Råd om Strekkmerker.

Anne Lise 20

Flørter med forumet
Råd får dei som går gravide. Eg bruker hud krempå magen og beina mine får og ungå strekkmerker, har hørt at de skal hjelpe[;)]. den våkser så fort at kroppen ikkje får reagere. og den får mangel på vitaminer og fuktigheit... [8D]

De fleste vet vel at et er lurt å smøre huden[;)]Men to andre gode råd er og masere magen,bryster og de steder man tror er utsatt.Da mener jeg masering og ikke kiling.[;)] Det andre rådet jeg har fått, av folk som driver med krops bygging(de er ofte utsatt for strekkmerker)er å gå på høy dose inntak av C vitamin. Opptil 3 g,om dagen.[;)]

pfffff....strekkmerker!!! Det hjelper ikke å smøre seg inn. for å unngå dem! Enten så får du de,eller ikke. det kommer an på huden din, og hvor elastisk den er. Jeg smurte meg hver dag i mitt forrige svangerskap, men sprakk for det! Og det ikke lite heller. Hele magen er full av strekkmerker!!Har strekkmerker helt opp til brystbenet "sukk"

Helt enig med deg Nøste! Bare viss vass å drive å smøre seg hele tiden for å unngå strekkmerker. Da jeg gikk gravid kastet jeg bort alt for mye tid å penger på å smøre hele tiden. Jeg tror jeg smurte meg inn minst to ganger for dag med både hudkremer og forskellige oljer som liksom skulle hjelpe. Nå ser jeg ikke ut!! Kroppen min er helt ødelagt. Jeg har hele magen dekt med strekkmerker,lårene på innsiden av lårene og mer til... tilogmed på baksiden av kneene. Jeg må nok under kniven ja,vist jeg skulle kunne gå i bikini. Har ikke akurat selvtilliten på topp etter alt kroppen min har gjennomgåttt. Å gå 15dager over termin hjalp jo heller ikke akurat[&:] tror det var da jeg fikk mest strekkmerker. Men,men.. sånn er det bare. Strekkmerker kommer også av hormoner. Men jeg vet at huden min er veldig uelastisk

Når begynner man egentlig å få sterekkmerker?
Jeg er bare 18uker nå, så jeg har ikke fått det ennå, men har allerede begynt med en krem for strekkmerker som jeg bruker for å forebygge elller prøve å forebygge :)

Veldig individuelt når strekkmerkene dukker opp, men jeg ville uansett smurt meg etc. Jeg selv har brukt ulike oljer og kremer og IKKE fått ett eneste strekkmerke, så jeg tror det hjelper! Det kan uansett ikke skade tenker jeg!

Skader vel bare lommeboka [:'(]
jaja.. jeg er full i strekkmerker fra før, jeg. selv om dette er min første graviditet.

Noen har bare veldig mye anlegg for strekkmerker, og jeg er en sånn[;)]

-husk folkens, Strekkmerker er ikke slutten av livet [;)] det er bare et tegn på en ny begynnelse [;)]

Jeg har nettopp gjort en liten erfaring når det gjelder strekkmerker.For en måned siden ca dro jeg inn til apoteket og spurte om en god krem de kunne anbefale når det gjaldt strekkmerker.Da ble det hentet frem en krem som kostet svimlende 230kr.Denne brukte jeg i ca en måned,men hjalp lite eller ingenting,inntil jeg for en uke siden oppdaget ved en tilfeldighet en krem som kalles Spenol.Den er å få kjøpt i vanlig butikk til 12kr, og den har allerede hjulpet en god del, skjønt de jeg allerede har fått vil ikke forsvinne,men det hjelper å forebygge med krem slik at huden blir mer elastisk.
Derfor et godt råd til dere som ønsker en god krem så er spenol absolutt å anbefale, og ikke får lommeboken vondt heller!![:)].Dyre kremer trenger ikke alltid være det beste.

jeg har også god erfaring men spenol....
den kan brukes til det meste,tørre barne rumper,kroppen ol.

vi brukte også spenol på tørre sprukne muler å høver til hestene, di blir god om nye hver gang[:D]

uten parfyme å billig er den også!
det er min erfaring iallefall.[;)]

I mitt første svangerskap brukte jeg en ganske fet krem fra Bodyshop, et eller annet Butter Cream! Den var anbefalt av flere som hadde
brukt den med god erfaring. Smørte meg inn hver kveld før jeg la meg, og
har ikke et eneste strekkmerke!! Men jeg tror nok det er litt som nøste skriver her oppe, at det er ganske individuelt betinget!
Har sikkert litt å si hvor stor mage man får også [;)]

Men en ting er i hvertfall sikkert - når jeg blir gravid neste gang, så skal jeg bruke samme kremen! Det skader jo ikke? [:D]

Jeg tror også at det ikke er så mye man kan gjøre selv for å unngå strekkmerker, at det er mye genetikk og hormoner som spiller inn her. Jeg smører alltid inn hele kroppen med fuktighetskrem etter jeg dusjer fordi jeg har tørr hud så dette er ikke noe jeg begynte med da jeg ble gravid. Allikevel har jeg unngått strekkmerkene, og det er jeg selvsagt innmari glad for! Jeg synes det er viktigere at huden trekker seg sammen og blir fast igjen etter fødselen enn om den er helt lytefri. Så det blir spennende å se, har litt over 2 uker igjen til termin! Og dessuten; strekkmerkene blekner jo etterhvert og vil ikke synes så godt som man tror selv. Har flere venninner med masse strekkmerker som går i bikini, ingen som snur seg og peker for det! [:D]

Jeg har også god erfaring med body butter fra body shop! Mulig det er genetisk og hormonbetonet, men jeg gjør hva som helst for å forebygge strekkmerkene! Har også brukt en olje fra en pakke som heter Mum too bee fra nu spa. Ikke veldig dyr, og holder hele svangerskapet! Det går jo ann å ønske seg litt av mødre, venninner etc.[;)].

Men absolutt enig, jeg snur meg ikke etter damer med strekkmerker og peker, men jeg forebygger gjerne selv[;)].

Lykke til alle sammen[:D]

[:)] Hei Kissaa.
Kan jeg spørre hvor man får kjøpt den oljen? jeg har kremen og den fngerer bra enda, men jeg er ikke lenger enn 19 uker da:-)
Magen vokser den, men noen som vet når tid man begynner å få strekkerker i så fall??

Klem:-)

Hei!
Jeg har en gutt på 4 år, og jeg merket ikke strekkmerkene før 1-2 uker før jeg fikk. Var heldig da je g fikk barre fra navlen og ned. Jeg har mange venninner uten barn men med strekkmerker! Smøring med butter kremer, spenol og E-vitamin kremer tro jeg har ingen betydning hvilken man bruker. Det fordi at kremer/oljer ikke trenger ned i underhuden(lærhuden) hvor det sprekker! Men det hjelper sikkert med massasjen!! Tror også at det kan hjelpe med Omega-3 e.l. for å få det innefra er likså god hjelp![;)][;)]

`det med strekkmerker kommer vel litt ann på hvor fort magen kommer. jeg har ei jente på 9 og da jeg gikk med henne vokste magen kjempe fort på slutten. den bare spratt ut, og det var da de kom.kunne ikke gjøre noe med det. fikk ikke flere strekkmerker nå på mitt neste svanger. da kom magen på en helt annen måte.som stor gravid på mitt siste svanger hadde jeg faktisk løs hud på nedre del av mage. ødelagt hud fra den første. og det er kipt...
legger meg gjerne under kniven for å få bort det.

Hei Nina 23.

Oljen er kjøpt på Nu Spa i Oslo, og er en del av en pakke som heter "Mum too be". Den inneholder bl.a mandarin som er forebyggende mot strekkmerker. Dette leste jeg i en bok om eriteriske oljer (som i utgangspunktet ikke har noe med graviditet å gjøre, men om aromaterapi).

Ser at du kommer fra Ålesund og har sporet opp nettsiden til Nu Spa. Du kan jo evt ringe og høre om de kan sende deg produkter???

http://www.paleet.no/forretning.asp?id=1463

Klem[:D]

[:)] Tusen takk for hjelpen, jeg skal ringe de å høre om de kan sende meg noen produkter ja:-)

Gjør hva jeg kan for å forebygge strekkmerker, selv om det ikke skulle fungere så vet jeg hvertfall at jeg har gjort det jeg kan:-))

Atter engang takk for hjelpen:-)

Klem

Bare hyggelig å kunne hjelpe[:D].

Tonette? Hyggelig. Har sendt deg en privat melding?

Back
Topp