme, enten bundet til sofaen uten tv eller noe (hadde ikke tp-kabel) eller bundet til soverommet fordi han ikke roet seg i stuen.
Men det løste seg faktisk plutselig...
Han la mer på seg, ble større og mer håndterlig, jeg fikk til bedre ammeposisjoner, ble mer komfortabel.
Har til og med ammet han i bæresjal to ganger!
Jeg hadde, fant jeg ut, for mye melk.
Han henger fast i motstrøm.
Han får dermed mageknip, blir urolig ved puppen og det er en ond sirkel...
Men hadde jeg hatt såpass lite melk at jeg måtte legge han til såpass ofte, og slitt så mye som du gjør så spørs det om jeg ikke bare hadde gått over til mme...
Jeg er veldig glad for at ting løste seg hos meg, og at jeg nå trives som mamma, så ikke ta den gode følelsen fra deg selv..!
Lag heller flere mme måltider og sett deg ned og slapp av...
Som hun andre sa, baby har bedre nytte av mme og en fornøyd mor enn en deprimert mor og mm.

Jeg var i en lik situasjon, og vil virkelig anbefale å kontakte ammehjelpen. Jeg endte til slutt opp med å gå helt over til flaske, men fikk kjempegod hjelp av dem så jeg i det minste fikk ammet så lenge som mulig. Det gjorde det litt mindre sårt med ammeslutt for min del, og du kan jo være så heldig at du får til fullamming igjen? Jeg ville ikke hørt på dem som sier at det løser seg av seg selv i hvert fall, for det er det slett ikke sikkert det gjør.

Fikk startproblemer på sykehuset da lillegutt var kvalm og bare ville sove. Var mye stress og tårer som også bidro til at ting ikke gikk. Kom hjem og så videoer og leste alt jeg kunne om amming og fikk det endelig til. Så gikk det en uke, han ble større og behovet for mat større. Men jeg hadde og har lite lite melk. Han sover ikke mer enn 15 min av gangen fordi han er sulten. Er så godt å se at fler har hatt samme problemet.

Takk for alle trøstende ord og gode råd. Skal se om det er noe hjelp å få på helsestasjonen. :happy:

Back
Topp