Råd for barn med Atopisk eksem?

Knikki

Betatt av forumet
Minste jenta vår har Atopisk eksem. (10 mnd) Nå har det nådd et helt nytt nivå hvor huden hennes på armer og bein kjennes ut som grovt sandpapir og er rødt og hissig.

Vi har prøvd mange kremer og oljer, uten hell. Blir litt bedre med noen, med andre har det blitt akutt brannsår lignende utslett med masse skriking stakkars, og så er det på'n igjen.

Har nå kun klær som er 100% bomull for å se om dette hjelper.
Vi venter på en time på Smestadklinikken for barn med allergi og astma (hun skal utredes), men dette tar jo tid.

Er det noen som har råd og tips? Jeg prøver alt for at hun skal få det litt bedre.

På forhånd takk :)

Har hørt at lykkelig som liten produktene skal være bra for de med atopisk eksem [emoji4]

Gjør dere noe ift kostholdet?
Uparfymert vaskemiddel og ikke bruke skyllemiddel?
Kun uparfymert olje i badevannet?
Smøre godt med god fet krem morgen og kveld? Selvfølgelig krem som er tilpasset atopisk hud.

Jeg hadde eksem da jeg var yngre, og i tenårene kom den og gikk. På området jeg hadde eksem kan jeg fortsatt ikke bruke parfymerte produkter.

Kremen jeg liker og har hatt god effekt av, er Locobase, den gule. Apobase blir altfor fet og ekkel. Men skal nevnes at jeg igså brukte en salve på resept i en liten periode som gjorde underverker for meg. Locobase smurte jeg på så fort jeg kjente at jeg begynte å bli tørr og bruker den den dag i dag.

Som lutzern nevner så kan uparfymerte alternativer hjelpe. Jeg trengte ikke å gjøre noe med kostholdet mitt.

Takk for svar! Jeg har brukt Nøytral vaskemiddel og skyllemiddel, og så bare vaskemiddelet for å se. Da det ikke ble bedre har jeg byttet til andre typer, er på tredje typen nå. Jeg har prøvd fire forskjellige allergivennlige bade oljer, og jeg bader henne skjelden som anbefalt fra helsestasjon, nå smører jeg henne med matolje (siden i går) fire ganger om dagen da jeg leste at det skal være helt rent og kan funke.

Men vi har ikke gjort noe ift mat enda, kanskje det er en mat allergi som gjør det værre? Jeg skal kjøpe lokobase og produkter fra lykkelig som liten og prøve, takk for råd :)

Vår hadde antydning til atopisk eksem i fjor, han holder seg nå fin hvis vi smører med aderma exomega cream 1-2 ganger om dagen.

Her har vi ikke smurt med kortison etter at vi begynte å smøre med canoderm. Og huden er kjempe fin. Den svir hvis huden er betent/sår, så lurt å snøre med en annen krem da. Vi bruker lokobase(gul) i ansiktet når det er sårt. Håper du finner noe som funker på jenta di.

Bruk gjerne olivenolje eller kokosolje :)

Noen sier flytende vaskemiddel er bedre enn pulver. Husk å ikke bruke for mye, Max 50ml for en full maskin. Og gjerne ha på ekstra skylling.

Allergitester slår ikke alltid ut på små barn. Eliminering i kosten er mer effektivt. Må være helt uten spor av gitte matvare i en god stund før man kan vite om det hjelper. Hør med spesialist med hvilken matvare dere bør begynne med og hvor lenge hver enkelt matvare bruker for å gå ut av kroppen.

Smøre. Smøre. Smøre.

Vi er nesten kvitt kortison med bruk av canoderm, men ikke helt da. (og det er på lett angrepet barn, de som er ille kan ikke forvente å slippe kortison)

Smør med en god krem, fet krem ikke lett fuktighetskrem, minst morgen og kveld, gjerne oftere. Smør hver gang du bytter bleie sa fastlegen til meg. Om canoderm. Kle av hele barnet og smøre hele kroppen hver gang vi byttet bleie var tiltak. Men det hjalp.

Vi har brukt aderma exonega balm, og det hjalp litt. Her skyltes eksemen melkeproteinallergi, og endring av kostholdet er det eneste som har hatt varig effekt.

Smøre. Smøre. Smøre.

Vi er nesten kvitt kortison med bruk av canoderm, men ikke helt da. (og det er på lett angrepet barn, de som er ille kan ikke forvente å slippe kortison)

Smør med en god krem, fet krem ikke lett fuktighetskrem, minst morgen og kveld, gjerne oftere. Smør hver gang du bytter bleie sa fastlegen til meg. Om canoderm. Kle av hele barnet og smøre hele kroppen hver gang vi byttet bleie var tiltak. Men det hjalp.

Har samme erfaring selv. Både med eget barn og barn på jobb i bhg.

Har ikke påvist atopisk her, men etter en tur hos legen hvor hun var veldig tørr i huden, sandpapiraktig, fikk vi tips om Canoderm. Har gjort skikkelig underverker :)

Kan visstnok også fåes på blå resept sa de på apoteket om det er påvist eksem :)

Back
Topp