Pynte til jul vs advent?

Her dropper vi adventspynting. Blir for mye stress midt i travleste tiden å skulle pakke ut å inn på div pynt. 1.des eller en dag som passer rundt så kommer allt av nisser og jul frem, inkludert treet. Elsker å få julestemningen i hus :happy:

Jeg skiller ikke på de to :) Begynner å pynte i begynnelsen av desember :)

Pynter til jul. Har lilla lys i adventstiden, men det er eneste forskjellen :)
Treet pynter vi lille julaften,kanskje bittelille. Er på juletrejakt en uke før ca. Henter fra egen skog. Håper barna er litt mer gira på skogsturen i år :D

Pynter til jul. Har lilla lys i adventstiden, men det er eneste forskjellen :)
Treet pynter vi lille julaften,kanskje bittelille. Er på juletrejakt en uke før ca. Henter fra egen skog. Håper barna er litt mer gira på skogsturen i år :D
Det er så koselig å hente juletre, savner den tradisjonen fra jeg vokste opp:Heartred

Pynter med lilla til første søndag i advent, og utelysene kommer opp. Så kommer all julepynten og juletre frem rett før julaften. Rydder ut jula nærmere midten av januar. Skjønner folk er lei før når de pynter til jul leeenge før jul.. Og er av dem som synes det er trist at folk skal pynte altfor tidlig, og ut altfor sent ;)

Her pynter vi til jul 1.desember, altså med rødt. Også er alt ryddet bort igjen i løpet av de første 2-3 dagene i januar. Så har vi et par dager i desember der vi baker, også en dag vi drar på julemarked, og på ulike middagsbesøk i familien. Har liksom ikke tid(eller behov) for å pynte til lilla advendt først, føler desember går så fort. Så vil den skal være rødpyntet hele måneden ❤

Synes jula er det beste i hele året, spesielt enkelte julefilmer, og musikk og Aaaahhhhh gleder meg allerede:hilarious::hilarious:

Pynter med lilla til første søndag i advent, og utelysene kommer opp. Så kommer all julepynten og juletre frem rett før julaften. Rydder ut jula nærmere midten av januar. Skjønner folk er lei før når de pynter til jul leeenge før jul.. Og er av dem som synes det er trist at folk skal pynte altfor tidlig, og ut altfor sent ;)
Blir ikke lei jeg , selv om jeg pynter lenge før. Elsker jul

Skiller ikke på advent og jul (tenker spesielt lilla og rødt). Pynter til jul. Har opp røde gardiner og hvite adventslys, samt julelys ute og stjerner/lysestaker til første helga i advent. Så kommer det mer og mer julepynt opp ila dagene frem mot jul ☺️
Pynter nok ganske tidlig, men synes det er så koselig med julepynten og alle lysene frem mot julaften og romjula! Er en del av ventetiden for meg. Da er det også enklere å hive ut jula i starten av januar, istedenfor at jula står ut i halve januar ☺️

Vi feirer ordentlig jol, ikke kristen-tilpasningen. Så vi har ikke advent. Vi pynter til jul. Masse lys, nisser, juleblomster, o.l. Vi begynner med lysene, første desember, så baller det på seg, til juletreet kommer opp 22-23 desember (avhengig av hvor god tid vi har).

Vi feirer ordentlig jol, ikke kristen-tilpasningen. Så vi har ikke advent. Vi pynter til jul. Masse lys, nisser, juleblomster, o.l. Vi begynner med lysene, første desember, så baller det på seg, til juletreet kommer opp 22-23 desember (avhengig av hvor god tid vi har).

Nå ble jeg nysgjerrig! Jol? Sånn viking greie? Fortell gjerne mer.. Hva som er forskjellen fra jul :)

Nå ble jeg nysgjerrig! Jol? Sånn viking greie? Fortell gjerne mer.. Hva som er forskjellen fra jul :)

Altså, norsk jul er jo jol bare med litt kristendom puttet på toppen, som engler og jesus.

Jul er opprinnelig feiring av vintersolverv. Så vi feirer altså jul uten jesus og engler og kristenelementer. Masse god mat og lys.

Altså, norsk jul er jo jol bare med litt kristendom puttet på toppen, som engler og jesus.

Jul er opprinnelig feiring av vintersolverv. Så vi feirer altså jul uten jesus og engler og kristenelementer. Masse god mat og lys.

Aha, sånn å forstå!

Begynner med julekalendere 1 desember og så blir det mer og mer jul. I år blir det plasttre så vi får se når det kommer opp. Vanligvis har vi hatt ekte som har kommet opp 4-5 dager før julaften. Når første uka i januar er over, er jeg klar for å rydde alt vekk, vaske og pynte med noe nytt :)
Hater lilla så her er det ingenting av tradisjonelle adventsfarger..

Vi pynter med advents stake, advents/ julestjerne, lys(og lys dekor) inne og ute første advent. Men ikke mye lilla. Pynter til jul 1-2 uker inn i desember

Back
Topp