Pynte til jul vs advent?

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Når pynter dere til jul? Og skiller dere mellom jul og advent? Og i så fall hva er forskjellen? Jeg skiller ikke på de to, men vet noen gjør det. Pleier å pynte med lys ute i november, setter gjerne opp litt lys innendørs (sånne i vinduet) og litt pynt og stjerner i slutten av november. Hender jeg setter opp juletreet med bare lysene i slutten av november. Pleier å pynte treet første desember eller første søndag i advent. Har minimalistisk/skandinavisk stil hjemme :)

Advent først. Lilla frem til lille julaften. Da er lilla ut og juletre inn. 13 dag tar eg ned juletre ol. Da er den dagen eg er vant med julebukk men her går dei nyttårsaften.

Her er vi en skikkelig jule-familie:greet008 Så vi pynter til jul ute i hagen den 1.november:happy119 Og pynter til jul inne i huset den 29.november, på selveste bursdagen til mellemstesnupp:santa Vi pynter til jul, ikke advent:)

Pynter til jul, ikke advent. Har andre til å bruke tida mi på, enn å bytte ut pynt etter en liten stund.

Pynter til jul. Eneste adventspynt er adventsstake. Begynner å pynte litt 1.des og litt og litt utover i des. Pynter aldri juletreet før lillejulaften. Tar bort alt 1.nyttårsdag. Da vasker jeg jula ut.

Til advent er det lilla lys og lilla servietter og ellers kommer de broderte bildene opp og jjlegardiner samt stjerna i vinduet og den stvarmede staken og lys ute.

Når jeg så like før jul pynter til jul er det røde lys og alle nissene og sånt som kommer frem.

Tradisjonelt har jeg pynta med lilla til advent 1.desember. Pynta til jul lille julavfren. Men de siste par åra har vi pynta til jul tidligere fordi vi reiser bort. Setter på utelysa i slutten av november og lar de være på til mars :hilarious:

Først advent og lilla tid. Så bytter jeg til jul lillejulaften eller litt tidligere. Kommer litt ann på når julen faller i forhold til 4 søndag i advent.. Å i noir det nok byttet rundt 21 siden vi skal vekk i julen

Etter at vi fikk hus, så kjøpte vi mer julepynt så nå kommer alt opp til første advent. Bortsett fra treet, det skal pyntes lille julaften

Iår har jeg lyst til å pynte litt tidlig, så ser for meg i begynnelsen av desember:) det er så koselig, og tror det trengs litt lys og glede både ifht mørketid og ifht alt som foregår i livet nå:Heartred

Jeg pynter til jul til 1.des. Eneste jeg sparer på er juletreet, det kommer ikke opp før 22-23 desember :) synest det er så koselig med julepyntet hus hele desember :) men jeg er rimlig kjapp med å rydde bort julen da, 1. nyttårsdag er den borte :)

Jeg har aldri forbundet advent med den tradisjonelle lilla fargen etc, advent for meg er stemningen og forventningen før jul og da er det å få opp ekte julepynt som gjelder:-) bruker å pynte helt i slutten av november, eller rundt 1 desember kommer litt ann på hvor hektisk ting er på jobb og ellers på privaten og hvor mye «tid» som er til overs for å pynte:-)

tar opp «alt» med en gang, men sprer det gjerne ut over et par dager for å ha tid til det:-) begynner gjerne med å bytte ut tekstil og tar dill dall pynting /juletre en dag eller to etter:-)

Pynter til jul fra første advent. Har lilla lys osv i adventstiden som byttes ut med røde i jula. Adventsstake i advent, ellers ikke noe eget da. Pakker ned igjen ganske raskt, type første nyttårsdag. Da er jeg lei.

Back
Topp