Råd mot bekkensmerter

Solmilla83

Glad i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
mine bekkenproblemer kommer å går litt, etter å ha stått og bakt i dag har ble det veldig vondt. Hva er det som lindrer smerte hos dere? Og hva utløser smerte ?

mine bekkenproblemer kommer å går litt, etter å ha stått og bakt i dag har ble det veldig vondt. Hva er det som lindrer smerte hos dere? Og hva utløser smerte ?

Stå og bake utløser smerter her også ;) Og å gå på harde underlag, f.eks butikker og asfalt. Samt de klassiske: støvsuge/koste/vaske gulv fremmoverbøyd, bære noe slik at vektbalansen blir skjev, stå på ett ben, dytte på ting med bena osv

Det som hjelper meg er bevegelse på mykere underlag, gjerne litt ulendt. Virker som det løser opp spenningene.

Har også vært hos kiropraktor et par ganger nå. Hun anbefaler å vippe bekkenet regelmessig for mer bevegelse der, samt å passe på hvordan man står. Jeg har naturlig litt svai i ryggen, men føler det blir værre om jeg ikke passer på å holde ryggen litt rettere enn jeg ville gjort naturlig når jeg først må stå og gå. Skal også prøve å stå enten med lik vekt på begge ben, eller i det minste bytte på hvilket ben som bærer mest.

I tillegg anbefalte hun ispose på vonde områder.

Jeg har gått til behandling hos bekken og barn (for bekkenlåsning), og det kan virkelig anbefales!

Jeg prøvde med varme pakning er det bedre med is ?

Jeg tenkte også varme, og ble litt overrasket når hun sa jeg burde bruke is. Tenkte det har motsatt effekt egentlig.. Har ikke prøvd mer enn en gang, og jeg syns det hjalp da :)

Jeg har gått til behandling hos bekken og barn (for bekkenlåsning), og det kan virkelig anbefales!

Det er der jeg har vært også. Veldig fornøyd, hun fiksa både det ene og det andre når jeg først var inne. For eksempel halsbrann! Har vært helt borte siden første time, uka før var det helt håpløst. Samme hva jeg spiste var det ille etter hvert måltid og spesielt på natta.. Spiser det samme nå, ikke merket noe til halsbrannen, så jeg har trua på at det virker ;)

Har vært hos fysioterapeut nesten hele svangerskapet for å forebygge bekkenløsningen. Hjalp mest med massasje/trykking på rumpe, korsrygg og i lysken. Har trenet for å forebygge også. Men nå er det kommet så langt at det er ikke så mye mer å gjøre for all aktivitet gjør det verre. Så sitter i ro, går rundt i stua og litt utfor huset innimellom. Bytter sittestilling så ofte som mulig og prøver å ligge en del også. Et varmt bad hjelper godt på når jeg har gått for mye dagen før, løsner litt opp.

Fikk bekkenløsning allerede i uke 17, eneste som har hjulpet her er å gå lange turer hver dag. Sitte og ligge minst mulig. De dagene jeg ikke har fått tid eller mulighet, har det vært forferdelig vondt og stivt...

Har noen øvelser jeg gjør med ball og slynger som hjelper litt når det er veldig stivt. Er heldig og har begge deler her hjemme.
Kan også gi en god strekk over korsrygg/rumpe om man står og lener seg med underarmene liggende mot f.eks. kjøkkenbenken og bøyer i ett og ett kne - om det gir noen mening.

Kjenner det godt når jeg har stått lenge på kjøkkenet, og også at det er stivt når jeg har sittet/ligget i sofaen (vi har en gedigen sofa med masse puter så prøver å bygge opp, ligger stort sett mer eller mindre, og sitter ca. aldri med 90 graders vinkel i hoftene).
Å støvsuge hele leiligheten på en gang har jeg gitt opp nå. Det går over 2-3 dager.
Får også vondt av å gå, mest på asfalt o.l. men også i ujevnt terreng :-/

Har endelig fått rekvisisjon til fysioterapi pga bekkenet nå. Har hatt vondt i flere mnd. Men fikk ikke rekvisisjon før jeg direkte ba om det.
Har veldig vondt i bekkenet nå. Nesten slik at jeg ikke kommer meg opp av sofaen.

Back
Topp