Råd mot bekkenplager

SensommerSpire

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Etter å ha spurt om henvisning til fysio av legen to ganger skjønner jeg at jeg ikke kommer til å få dette.

Er det noen som har noen tips? Hva funker? Øvelser?

Har hørt at man kan se på gravidyoga-filmen før. Noen som har prøvd? Hvor finner man bra filmer i såfall?

For min del hjelper det litt å ha fokus på bevegelser, som f.eks å svinge beina samlet ut og inn på tur inn og ut av bil og ikke krysse beina når jeg sitter, samt unngå bevegelser jeg vet belaster som bæring og støvsuging (ikke alltid jeg er like flink, men får alltid svar fra kroppen på det).

Ellers har jeg flere venninner som har hatt veldig god effekt av å bruke ei pute mellom knærne når de ligger på siden, selv blir jeg dessverre ikke helt fortrolig med det og klarer ikke sove sånn.

Jeg er avhengig av å holde meg i aktivitet for å ikke få bekkensmerter. Men gåturer er bare vondt! Stabilitet, litt mobilitet og styrketrening.
Jeg prøvde ei pute mellom knærne når jeg sov hvilke ikke hjalp. Men så prøvde jeg ei diger dyne rulla sammen og det gjorde underverker på nattesøvn!!

Ellers prøvde jeg naprapat denne uka - det føles som jeg flyr over gulvet når jeg går, det var fantastisk! Fikk øvelser av han og skal følges opp i neste uke.

Nekter fastlegen å skrive ut henvisning? Det var merkelig, jeg fikk henvisning som forebyggende tiltak og trengte bare å spørre en gang. Kanskje jordmor på helsestasjonen viser større forståelse?

Nekter fastlegen å skrive ut henvisning? Det var merkelig, jeg fikk henvisning som forebyggende tiltak og trengte bare å spørre en gang. Kanskje jordmor på helsestasjonen viser større forståelse?

Jepp... mente det ikke hadde noe for seg. Jordmor på helsestasjonen er dessverre langtidssykemeldt.

Jeg er avhengig av å holde meg i aktivitet for å ikke få bekkensmerter. Men gåturer er bare vondt! Stabilitet, litt mobilitet og styrketrening.
Jeg prøvde ei pute mellom knærne når jeg sov hvilke ikke hjalp. Men så prøvde jeg ei diger dyne rulla sammen og det gjorde underverker på nattesøvn!!

Ellers prøvde jeg naprapat denne uka - det føles som jeg flyr over gulvet når jeg går, det var fantastisk! Fikk øvelser av han og skal følges opp i neste uke.
Moro å høre at du fikk god hjelp hos naprapaten. Har selv gått jevnlig til naprapat de siste årene og hatt så god effekt av det!!! :-)

Jepp... mente det ikke hadde noe for seg. Jordmor på helsestasjonen er dessverre langtidssykemeldt.

Utrolig kjedelig! Fikk du utdelt heftet Gravid fra helsestasjonen, 2013-versjon? Det inneholder en del øvelser mot bekkenløsning som kan gjøres hjemme, og kan også bestilles ved å sende e-post til trykksak@helsedir.no.

Fant også heftet på nett, her. Dette ligger hos yumpu.no, og Helsedirektoratet har dessverre ikke oppdatert sine nettsider :/

Utrolig kjedelig! Fikk du utdelt heftet Gravid fra helsestasjonen, 2013-versjon? Det inneholder en del øvelser mot bekkenløsning som kan gjøres hjemme, og kan også bestilles ved å sende e-post til trykksak@helsedir.no.

Fant også heftet på nett, her. Dette ligger hos yumpu.no, og Helsedirektoratet har dessverre ikke oppdatert sine nettsider :/

Hei, det har jeg ikke fått. Takk for tips, skal sjekke opp:)

Ka mente det ikke hadde noe for seg?? Har legen din fysioutdanning i tilegg? Veldig spesielt altså!

Ikke godt å vite hva han tenker. Tilket det som at han mente det var smerter som er normalt og ikke noe fysio kan gjøre noe med :o
Generelt sett tror jeg ikke han liker henvisninger

Jeg fikk bekkensmerter (ikke av det sterkeste slaget), og hjalp å ha fokus på å stå på begge beina, gå i gode sko og som skrevet før her: svinge beina likt ut av bil osv.. I tillegg gjorde jeg litt tøyeøvelser på bekken/rumpe/sittemuskel på kvelden før jeg la meg..
Ei venninne som har skikkelig bekkenløsning har god effekt av svømming!
Håper du finner noe som kan hjelpe :)

Ikke godt å vite hva han tenker. Tilket det som at han mente det var smerter som er normalt og ikke noe fysio kan gjøre noe med :o
Generelt sett tror jeg ikke han liker henvisninger
Skulle fått prøvd å gå gravid å se om han mente det samme da:p men jeg synes du skal mase enda mer. Du har rett på fysiobehandling om du sliter med det, og han kan ikke nekte deg det! Jeg fikk sykmelding og henvisning til fysio med min lege, men da var jeg rimelig pisslei av smerter. Det kan bli ille viss du går for lenge! Fikk komme til verdens beste fysioterapeut og etter 2 behandlinger, mye ro og en del forebygging føler jeg meg klar til å prøve litt jobb igjen :)

Back
Topp