Råd angående slåing, anyone?

giggsy

Forumet er livet
VIP
Ja, storebror er jo da en anelse sjalu etter lillebror kom, og han slår ham. [&o] Å legge lillebror en plass så L ikke kan være borti ham fikser ikke problemet, for han slår selv når jeg sitter med lillebror i armene. [X(] Han klasker til ham i hodet så det smeller liksom. Prøver å ikke la ham være nær ham, men han skal bare kose eller klemme og så plutselig så klasker han til ham. Har prøvd all slags strategier så langt men ingenting fungerer. Så er det noen som har tips? L får plenty oppmerksomhet så det burde ikke være problemet. Han mener vel kanskje selv at han ikke får nok oppmerksomhet lenger siden han ikke har oss fullt og helt for seg selv lenger da men det kan vi ikke gjøre så mye med. [:-]

Kan du ha lillebror utenfor rekkevidde?
Må jo bare gjøre som ved andre situasjoner hvor barn slår, vær konsekvent og ta barnet vekk fra situasjonen.
"hvis du slår, kan du ikke være sammen med lillebror" etc..men da må du mene det, ikke la han kose lillebror litt etterpå liksom.
Og ta pause mellom dem, la han få masse tid uten lillebror.
Hvordan går det i bhg?

Uff så leit[:(]

Klarer han å få sagt hvorfor han slår? Jeg syns f.eks det er forskjell om han er sint på den lille fordi han da ikke lenger er alene, eller om det er fordi den lille får din oppmerksomhet og at han da egentlig er sint på deg, men tar det ut på den lille.

Det er jo en stor omveltning å få småsøsken - er en like stor påkjenning for de små som om våre kjære skulle kommet hjem med en ny dame som vi må dele hus, mann og seng med...[&:]

Vi har vært heldige og vesla har ikke tatt ut sjalusi på mini, men hun har slått og bitt en del - på meg og i barnehagen. Det virker som det går bedre nå, både fordi hun selv blir flinkere til å uttrykke følelser og snakke om det etterpå. Vi har også vært konsekvente på at biter hun meg så vil ikke jeg leke med henne og mannen viser omsorg for meg. Etterpå snakker vi om at jeg fikk vondt og ble lei meg og hun må si unnskyld.

Jeg er usikker på om det vil fungere for dere å bruke samme "taktikken" - altså å gi mer omsorg til den lille som blir slått, eller om det vil føre til at han blir enda mer sint, frustrert og sjalu. Men at han ikke får lov å kose/leke osv er en naturlig konsekvens syns jeg.

Sjalusi hos de små er vanskelig[:(]

går ik på at han slår lillebror men oss og evnt besøk av andre uger, han får time out og må sitte på en stol for seg selv og må si unskjyld ettrpå og så snakker vi om d.. ik lett lett det her..

Har ikke fått tid til å kikke innom her etter jeg skreiv innlegget, sitter nå med iphone så orker ikke skrive så masse akkurat nå. Men han er ikke blant de flinkeste når det kommer til snakking, så jeg får ikke noe forklaring på hvorfor han slår fra ham. Men jeg regner jo med det er fordi han ikke liker at lillebror tar så mye plass og okkuperer fanget mitt under amming.

Å ha lillebror utenfor rekkevidde er ikke så lett for da må vi enten låse ham inne på et rom eller ha ham liggende i kjelleren alene og det kommer jeg ikke til å gjøre. Prøver å ordne det sånn at lillebror sover når L kommer hjem fra barnehagen, da gjerne ute i vogn eller på soverommet vårt med døra lukket. Ser ikke L lillebror når han kommer hjem er det akkurat som han glemmer at han er der så da går det fint å ha han liggende på soverommet vårt uten låst dør. Jeg har også latt pappaen ta seg av lillebror om ettermiddagene så har L og jeg stukket ut, prøver også å i han mye oppmerksomhet ellers. Kose med ham og ha han på fanget f.eks., men det vil han nesten aldri. Hender han kan sitte ned i 2 minutter med en bok.

Og hvordan han klarer å slå når jeg sitter med lillebror er ganske enkelt. Det er når jeg sitter og ammer han har klart å slå. Jeg har bare én arm tilgjengelig da siden lillebror ligger oppå den ene. Jeg ser jo at l tenker å slå og prøver å holde han på avstand med den ledige armen men nå har jo han 2 armer og er forferdelig rask, så jeg har ikke fått sjans å stoppe slagene. Det har skjedd 2 ganger dette her så det skjer jo ikke ofte, men det er uansett 2 ganger for mye.

Det går stort sett fint i barnehagen, men han har begynt å være ufin med de på sin alder på avdelingen sin, og dette begynte etter han ble storebror, så de regner med at det er det som er grunnen. Som sagt så går det fint størsteparten av tiden men han kan finne på å kjefte litt og skubbe, men han slår iallefall ingen der så det er da noe.

Timeout bryr han seg for øvrig ikke om, har null effekt på han. [8|] Når det gjelder andre ting enn lillebroren så funker det med en slags timeout. Det er bare så rart for han er faktisk samtidig veldig stolt av babyen, men han vil ikke høre noe snakk om han når han er i barnehagen så de har funnet ut at de ikke skal nevne noe om lillebroren der enn så lenge.

Nå skreiv jeg litt allikevel, tok meg bare nesten en halvtime å få det ned. [8D]

Back
Topp