Råd? Bananfluer på badet

LittleMonkii

Forumet er livet
I går var det ingen fluer på badet, men i dag er det plutselig 10-15 stykker på speilet og rundt vasken.. Æsj!! Hvorfor i all verden vil de være der? Og hvorfor så plutselig?

Hvordan blir jeg kvitt dem? Har prøvet saft med en dråpe zalo i glass før, men det fungerer ikke her...

et eggeglass med edik og zalo

LilleLavendel skrev:
salmiakk i sluket på vasken! og vask OVERALT!

Tenkte å ta en skikkelig skrubb i morgen.. Da kjøper jeg salmiakk og dynker det hele :D

vi sleit med de hersens fluene på kjøkkenet. Vaska ned alt med salmiakk, avløpet med salmiakk, men de var seige. helt til jeg la noen kluter i klor i vasken over natta, da var de borte vekk. Likte tydligvis ikke den lukta.

Vi testet ut noe vi hadde lest og det var helt genialt!

Finn et glass, gjerne et konjakk(vinglass hvis dere har, og ta oppi litt konjakk, en dråpe zalo eller sunligt og legg plastfolie over glasset.
Lag noen små hull i folien og sett glasset på benken.
Fluene ELSKER konjakken og stuper nedi, men kommer seg ikke opp igjen pga zaloen og folien.
Nå er det endelig tomt for bananfluer på kjøkkenet vårt.

Mumfie skrev:

Finn et glass, gjerne et konjakk(vinglass hvis dere har, og ta oppi litt konjakk, en dråpe zalo eller sunligt og legg plastfolie over glasset.
Fluene ELSKER konjakken og stuper nedi, men kommer seg ikke opp igjen pga zaloen og folien.

Funker ikke salmiakk eller klorin så får jeg spørre min far om han har et par cl cognac å avse ;)

Takk for tips 

Mumfie skrev:

så utrolig smart.

så enkelt som å ha blank eddik og zalo i et glass/kopp. Noen har oppi litt sukker også for å tiltrekke dem mere. det funker som bare det!

så enkelt som å ha blank eddik og zalo i et glass/kopp. Noen har oppi litt sukker også for å tiltrekke dem mere. det funker som bare det!

Her har det fungert å legge en fruktbit eller to i et glass med oliven eller rapsolje. Oljen er så seig at de ikke kommer seg opp igjen.

Men dersom jeg hadde hatt de på badet hadde jeg tatt en real rundvask. Og kanskje demontert vannlåsen på vasken og rengjort den. Og pøst på med klorin i alle hull til slutt. Åpenbart at de finner næring der inne når de formerer seg. Da er det bare vasking som hjelper.

Siden jeg har hatt et ekstremt tilfelle av nesting-syndrome dette svangerskapet ser det ut til at vi for aller første gang går en fluefri høst i møte... Deilig!

Back
Topp