Råd om permisjonen

Marmarka

Marimariblomst
Junilykke 2020 ♡
Julibarna2024☀️
Er det noen kloke hode med interesse og tid til å hjelpe oss med å se på hvordan vi best mulig kan legge opp permisjonen vår? Har brukt veilederen på nav, men er usikker på om vi gjør det på den beste måten med å fordele ferie, permisjonsuker, ulønnet permisjon for mor og fars permisjon.
Eneste ønske er at mor er hjemme så lenge som mulig før far overtar før barnehagestart.
Vårt hovedmål er å få lengst til hjemme med babyen, da ved bruk av ferie 2020/2021, ulønnet permisjon for mor i 4 mnd og fordeling mor og far.
-Begge har 5 uker ferie pr år.
-Vi satser på 100%
-Problematikken rundt barnehageplass spiller ingen rolle pr nå; om vi må så betaler vi fra august, om vi får det til så satser vi på en barnehage med kapasitet til opptak senere.
Blir såå takknemlig om noen glupinger bare klarer å se umiddelbart hvordan dette løses best.
Tusen takk:))

For å få strekt det lengst som mulig - som du skriver, så vil det bli å ta absolutt alt hver for dere (ikke ferie sammen) ☺️
Nå vet jeg ikke termindatoen din, men det kan gjøres blant annet slik:
Deg i permisjon - 4 mnd ulønnet perm - ferie - fars permisjon - ferie - barnehagestart. Hvis jeg legger inn fiktiv termindato på 15. juni i planleggeren nå, så får jeg på denne måten dratt tiden deres hjemme helt til midten/slutten av oktober, sånn ca.
Permisjon mor til i januar - ulønnet perm til ut i mai - ferie til ut i juni - far permisjon fra ut i juni til ut i september - far ferie til ut i oktober. Sånn ca. Hvis det var noe sånt du tenkte? ☺️

Last edited:
For å få strekt det lengst som mulig - som du skriver, så vil det bli å ta absolutt alt hver for dere (ikke ferie sammen) ☺️
Nå vet jeg ikke termindatoen din, men det kan gjøres blant annet slik:
Deg i permisjon - 4 mnd ulønnet perm - ferie - fars permisjon - ferie - barnehagestart. Hvis jeg legger inn fiktiv termindato på 15. juni i planleggeren nå, så får jeg på denne måten dratt tiden deres hjemme helt til midten/slutten av oktober, sånn ca.
Permisjon mor til i januar - ulønnet perm til ut i mai - ferie til ut i juni - far permisjon fra ut i juni til ut i september - far ferie til ut i oktober. Sånn ca. Hvis det var noe sånt du tenkte? ☺️

Vil du dra den enda lengre så kan du velge 80%. Du må nesten regne på det ift hva som lønner deg best for dere.
Vi skal ha 80% og har regnet på det igjennom NAV og skattekontoret for å finne ut ca sum vi får utbetalt ☺️

Du må huske på årets ferie også! :) Jeg tar pause i permisjonen i september for å ta ut årets ferie, og så videre permisjon. Overfører 1 uke ferie til neste år.

Er det noen kloke hode med interesse og tid til å hjelpe oss med å se på hvordan vi best mulig kan legge opp permisjonen vår? Har brukt veilederen på nav, men er usikker på om vi gjør det på den beste måten med å fordele ferie, permisjonsuker, ulønnet permisjon for mor og fars permisjon.
Eneste ønske er at mor er hjemme så lenge som mulig før far overtar før barnehagestart.
Vårt hovedmål er å få lengst til hjemme med babyen, da ved bruk av ferie 2020/2021, ulønnet permisjon for mor i 4 mnd og fordeling mor og far.
-Begge har 5 uker ferie pr år.
-Vi satser på 100%
-Problematikken rundt barnehageplass spiller ingen rolle pr nå; om vi må så betaler vi fra august, om vi får det til så satser vi på en barnehage med kapasitet til opptak senere.
Blir såå takknemlig om noen glupinger bare klarer å se umiddelbart hvordan dette løses best.
Tusen takk:))
Sniker,men er flink å planlegge. ;-) ser du venter baby i juni ca. Hvis du har feriedager fra i fjor kan de brukes for å forlenge permisjon, du tar uttak av ferie inni permisjonen. Hvis mor bruker hele felleskvoten, er du hjemme til baby er ca 7 mnd. Så har du årets fem uker med ferie som du kan forlenge med, og så blir det jo mye 5 uker i 2021. Har du en jobb der du jobber fleksitid, kan det være lurt å legge inn ekstra tiner der nå for å få timer i banken til senere, hvis du er i form til det da. Uttak av ferie inni permisjon må avtales med arbeidsgiver, men de fleste går med på det, ferien må jo tas ut uansett.

En annen måte å strekke på kan være gradert uttak, at du fra et tidspunkt jobbe én dag i uka feks. Da må noen andre være med baby. For min del jobbet samboer i turnus da, så de dagene han var hjemme jobbet jeg. Var ikke så drastisk å være borte en dag i uka, og ble flere uker ekstra perm av det pga dagene flyttes bare. Men hvis far også må ta gradert uttak, er jo det litt uheldig for han, han ønsker jo kanskje også å ha hele sin permisjon i sammenheng og å få den kontinuiteten med barnet sitt. :-)

Vi har nylig satt opp dette og for oss ble følgende løsning den beste. Vi velger da å ha en del ferie sammen, men hvis dere ikke velger dette blir jo tiden hjemme for lille forlenget motsvarende. 100% og lengre ulønnet ble gunstigere økonomisk for oss enn 80% og kortere ulønnet.

Start:
  • Perm mor: 3 uker før termin: 4 mai til 22 mai
  • Termin 25 mai
  • Perm mor: 7 uker: 25 mai-10 juli
  • Ferie mor 2020: 4 uker og 1 dag: 13 juli - 10 august (tror ikke det spiller noen rolle for NAV om du har 5 uker ferie avtalt med arb.giver. De regner 4 uker og 1 dag. Her må du nok søke arb.giver om å overføre den 5.e uken til etter permen. Noen kan sikkert rette meg om jeg har feil her)
  • Perm mor: 24 uker: 11 august - 25 januar
  • Ulønnet perm mor: 12 uker: 26 jan - 19 april
  • Perm far: 15 uker: 20 april - 2 august (Husk å søke om å få utsatt perm for far siden ulønnet før fars perm)
  • Ferie far 2021. Strødager utover året.

Så tar jeg vanlig ferie i hele juli 2021 og er sammen med far og bebis siste tiden før barnehagestart, og far tar ut ferie 2020 rett etter de 2 ukene etter termin slik at vi får god tid sammen den første tiden. Vi kunne altså forlenget med et par måneder, men velger å få litt tid sammen før tidsklemma og bhg. starter isteden.

Det ble vår løsning. :)

Back
Topp