Råd om å gi beskjed

M-40693820

Første møte med forumet
Jeg merker at når vi er på besøk hos svigers (oldeforeldre og tanta til mannen min så barnets grandtante) så vil alle holde gutten vår. Det er jo hyggelig det, men av en eller annen grunn synes jeg det blir litt vel mye. Oldemor og grandtante driver nesten å krangler om hvem som kan holde han og jeg merker at jeg får lyst til å si at egt er det greit om ingen holder han nå siden han kanskje er sliten. Gutten er veldig tålmodig og pleier sjeldent å gråte og derfor fortsetter alle å holde han. Det er vanskelig for meg som mor å tolke signalene også.
Har dere noen råd for hvordan jeg kan gi beskjed om at nå må vi legge han ned uten at noen tar seg nær? Eller liker barn i 3-4 mnds alder å bli holdt hele tiden? Jeg har fått skikkelig dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer å si ifra og merker jeg blir litt irritert over at sønnen min sine behov blir satt til side og alle andres behov for å holde han blir prioritert. Hva mener dere ?

Jeg lar alle i familien min holde barna mine nesten fra fødselen av, det er bare sunt å bli vant med folk. Men jeg tenker at det må bare lov å si "nå er barnet mitt trøtt/sultent/overstimulert så JEG skal holde ham", bare sånn helt ditekte. Det er DU som bestemmer. :)

Han sier ifra når det er nok. Er nok mest ditt behov kanskje. Da får du bare si det da.

• Liker
Reactions: HCS
Ja på en side er det kanskje mitt behov men på den andre siden ser jeg han er sliten selvom han ikke gråter. Følte meg ganske elendig i etterkant siden jeg ikke klarte å gi tydelig beskjed og at jeg da satte hans behov til side for at ingen skulle ta seg nær. Har latt alle som vil holde han men det blir litt vel intenst med svigers synes jeg.
Skal møte de igjen i morgen så er spent på om jeg klarer å gi beskjed.

Ja på en side er det kanskje mitt behov men på den andre siden ser jeg han er sliten selvom han ikke gråter. Følte meg ganske elendig i etterkant siden jeg ikke klarte å gi tydelig beskjed og at jeg da satte hans behov til side for at ingen skulle ta seg nær. Har latt alle som vil holde han men det blir litt vel intenst med svigers synes jeg.
Skal møte de igjen i morgen så er spent på om jeg klarer å gi beskjed.
Jeg pleier egentlig bare å reise meg opp og gå mot vedkommende som holder baby og si at «nå kan jeg ta han igjen» og fiske til meg barnet mitt før noen rekker å protestere :smiley-ashamed004 Eller til og med også «nå trenger jeg han litt» - for det kan de faktisk ikke argumentere med. Du har ytret ditt behov som mor, case closed. Barnets behov skal taes hensyn til, men også deg som mamma, baby er fortsatt fersk og du kjenner han best ❤️

Back
Topp