Råd mot kvalme

M2019

Glad i forumet
Julibarna 2019
Hva hjelper mot kvalme for deg?

Er bare 6 uker og er mye uggen og kvalm. Har en aktiv 1,5åring springende rundt meg, så ro og søvn blir det lite av.

For meg er det lite og ingenting som hjelper helt, men salt og ingefær kan hjelpe litt for meg! Og så prøver jeg å aldri bli stappmett men heller ikke bli sulten ;)

Jeg merker at salte ritzkjeks og iskald cola hjelper litt, samt å spise noe enkelt når jeg kjenner jeg begynner å bli uggen. Venter på toast nå fordi jeg kjenner kvalmen komme snikende.

Tørre knekkebrød om man klarer å hive det i seg før kvalmen blir for ille. Det stagger iallfall den verste kvalmen hos meg. Er fortsatt kvalm, men fungerer sånn halvveis iallfall. :cool:

Har sikra meg med melba rounds før kvalmen setter inn denne gangen, synes ritz ble for fett.. så ble kvalmere av de jeg.

Spise lite og ofte hvis man klarer. Sprudlevann kan også være lurt med tanke på salter :)

Det som hjelper for meg er:
Ikke bruke trange klær
Farris blandet med eplejuice
Saltstenger
Spise lite , men ofte
Sove mye (mannen gjør det meste av husarbeidet i 1. Trimester)
Pusse tenner
Ikke stresse med noe
Det er 3. barnet med hyperemesis, så føler vi begynner å få teken på dette:wtf:

Var ekstremt kvalm med nr 3, og kjenner kvalmen tar seg opp denne gangen også med ingen matlyst. Funker delvis med litt chips og litt brus. Med nr 3 fikk jeg i tillegg afipran av legen som hjalp noe.

Det som hjelper for meg er:
Ikke bruke trange klær
Farris blandet med eplejuice
Saltstenger
Spise lite , men ofte
Sove mye (mannen gjør det meste av husarbeidet i 1. Trimester)
Pusse tenner
Ikke stresse med noe
Det er 3. barnet med hyperemesis, så føler vi begynner å få teken på dette:wtf:
Huff så kjedelig! Jeg hadde heldigvis ikke ekstrem svangerskapskvalme med førstemann. Håper jeg slipper det denne gangen også!
Sist sov jeg mye, gikk konstant med løse klær og drakk farris og eplejuice.
Nå er det vanskelig å få tid til nok søvn, som er det som alltid har hjulpet mest.

Her hjelper det å aldri bli ordentlig sulten. Spise med en gang og egentlig nesten spise hele tiden og sove mye. Har vært skikkelig kvalm denne uka, men det har blitt litt bedre de siste dagene. Uvisst hvorfor, men kanskje fordi jeg er litt føre var. Jeg har skikkelig angst for å spy, så kjenner nesten at det er det som tærer mest på. Er allerede drittlei av å føle meg kvalm og er bare i uke 7. Første gangen var jeg bare så glad for å være gravid og kjente på spenning og forventning, så kvalmen ble bare en lek. Nå er den bare dritt og dagene går så sakte. Skulle ønske man kunne få babyer uten å være gravid. :hilarious:

taffel med kulsyre er min nye dille! tror det er saltet kombinert med bobler som hjelper mot kvalmen. Må ha på jobb!

Farris
Vann med sitron
Epler (ikke melne!)
Gulrøtter
Og viktigst: ikke bli skikkelig sulten, og ha det litt rolig rundt deg. Jeg blir kvalm av for mye lyd og sanseinntrykk.

Her har kvalmen virkelig meldt sin ankomst de siste dagene. Knekkebrød (frukost fullkorn) med brunost er min go-to. Det er det første jeg hiver i meg i halvsøvne om morgenen. Og det å aldri bli sulten. Småspiser hele tiden. Dessverre hjelper også surt og salt godteri veldig for meg :P så det ryker en del vepsebol

Husman knekkebrød med brelett med EN gang jeg står opp, da spyr jeg i det minste ikke:yuck:
Men er fortsatt kvalm til jeg har spist en god lunsj o_O

Knekkebrød med gulost eller leverpostei, isbiter, salte kjeks. Synes alt søtt, inklusive cola, gjør det verre. Også dette jevne inntaket da, aldri bli for sulten eller for mett.

Back
Topp