Råd mot tett nese?

Montessoripedagog

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
❄️ Januargull 2023 ❄️
Fastelavnsbollene 2026
Jeg har blitt forkjølet, og ekstremt tett i nesa. Jeg er forsåvidt vant til å være tett i nesa, men dette er værre enn normalt.
Saltvannsnesespray har absolutt null effekt. Det samme har dusjing ol.
Tok sånn "ordentlig" nesespray i går formiddag og før jeg la meg i går, og hadde god effekt av det. Men når jeg tok det i morrest igjen gikk effekten over etter noen timer (står at man skal ta den med minst 6 timers mellomrom, maks 3 ganger i døgnet.)

Så nå er jeg litt fortvilet. Alt er tungt og slitsomt, det føles ut som jeg skal kveles hver gang jeg spiser og drikker.

Jeg mistenker at dette kanskje har en sammenheng med at slimhinnene blir ekstra veskefylte når man er gravid, for det føles mer ut som at nesa er hoven enn at det er så mye snørr inni der.

Uansett, noen som har noen tips å komme med?

Prøv sånn neseskyller?

Jeg ble avhengig av Otrivin forrige svangerskap fordi jeg var så sinsykt tett og ikke fikk puste - og er det enda, så anbefaler å la det være så godt det lar seg gjøre. :bored::hilarious:

Ikke prøvd neseskyller, men har vært inne på tanken.
Prøvde Otirvin, men som sagt ga den kun kortvarig effekt. Så tenker i alle fall å spare den til natta, i håp om å få puste da.

Jeg har blitt forkjølet, og ekstremt tett i nesa. Jeg er forsåvidt vant til å være tett i nesa, men dette er værre enn normalt.
Saltvannsnesespray har absolutt null effekt. Det samme har dusjing ol.
Tok sånn "ordentlig" nesespray i går formiddag og før jeg la meg i går, og hadde god effekt av det. Men når jeg tok det i morrest igjen gikk effekten over etter noen timer (står at man skal ta den med minst 6 timers mellomrom, maks 3 ganger i døgnet.)

Så nå er jeg litt fortvilet. Alt er tungt og slitsomt, det føles ut som jeg skal kveles hver gang jeg spiser og drikker.

Jeg mistenker at dette kanskje har en sammenheng med at slimhinnene blir ekstra veskefylte når man er gravid, for det føles mer ut som at nesa er hoven enn at det er så mye snørr inni der.

Uansett, noen som har noen tips å komme med?
Mentholatum eller tigerbalsam under nesen, spise sterk mat :joyful:

Mentholatum eller tigerbalsam under nesen, spise sterk mat :joyful:

Signerer denne! Jeg pleier å ta mentholatum på leppa/under nesa når jeg er tett, det gjør underverker! Ellers er det vel 3 ganger om dagen det sies med vanlig nesespray, så sikkert lurt å spare en dose til du legger deg

Nå vet jeg ikke om taco teller som sterk mat, men det hjalp i alle fall ikke.
De to andre, må man på apoteket for å få tak i dem?
Nei, da tenker jeg typ spicy indisk eller noe :D du får kjøpt begge deler på apoteket ja. Ellers var det jo en tik tok trend nylig om å putte to hvitløksfedd i nesen en liten stund om du er veldig desperat :hilarious:

Jeg var helt avhenging av otrivin nesespray forrige svangerskap, helt frem til fødsel.. men det ble borte så fort hun ble født :)
Tok så ofte jeg følte jeg trengte det. Kunne være alt fra 2 til 7 ganger i døgnet om det var veldig ille.. Skjedde ikke noe annet enn at jeg fikk puste :P :) selvfølgelig ikke noe heldig å bli avhenging av, men jeg liker å puste.. Så valgte det jeg :hilarious:

Back
Topp